Nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
- Jouw argument mbt losse koeler is begrijpelijk, ik heb hetzelfde gedaan.
- Raid0 : als je een paar tientjes hebt zou ik het zonder meer doen -> exact dezelfde hdd erbij en die in Raid0 laten plaatsen. Je schijfruimte verdubbelt (is niet zo belangrijk voor je begrijp ik), neem 2 identieke hdd's, maar dan wat kleinere) maar wat objectief gezien wél belangrijk is, is het feit dat je systeem (netto) zo'n 35% sneller wordt.

De praktijk bij Raid0 werkt als volgt: het bios ziet (na daartoe geconfigureerd te zijn) de in Raid0 geplaatste schijven als 1 schijf. In de verkenner zal je dus slechts 1 schijf zien, evenals in schijfbeheer. De opslagcapaciteit verdubbelt wel. Belangrijkste van Raid0 is de snelheidswinst. Raid0 doet namelijk het volgende:

als jij een bestand opslaat (of opent) dan gaat de opslag als volgt: 1 byte op schijf 1 en 1 byte op schijf 2. Een processor kan namelijk veel sneller werken dan om het even welke hdd. De snelheidswinst bij Raid0 wordt dus veroorzaakt doordat de procesor zijn snelheid "kwijt" kan op 2 hdd's, daar waar bij een 1 hdd systeem de processor steeds maar moet "wachten" totdat die schijf eindelijk gereed is met schrijven. Jouw bestand wordt dus op 2 schijven tegelijk weggeschreven en wel om en om. Daar schuilt ook het (zeer kleine) risico van Raid0. Als 1 van de 2 hdd's overlijdt (=mij overkomen, maar gelukkig heb ik Vista Ultimate + een externe harddisk en dáárdoor een complete systeemirror), dan ben je Windows en je (programma's en) data kwijt, want slechts de helft van een bestand staat op de resterende niet defecte hdd. Theoretisch is de kans op dataverlies dus groter. Als je echter regelmatig backups maakt op een externe hdd of DVD is dat risico gelijk geëlimineerd tot bijna 0! (Het woord "bijna" ivm de risico's tussen 2 backups in. Als dan een hdd overlijdt, ben je de data kwijt sinds de laatste backup. Daarom backup ik 1x per week, hetgeen mij dus een "risico" oplevert van maximaal 7 dagen veranderde dataopslag)
Waarom Raid0 dan geen 100% snelheidswinst oplevert? Da's theorie, dat zou het wel moeten zijn, maar door allerlei (mij te ver gaande) technische oorzaken, mag je met een onboard raidcontroller rekenen op zo'n 35 tot 45% snelheidswinst t.o.v. een enkel hdd -non Raid- systeem.

-geluidskaart: mijn moederbord heeft ook sound on board. Mijn systeem is nu bijna 1 jaar oud en ik heb vanaf dag 1 gelazer gehad met de sound on board. Ik kreeg nimmer uit alle boxen geluid, slechts uit 2. Ik heb van pure ellende een los kaartje voor 3 tientjes gekocht, sindsdien perfect geluid uit álle boxen.

-processor: ik denk dat je de gok met een gerust hart kunt maken. Die nieuwe processor is niet echt bijzonder, dus Gigabyte zal heus wel voor een biosupdate zorgen (zij willen immers dolgraag moederbordjes verkopen) , maar nogmaals, 100% garantie heb je niet.

-draadloos op een desktop (heb ik ook) hoeft niet nutteloos te zijn. Het hangt sterk af van het feit wáár je pc staat t.o.v. de bekabelde bron én of je elders in huis nog een tweede machientje (en een derde zoals ik heb) hebt staan.

Laatst bewerkt:
XP_PC, bericht gelijk weer verwijderd?

Levitation: ik heb mijn bericht van 00.38 een keer of 7 ge-edit, dus als je het na plaatsing direct gelezen zou hebben, lees het dan nogmaals door, ik heb best wel veel veranderd.

Laatst bewerkt:
Zeer nuttige post, bedankt.

Twee harde schijven in Raid zetten kan ik zelf wel niet (ook al omdat ik pas sinds vorige maand ofzo van dat begrip gehoord had). Maar dat doet Azerty vanzelf wel of...? En hier moet dan ook nog een controller bij zeker?

Wat die geluidskaart betreft blijf ik dan maar gewoon bij die Creative Audio.

En die Asus P5Q-E heeft dan ook niet bepaald een meerwaarde tov. de huidige Gigabyte zeker? Je mag me anders ook gerust een ander bord aanraden hoor.

Bedankt voor de uitleg. Hier heb ik echt wat aan en eindelijk wordt me niet meer vanalles opgejut waar ik uiteindelijk nog van ga geloven dat ik het nodig heb.

Edit: Ik heb je post nog eens doorgelezen.

Laatst bewerkt:
Zeer nuttige post, bedankt.

Twee harde schijven in Raid zetten kan ik zelf wel niet (ook al omdat ik pas sinds vorige maand ofzo van dat begrip gehoord had). Maar dat doet Azerty vanzelf wel of...? En hier moet dan ook nog een controller bij zeker?

Wat die geluidskaart betreft blijf ik dan maar gewoon bij die Creative Audio.

En die Asus P5Q-E heeft dan ook niet bepaald een meerwaarde tov. de huidige Gigabyte zeker?

Bedankt voor de uitleg. Hier heb ik echt wat aan en eindelijk wordt me niet meer vanalles opgejut waar ik uiteindelijk nog van ga geloven dat ik het nodig heb.

De Raid configuratie in het bios wordt idd. door de systeembuilder voor je gedaan. Dat moederbord van Gigabyte had toch een onboard raidcontroller? Dan hoef je niets extra's (Pci-e Raid controller) te kopen.
Asus versus Gigabyte : lijkt mij niet nee. (maar ik kijk voor alle zekerheid nog even naar de specs van de P5Q-E)

Laatst bewerkt:
Ik had mijn hele Raid0 verhaal dus niet hoeven plaatsen, het door jou uitgezochte mobo heeft géén Raid controller. (als ik tenminste niets over het hoofd heb gezien in de specs van het mobo)

[edit] het Asus plankje heeft wél Raid on board [end edit]

Laatst bewerkt:
P5Q-E heeft wel een RAID-controller, namelijk via de ICH10R southbridge.

Zie de 1 sec. geleden geplaatste [edit] in mijn vorige bericht.... ;) (Wij waren gelijk aan het typen)

Zie de 1 sec. geleden geplaatste [edit] in mijn vorige bericht.... ;) (Wij waren gelijk aan het typen)

Kijk eens aan, dan is het extra duidelijk voor TS. Overigens werkt RAID via de ICH10R (net als bij de ICH9R, praktisch dezelfde chip) prima. Beter dan RAID via de JMicron-chip bijvoorbeeld.

Niet echt offtopic, maar meer voor TS:

ik heb mijn eerste en ook mijn allerlaatste Asus plankje gekocht.

Na de onboard sound ellende (zie hierboven) ben ik na een biosupdate ook mijn geheugentiming snelheid van 1066 kwijt. Het geheugen draait nu op 800. Daar is niets mis mee, maar ik had mijn systeem gekocht op basis van 1066 Mhz geheugensnelheid. Wat ik waar ook doe in het bios, het geheugen (de machine) wil niet meer starten op 1066. (Na uren Googlen blijkt dat ik niet de enige ben en Asus zwijgt in alle talen)

Een volgende pc dus géén Asus moederbord voor mij.

Verder geen klachten over het Asus moederbord (hoge kwaliteit componenten)

Laatst bewerkt:
En naar andere merken zoals MSI enzo kijk ik waarschijnlijk beter niet? Deze bv? Of dan toch maar beter nog voor die Asus P5Q-E gaan? (Of die Asus P5E die ik eerst had ofzo.)

Met MSI borden is helemaal niets mis. Je zal de mogelijkheden van de bordjes even naast elkaar moeten zetten en details zoals bijv. aantal USB poorten etc. etc. moeten bekijken om te beslissen welke het gaat worden.

Hm, in dat geval: wat dan met dit mobo?

Heeft Raid en Crossfire ondersteuning als ik het goed heb. Maar voor dat laatste kan ik dan waarschijnlijk weer beter voor de 750w/850w voeding van Corsair gaan ipv de 620w van Cooler Master? (Mogelijkheid tot CF in de toekomst zou namelijk toch wel leuk zijn aangezien de GPU in vele games de bottleneck is.)

Met MSI borden is helemaal niets mis. Je zal de mogelijkheden van de bordjes even naast elkaar moeten zetten en details zoals bijv. aantal USB poorten etc. etc. moeten bekijken om te beslissen welke het gaat worden.

Het enigste is, de goedkopere zijn moeilijk over te clocken mocht dat ooit het geval zijn.

Het enigste is, de goedkopere zijn moeilijk over te clocken mocht dat ooit het geval zijn.

Nope, overclocken zal ik 100% zeker niet doen. Als m'n systeem te traag wordt weet ik dat het tijd is voor een nieuwe. (En zoals ik al heb laten weten kom ik lang met een pc toe.)

Omdat die processor de goedkoopste versie is? Een losse koeler omdat boxed koelers meestal meer lawaai maken en ik graag zou hebben dat de pc zo stil mogelijk loopt. 16 euro voor een Freezer Pro vind ik dan ook geen weggegooid geld. Zie ik dat dan mis?
Een betere koeler kopen is geen weggegooid geld.
Maar de freezer pro is wel technologie van gisteren.
Kijk liever naar een Scythe.
Dat is op dit moment de betere.
Scythe Infinity SCINF-1000

Maar hij is dus wel 2x zo duur als een freezer...

Velen raden mij aan om geen losse geluidskaart te kopen omdat dat moederbord al een 7.1 geluidskaart on board heeft. Beter besparen dus?
Tja. Geluidskaart erbij zetten is niet zo moeilijk. Sterker nog: dat is heel erg makkelijk.

Ben je straks niet tevreden over je geluid, dan kan je er toch alsnog 1 kopen?

Ik ben niet geheel objectief als het over mobo's gaat. Ik heb in mijn vorige systeem (AMD platform) een MSI plankje gehad (5 jaar lang) en dat bordje deed het prima. Sinds 11 maanden dus een Asus plankje en behalve het geluid dus ook de 1066 Mhz problemen v.w.b. geheugentimings. (Verder een prima bord!)
In mijn volgende pc komt weer een MSI plankje.
Let op: ik ben bevooroordeeld!!!

Laatst bewerkt:
Ik heb ze alle drie gehad, en ben over allemaal tevreden. Maar dat gaat een beetje off-topic.:)

Ik zie verder weinig reden om een geluidskaart te kopen, de losse audiochips, zeker die Gigabyte in haar bordjes gebruikt, zijn van goede kwaliteit. Verschillende tests wijzen uit dat verschil tussen onboard audiochips en goedkope geluidskaarten (prijsklasse tot 40 euro ongeveer) minimaal is.

Ik ben niet geheel oblectief als het over mobo's gaat. Ik heb in mijn vorige systeem (AMD platform) een MSI plankje gehad (5 jaar lang) en dat bordje deed het prima. Sinds 11 maanden dus een Asus plankje en behalve het geluid dus ook de 1066 Mhz problemen v.w.b. geheugentimings. (Verder een prima bord!)
In mijn volgende pc komt weer een MSI plankje.
Let op: ik ben bevooroordeeld!!!
Ik ben op zich heel erg fan geworden van Gigabyte.
Vooral omdat ik asus soms een beetje vreemd vind doen.
Voorbeeld: Bij mijn vorige moederbord zat software waaronder een firewall. Deze geinstalleerd en als gevolg daarvan kon ik niets meer downloaden. Internetten ging wel, maar als ik een exe-bestand downloadde had ik al een probleem. Zulke geintjes heb ik wel vaker gehad met asus-produkten.
Maar ondanks dat zijn de spullen van Asus idd niet slecht.

Maar ik heb liever gigabyte-moederborden...

Een Asus (optionele) firewall zegt toch niets over de kwaliteit van hun hardware :-)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan