Nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Levitation

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2006
Hallo

Na een maand lang elke dag info opzoeken denk ik dat de knoop doorgehakt is.
Volgende week zou het geld van mijn vakantiejob moeten aankomen, dus ik zou dan ook onmiddellijk willen bestellen. Maar eerst wil ik nog even vragen aan jullie of ik een goede keuze zal maken.

Boxen heb ik (Logitech X-540), en voorlopig zal ik ook nog even Windows XP Professional (32-bit) blijven gebruiken, die ik dus al heb.

Het systeem dat ik samenstelde:

Deze pc zou ik willen gebruiken voor muziek (ook wat muziekbewerking -> Reason bv.), films, internet, downloaden, schoolwerk (voornamelijk Office), en wat games. Crysis op high kunnen draaien zou tof zijn. Als dat zal werken zullen andere hedendaagse games wellicht ook wel op hoog detail kunnen draaien veronderstel ik

Ik heb voor een voeding van 620 watt gekozen omdat ik misschien ooit nog een tweede HD4870 erbij zal zetten (CF dus). Volstaat 620 watt dan? Die koeler zal in elk geval wel sterk genoeg zijn om het hele systeem op temperatuur te houden lijkt me?

Omdat ik vaak veel programma's heb openstaan verkies ik ook een Quad core boven een Dual. Ik heb er lang over getwijfeld, maar ik lees de laatste dagen vaak dat Dual core toch stilaan eruit zal gaan, zelfs bij games, waar ze momenteel nog de bovenhand hebben. (Hoewel ik niet zal balen om die enkele fps minder als ik een Quad zal kopen.) Overclocken zal ik hoogstwaarschijnlijk niet doen. Daar heb ik altijd nogal sceptisch tegenover gestaan.

Anyway, opmerkingen? Tips waar ik eventueel nog zou kunnen besparen, of net niet? Is het beroemde geheugen van Corsair zoveel beter dan Kingston? Waarom?
De verzendingskosten naar België laten de totaalprijs ook al hoger oplopen dan dat ik eigenlijk van plan was om eraan uit te geven. (Al is het dringend tijd dat mijn Duron 700 Mhz eens vervangen wordt door een écht werkpaardje.)

Alvast bedankt! (En sorry voor de vele vragen.)

Twee dingen.

1. Ik heb de Asus P5K Deluxe met Wifi , niks voor jou? En dat hoeft dan niet de P5K Deluxe te zijn maar met draadloos erop geen idee?

2. Zo'n mooi systeem en dan zou ik er persoonlijk niks van Sweex in willen. Kan wel eens problemen gaan geven namelijk. Sweex staat nou niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid.

Voor de rest :)

Laatst bewerkt:
1. Ik heb de Asus P5K Deluxe met Wifi , niks voor jou? En dat hoeft dan niet de P5K Deluxe te zijn maar met draadloos erop geen idee?

Hmm en wat is hier dan exact het voordeel van?

2. Zo'n mooi systeem en dan zou ik er persoonlijk niks van Sweex in willen. Kan wel eens problemen gaan geven namelijk. Sweex staat nou niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid.

Ik heb deze cardreader uit de BBG van op Tweakers, vandaar. Welke zou dan beter zijn?

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=364598

kun je hem niet beter weer hier laten beoordelen door de mensen die je geholpen hebben?

Dat wilde ik nog doen, maar ik wist niet of dat wel een goed idee was. Op vele fora houdt men namelijk niet zo van topicbumping. Maar anders zal ik wel even in het andere topic posten als dit niet zo gewenst is hier.

Mijn excuses.

Het voordeel? Vind je het niet handig om gelijk Wifi op je moederbord te hebben? Ik wel maar ik denk gewoon hardop mee. Enne, beter dan Sweex? Vrijwel alles naar mijn idee !!

Dat wilde ik nog doen, maar ik wist niet of dat wel een goed idee was. Op vele fora houdt men namelijk niet zo van topicbumping. Maar anders zal ik wel even in het andere topic posten als dit niet zo gewenst is hier.

Mijn excuses.

maak mij niet uit verder hoor :thumb:;)

en nee sweex komt er bij mij ook niet in

Zou ik zeker nemen i.p.v. Sweex !!
Alleen daar niet meer leverbaar zie ik.

Enne, WIFI is draadloos internet......
Ben er zelf erg blij mee. Maar persoonlijke keuze.

Nuja wat draadloos internet betreft zijn we hier thuis toch ook nog niet helemaal overtuigd. Mijn pc werd totnogtoe altijd met een UTP kabel op de andere pc aangesloten en dat werkte perfect.

Met draadloos internet verlies je ook altijd wel wat aan snelheid heb ik gehoord, en het lijkt me pas echt handig als je ook met laptops werkt. Maarja, persoonlijke mening.

Zoals jij in je topic al eerder aangaf, verander je nogal eens van gedachten. Ik vind dat heel normaal als je "zoekende" bent, maar er schuilt ook een zeker risico in. Je laat je door kreten als véél" beter / véél sneller, al gauw overhalen tot de aanschaf van té dure hardware.

Wat ik in je andere topic schreef, daar sta ik nog steeds achter : koop een goede dual core en voor wat jij met je pc van plan bent te gaan doen, ben je het "heertje".

Zoals jij in je topic al eerder aangaf, verander je nogal eens van gedachten. Ik vind dat heel normaal als je "zoekende" bent, maar er schuilt ook een zeker risico in. Je laat je door kreten als véél" beter / véél sneller, al gauw overhalen tot de aanschaf van té dure hardware.

Wat ik in je andere topic schreef, daar sta ik nog steeds achter : koop een goede dual core en voor wat jij met je pc van plan bent te gaan doen, ben je het "heertje".
Ik denk dat dit ook best begrijpelijk is als je relatief weinig kennis over de hardware hebt.
Maar ja.. je hebt wel gelijk.

Neem een moederbord met draadloos internet: als je nu al een draadje hebt liggen: waarom zou je dan over gaan op draadloos? Dat draadje ligt er toch...
En het is nog sneller ook dan draadloos.
Ik zie mezelf niet door het huis rennen met mijn desktop. (nu is die van mij loeizwaar, maar oke...) Ik denk dat levitation ook gewoon achter ze bureau blijft zitten met zn pc...

Zoveel kennis heb ik er inderdaad niet van. Vrijwel gewoon de "pure basis".
Ik weet wel waar alles voor dient en wat de verschillen zijn tussen dual core en quad core, maar juist het vele info opzoeken maakt me schuw en doet me vermoeden dat zelfs een E8600 me al niet meer gaat kunnen laten bijbenen over een jaartje.

En 't is dat wat ik zolang mogelijk wil doen, met toch nog het oog op een grens qua budget.

Ik heb alle voordelen en nadelen van alles afgewogen en enkele van m'n kameraden (waarvan één die ondertussen in de informatiecasector werkt) zou zelf ook absoluut een quad core kopen (hij gebruikt zijn pc voor dezelfde doeleinden als ik). Het enige dat me een beetje tegenhoudt is het budget. M'n moeder wil wel 500 euro bijleggen (soort van "laatste cadeautje" vooraleer ik het huis uit ben) omdat m'n oude pc het allemaal niet goed meer trekt en ik ook eentje nodig heb voor school. (Hogeschool that is: dus zeer veel internet, Word, Powerpoint.) En tegelijkertijd wil ik er ook nog al m'n hobbytaken mee kunnen uitvoeren.

Daarom denk ik dat die Quad core toch een meerwaarde zal toevoegen (al weet ik dat dit zijn nut pas zal bewijzen bij zeer veel ZWARE applicaties, maar kom.)

Die discussie wil ik hier liefst afsluiten. Meestal ben ik van mening dat het niet het duurste van het duurste hoeft te zijn, maar op dit vlak weet ik zo goed als zeker dat ik geen spijt zal krijgen als ik een Quad boven een Dual core zal verkiezen.

Dat moederbord zal ik dus maar zo houden aangezien ik geen draadloos nodig ga hebben? (Met in het achterhoofd dat ik waarschijnlijk niet zal overclocken.)

En wat met deze kaartlezer: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/161/50410/3-5-internal-cardreader.html? Of is die Apacer toch beter? In dat geval koop ik die laatste wel ergens anders en zet ik hem achteraf gewoon zelf even erin.

Laatst bewerkt:
niet waar. Niet alle draadloos verbindingen zijn langzamer dan met een kabeltje.
Heb hier de Netgear Rangemax Next WNR834B met een USB FLash stick WN111.
Dit is sneller dan met een kabeltje. Zit zelfs boven in me kamer.
12000Mbs verbinding.
Beneden: 1.34MB per seconde....
Boven: 1.58MB per seconde....
En dat heeft niks met instellingen of wat dan ook te maken. Heb namelijk allebei de pc's
opnieuw geinstalleerd. Zit perfecte netwerkkaart beneden in de pc, toch is boven draadloos sneller... lol.

ps: komen 2 samenstellingen aan voor je die ik heb gemaakt bij 2 verschillende aanbieders.
Zal je dit vertellen.
Nergens kan ik een processor vinden die NOG goedkoper is dan die jij wilt. Is toch niet te geloven. Je hebt bij pricewatch ofzow gekeken heb ik vernomen. Want daar is hij gewoon 150 euro goedkoper dan de rest.

Overclocken is helemaal niet nodig. Ik heb zelf zitten experimenteren en het was leuk om even te zien dat je pc veel hoger kan. Maar jah, andere kant van het verhaal is dat je net als bij het opvoeren van een brommer of auto, de onderdelen veel sneller kapot gaan. Dan ben je verder van huis. De levensduur gaat dik achteruit.

Laatst bewerkt:
[img=http://img162.imageshack.us/img162/2341/pcsamenstellingsu8.th.jpg]

Dit is de eerste samenstelling. Ik vindt dat je toch de processor apart moet kopen bij Azerty. Scheelt je mooi 150 euro. De rest lijkt mij aan jouw om te oordelen over deze samenstelling.
Prijs lijkt te duur. Laat zeggen dat je de processor bij Azerty gaat halen...
Dan gaat er 150 euro vanaf...
Zit je op 1387 euro.
MAAR...
Als je goed kijkt in het lijstje, dan zie je ook dat er 2GB ATI Radeon 4870 bijzit.
Stukprijs bij Azerty is 230 euro...voor 512MB.
Bij ElectronicaGigant is hij 380 euro voor 2GB plus dat je je crossfire dus dan hebt.
Stel dat je dan 1 videokaart weglaat. Dan zou je in principe VEEL goedkoper uitzijn met wat je nu hebt. Namelijk rond de 1050/1100.
Ik zou zeggen, kijk meer bij ElectronicaGigant en houdt wel de processor in gedachten bij Azerty.
Moederbord die ik heb uitgezocht is een perfect moederbord voor jouw. Beter als die je uitgezocht had bij Azerty.
Ik vindt azerty met de rest duurder. Als ik dan sommige dezelfde dingen even erin heb gezet zoals toetsenbordmuiscombo en voeding, dan scheelt het iedere keer toch wel wat. Stapelen en dan verschilt het ineens HEEL wat.
Heb ook geen kaartlezer erbij gezet, want die wil je toch later pas toevoegen.
groeten Danny

Laatst bewerkt:
Lees voordat je beslist dit topic eens door (vooral de onderliggende link.........) en ik ben ervan overtuigd dat jij je nog eens achter de gaat krabben v.w.b. prijs / prestatie verhoudingen.

Om het topic echt te doorgronden ben je overigens wel een half uurtje zoet................

niet waar. Niet alle draadloos verbindingen zijn langzamer dan met een kabeltje.
Heb hier de Netgear Rangemax Next WNR834B met een USB FLash stick WN111.
Dit is sneller dan met een kabeltje. Zit zelfs boven in me kamer.
12000Mbs verbinding.
Beneden: 1.34MB per seconde....
Boven: 1.58MB per seconde....
En dat heeft niks met instellingen of wat dan ook te maken. Heb namelijk allebei de pc's
opnieuw geinstalleerd. Zit perfecte netwerkkaart beneden in de pc, toch is boven draadloos sneller... lol.
Het heeft toch wel met instellingen te maken...

Ga maar eens dingen kopieren tussen 2 draadloze pc's en tussen 2 bedrade": de laatste zullen echt sneller zijn. En anders is er iets mis met de kabels.
Maar voor internet: in principe moet draadloos dezelfde snelheid kunnen halen. Althans... tot glasvezel gaat doorbreken...
Maar ik dacht dat er nog wel wat andere nadelen zijn behalve de pure downloadsnelheid.
(pingsnelheid e.d.)

Overclocken is helemaal niet nodig. Ik heb zelf zitten experimenteren en het was leuk om even te zien dat je pc veel hoger kan. Maar jah, andere kant van het verhaal is dat je net als bij het opvoeren van een brommer of auto, de onderdelen veel sneller kapot gaan. Dan ben je verder van huis. De levensduur gaat dik achteruit.
Is waar...

Ziet er mooi uit. Maar die 750 gb van Samsung lijkt me wel minder. 3 platters van 250gb t.o.v. 2 van 320 gb (in de 640 gb versie) gaat een pak trager las ik. Qua opslagruimte heb ik aan 640 gb ook al lang genoeg. Muziek en films enzo gaan waarschijnlijk op mijn externe schijf.

En die processor kost daar 150 euro minder omdat Intel op 10 augustus de Q9450 uit zijn assortiment gaat zwieren en de Q9550 naar de huidige prijs van de Q9450 zal brengen. De andere winkels zullen volgende week dus wel volgen. 't Is ook hierop dat ik trouwens heb gewacht om dit topic te posten. Op dit moment wacht ik eigenlijk alleen nog maar op m'n geld en op kleine aanpassingen die jullie aanraden.

Is ElectronicaGigant dan een betere winkel? Volgens Tweakers is Azerty toch eerder the place to be (hoewel de prijzen daar iets hoger liggen dan ergens anders).

Draadloos ga ik echt niet nodig hebben. Voor een desktop lijkt mij dat echt gekkenwerk als ik evengoed een kabel door de grond kan leggen. Daarbij hoorde ik eens dat draadloos ook niet zo goed is voor de gezondheid omwille van stralen enzo. Dit kunnen ook fabeltjes zijn, maar zoals ik al heb laten merken zijn er voor mij niet echt voordelen verbonden aan draadloos, integendeel...

Laatst bewerkt:
Ik heb daar alleen achteraf als aanvulling op mijn desktop een moederbord besteld.
Mindere als jij wilt, heb ook een mindere processor hoor:rolleyes:
Maar ik vindt de prijzen toch veel goedkoper. Je kan toch ook mixen met azerty. Ik zou toch voor die 2GB crossfire gaan en daar 380 voor neertellen dan dat je dat later gaat doen en dan minder hoeveelheid videokaart geheugen hebt en meer moet betalen ervoor dan je eigenlijk had gehoeven.
Moederbord die ik had uitgezocht vindt ik ook beter.
De rest, tjah. Qua harde schijven heb ik niet zo heel veel verstand dan qua volume en dat ik bepaalde merken dan niet goed vindt. Maar als jij dat meer hebt, dan zou ik voor jouw keus gaan.

Al met al, mix met Azerty een beetje.
Houdt het moederbord bij EG.
Houdt Harde schijf bij Azerty.
Houdt toetsenbordmuiscombo bij EG.
Houdt voeding bij EG.
Behuizing is goedkoper en moderner, mja, dat is smaak.
Cooler freezer Pro is gewoon goed.
LCD scherm kan goedkoper. Mediamarkt bijvoorbeeld.
Geheugen bij Azerty.

Als je dan de prijzen een beetje optelt of 2 samenstellingen ervan maakt en dan de prijs optelt, dan krijg je volgens mij wel een bedrag dat je nu hebt, inclusief videokaarten.

Wat vindt je ervan? Zal ik het optellen voor je?

groeten Danny, alweer lol

ps: kan je pc's in elkaar zetten?
Anders kan je een locale pcwinkel het in elkaar laten zetten.
Prijs opvragen bij hun. Als je beneden de prijs zit die je nu zit.

Laatst bewerkt:
Lees voordat je beslist dit topic eens door (vooral de onderliggende link.........) en ik ben ervan overtuigd dat jij je nog eens achter de gaat krabben v.w.b. prijs / prestatie verhoudingen.

Om het topic echt te doorgronden ben je overigens wel een half uurtje zoet................

http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-in-games-with-quad-core-processors/

Je zal denk ik wel gelijk hebben. Maar wat heeft ultiem gamen met dit onderwerp te maken?

Ikzelf heb een simpel Q6600 core 2 quad.
Ik heb verschillende spellen gespeeld met een crossfire 3870 1 Gig.
En alles is perfect, geen rare dingen en alles gewoon op de hoogste stand. Van battlefield tot Call Of Duty 4, alles draait prima.
Ik denk zelf dat het niet zozeer aan je processor ligt vanaf een bepaalde snelheid.
Maar meer aan je videokaart. Als je pc snel genoeg is, kan je volgens mij de spellen van nu tot een paar jaar later makkelijk spelen. Maar dat is mijn mening

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan