Nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een Asus (optionele) firewall zegt toch niets over de kwaliteit van hun hardware :-)?
Nee. Maar als je standaard hun produkt installeert, dan behoort het gewoon te werken.
Weet je hoe lang het duurde voor ik erachter kwam waarom ik niet kon downloaden?
Het is misschien ook meer gevoel hoor, en omdat ik een paar keer gekke dingen heb gehad met asus. Als je die niet hebt gehad, dan zul je het zo'n produkt vinden.

Wat ik een pluspunt vind (om niet alleen negatief te zijn): Mijn vorige moederbord had een northbridge-koeler. Deze ging na 2 jaar steeds meer herrie maken en ik kreeg regelmatig crashes.
Mail naar Asus en na het doorgeven van mijn adres kreeg ik gratis (en heel snel) een nieuw koelertje geleverd.
Ik weet niet of alle bedrijven zo klantvriendelijk werken.

Zoals ik al schreef, ben ik voor 75% heel tevreden over het Asus moederbord, maar op het moment dat het geheugen met geen mogelijkheid meer op 1066 Mhz te krijgen is, wat vóór een biosupgrade wél lukte, heb ik het even met Asus gehad. Zeker ook omdat er op mailtjes gewoon niet wordt gereageerd.
Zelfs het bios downgraden lukt niet. Ik heb mij er maar bij neergelegd dat het geheugen de komende 4 jaar op 800 Mhz draait.
Ook de sound onboard problemen met het bord staan mij niet aan. Met geen mogelijkheid weet ik geluid uit 4 boxen te krijgen. Na het plaatsen van een goedkoop AudigyII kaartje was het probleem opgelost.
M.i. is Asus wellicht net iets té groot geworden en daarom mogelijk wat arrogant (lees: niet erg meelevend / hulpvaardig) in het meedenken / oplossen van probleempjes.
Wellicht is MSI ook zo ingesteld, dat weet ik niet. Ik heb er namelijk nooit problemen mee gehad en dus ook niet de behoefte gehad om te mailen.

Ik wil TS echter niet van een Asusplankje afhouden. Als de Asusplankjes bij iedereen problemen zouden opleveren, was Asus allang failliet geweest denk ik.

Laatst bewerkt:
Asus en geheugen, het is en blijft lastig. Altijd gedonder om het gewoon werkend te krijgen op normale snelheid, als modules al werken. Bij mid-range Asus bordjes valt het wel mee, maar high-end Asus borden zijn nog steeds kieskeurig als het aankomt op geheugen.

Ervaringen met bedrijven verschillen vaak van persoon tot persoon natuurlijk. Iemand kan nooit reactie krijgen van een bedrijf, terwijl iemand anders een gratis een nieuwe cooler krijgt....

Laat ik jullie onderstaande dan ook maar niet onthouden:

Het grootste horrorverhaal met mijn huidige Asusplank is echter het merk en type geheugen. Toen ik mijn pc bij Alternate had samengesteld (juli 2007) werd ik 5 dagen voor de aflevering ervan door Alternate gebeld. Het door mij uitgezochte Kingston geheugen kregen de assembleerders van Alternate NIET werkend.
Op mijn verbaasde opmerking dat het geheugen notabene op de QVL van dat plankje stond, antwoordde Alternate dat ze wel vaker gezeur hadden met Asus plankjes en geheugen dat op de QVL van Asus stond. Zij adviseerden mij G.E.I.L. geheugen, dat zou werken op mijn Asus plankje. Aldus geschiedde…………
De rest van het verhaal ken je, het G.E.I.L. draaide keurig netjes op 1066, tótdat ik een bios upgrade deed, daarna alleen nog maar op 800.

Waarom ik een bios upgrade deed? Om zodoende mijn sound on board probleem proberen op te lossen. (Wat dus ook niet wilde, ik kreeg er alleen een "gratis" probleempje bij!!!)

Kortom, het Asusbord werkt prima, alleen nét even teveel kleinere ergernissen. Omdat ik net als TS geen overklokker ben en omdat ook ik 5 jaar met een pc doe alvorens een nieuwe te kopen, "stéken" deze 3 probleempjes toch eigenlijk best wel een beetje.

Laatst bewerkt:
Ik herken mezelf in jouw verhaal, heb ook regelmatig ruzie met Asus bordjes, geheugenondersteuning is nog steeds een ramp.

En dat is ook precies de reden waarom ik roep dat de QVL niet altijd veel voorstelt, vaak heel weinig zelfs.

Daarom zal je dus ook niet verbaasd zijn dat ik bij een volgende pc gewoon weer kies voor een MSI plankje................. (Misschien geen dure / mooie koperen leidingen en weet ik veel wat voor luxe dingen allemaal)

Laatst bewerkt:
Beetje jammer altijd. Je gaat juist voor high-end en de kwaliteit en dan krijg je dat soort "knulligheden" die je bij een Sweexproduct zou verwachten.

Precies!

M'n P5K-E Wifi-AP was vorig jaar een redelijk prijzig plankje (misschien net niet high end maar toch........)

Daar komt nu nog bij dat ik op aanraden van Alternate G.E.I.L. modules heb laten plaatsen, dus bij Asus hoef ik al helemaal niet te reclameren want het merk G.E.I.L. komt helemaal niet voor op hun QVL.
En je mag raden waarnaar Asus zal verwijzen als ik klaag over geheugentimings..................

Het lijkt maybe allemaal offtopic, maar gelet op de start- en vervolgvragen van TS denk ik dat hij de discussie met genoegen volgt en er alleen maar voordeel aan heeft / zaken uit oppikt.

Laatst bewerkt:
Vraag het Asus. Maar de QVL is niet alleen bij Asus soms een ramp, integendeel, ook Gigabyte loopt soms te knoeien met hun QVL's.
Ja, dat heb ik dus al een keer of vier gedaan. Het antwoord lees je ergens hierboven..................

Wat doen wij dan in vredesnaam allemaal fout................???

Je mag er toch vanuit gaan dat de engineers van al die merken toch niet voor Jan l.u.l. geheugenmodules testen en na een Pass op de QVL zetten? "Ergens" moet dan toch "iemand" "iets" fout doen omdat het kennelijk zo vaak misgaat? Mobofabrikanten hebben toch niet als bedrijfsdoel gesteld om ons, consumenten, het leven zo zuur mogelijk te maken?

Laatst bewerkt:
Mobofabrikanten hebben toch niet als bedrijfsdoel gesteld om ons, consumenten, het leven zo zuur mogelijk te maken?

Soms lijkt het daar wel op inderdaad. En dan blijkt uit ervaringen van andere mensen die op internet staan dat een bepaalde combinatie werkt, dan zijn er andere drivers, en dan werkt het hele zooitje niet meer.

Het lijkt maybe allemaal offtopic, maar gelet op de start- en vervolgvragen van TS denk ik dat hij de discussie met genoegen volgt en er alleen maar voordeel aan heeft / zaken uit oppikt.

Absoluut.

Door wat ik hier dan ook lees over Asus denk ik dat ik dan toch maar voor die MSI P45 NEO3 ga. Volgens deze link ondersteunt hij ook Raid en CF dus ik denk dat ik hier al lang genoeg aan zal hebben dan.

Ik heb de specs van het bord bekeken en kan niet anders zeggen dan dat het een prima bord is.

Ik heb de specs van het bord bekeken en kan niet anders zeggen dan dat het een prima bord is.

Behalve dat ik nu weer lees dat hij maar 1 PCI 16x slot heeft, waardoor CF weeral iets minder goed zal werken.

Verder krijg ik zo stilaan mijn bedenkingen bij dat Raid-gedoe. Ik heb het gevoel dat ik persoonlijk beter de 65 euro voor een tweede schijf uitspaar en die uitgeef aan een krachtigere voeding zodat CF in de toekomst mogelijk is. (Dit alles dan tóch in combinatie met het Gigabyte GA-EP45-DS3R bord.)

Desnoods zou ik ooit wel nog zelf een tweede Samsung 640 gb schijf erbij kunnen zetten als ééntje te weinig is, maar Raid lijkt me na wat ik gelezen heb toch wel erg complex en wat dat dataverlies betreft ben ik er helemaal niet zo gebeten op.

(Ik ben vast de grootste twijfelaar die hier ooit op het forum heeft gepost...)

Nee, ik denk dat je Raid ingewikkelder ervaart dan het is.
Nogmaals : de pc bouwer zet in het bios een paar vinkjes en daardoor dénkt jouw pc dat die 2 schijven 1 schijf is. Verder verandert er in het dagelijks gebruik van de pc voor jou niets. Je hebt gewoon 1 C schijf (die is alleen net zo groot qua capaciteit als de twee in Raid staande schijven samen)

Hét verschil dat je in het dagelijks gebruik zou merken (als je het zou kunnen vergelijken door de Raid uit te schakelen) is de snelheidswinst.

Hmm, maar zie ik dit nu verkeerd of heeft dit moederbord tóch Raid controller?

Ook in het pc advies op die site raadt men dit moederbord in samenwerking met twee 640 gb schijven in Raid aan. Dus zal hij het toch ook wel ondersteunen waarschijnlijk?

Daarbij zou dit mobo CF op 16x pci wel ondersteunen, dus als ik gelijk heb wordt de keuze al wat gemakkelijker en is het alleen nog maar de vraag of ik met een 750w voeding van Corsair toekom als ik er ooit een tweede 4870 bij wil steken.

En dan zou ik eindelijk beslist moeten hebben wat er in m'n pc zal komen.

Nee, dat zie je niet verkeerd, er staan groene vinkjes bij Raid 0, 1 en 5, dús wordt er Raid ondersteund.
Voeding : zal zonder meer gaan lukken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan