Nieuwe Processor, loopt langzaam!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het ding is één tot enkele weken oud, heeft al een nieuw moederbord gehad, je ontvangt meldingen omtrent de DMI (= hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem), dan ga je er toch niet zelf aan sleutelen!!! Wegbrengen!

Niet wegbrengen, dan ben je weer weken je pc kwijt.
Je wilt nu toch eens gebruik maken van je pc.

Werkt het niet, dan kan ie alsnog terug.

En zie mijn edit voor de uitleg.

WIl je hem wel terugbrengen, dan kan je hem beter helemaal annuleren en je geld terugvragen.

Ik vind het direct hierboven staande advies naar mijn mening niet het meest handige. Een splinternieuwe pc die een dubbele DMI foutmelding geeft, is rijp voor zijn bouwer, niet voor ons goedebedoelende Helpmijers! Topicstarter heeft dacht ik al genoeg ellende gehad met zijn pc.

Laatst bewerkt:
Het leven is nu eenmaal beperkte risico's nemen.
De bios moet gewoon geupdate worden. En bios updaten gaat bij de meeste mensen gewoon goed.
In geval van nood moet ie terug naar de fabriek, zodat ze de bios er opnieuw op kunnen zetten.
Het is een fabeltje dat een moederbord kapot gaat door een biosupdate. Je kan het hooguit niet meer zelf herstellen.
En ik zou niet weten waarom het fout gaat.

Zolang je er maar zeker bent dat je de juiste biosversie hebt en dat je alle bestanden op de cd hebt staan in dezelfde map.

Het leven is nu eenmaal beperkte risico's nemen.
De bios moet gewoon geupdate worden. En bios updaten gaat bij de meeste mensen gewoon goed.
In geval van nood moet ie terug naar de fabriek, zodat ze de bios er opnieuw op kunnen zetten.
Het is een fabeltje dat een moederbord kapot gaat door een biosupdate. Je kan het hooguit niet meer zelf herstellen.
En ik zou niet weten waarom het fout gaat.

Zolang je er maar zeker bent dat je de juiste biosversie hebt en dat je alle bestanden op de cd hebt staan in dezelfde map.
Klopt, wie heb jij dat waar horen beweren / waarom schrijf je dat?

De keuze is geheel aan topicstarter.
Ik herinner mij gelezen te hebben dat topicstarter hard voor zijn computer heeft moeten sparen. Ga jij het voor hem betalen in het geval de bioschip wordt opgeblazen?
Hij hééft DMI problemen.

Laatst bewerkt:
Het klopt dat ik hard heb moeten sparen voor mijn pc, maar zoals marsmannetje zegt zit ik er ook echt niet op te wachten om weer weken mijn pc kwijt te zijn. Ik heb eindelijk na een maand gewacht te hebben ( Kapot moederbord, getourneerd etc) mijn pc binnen. Ik ben er super blij mee maar hij onderpresteert gewoon keihard. Dit is echt niet het geld waard wat ik ervoor betaald heb zoals het nu loopt. De cpu vormt op dit moment een enorme bottleneck voor de rest van mijn pc omdat die zo enorm traag loopt, op 4x 805 mhz in plaats van 4 x 3.2 ghz, dus iets oudere spellen op high spelen gaat prima, maar de nieuwe spellen (crysis, Far Cry 2 etc) die trekt die op dit moment gewoon slecht als ik alle toeters en bellen aanzet , ik krijg dan echt framerates van tussen de 5-20 en dat vind ik echt onacceptabel met dit systeem. Ik denk dus dat ik het risico maar gewoon ga nemen, want weer zo'n tijd wachten dat gaat me echt niet lukken.

Zoals ik al schreef is de keuze geheel aan jou. Waar we het over eens kunnen zijn is dat ik het in jouw geval óók zou doen, maar ik heb niet hoeven sparen voor mijn machine.
Als het misgaat -en die kans is groter dan je wellicht vermoedt- ben je 'm óók enige tijd kwijt. Niet alleen kwijt, maar kost het je ook nog geld.

Om je een indruk te geven: MSI vroeg begin 2003 voor een "opgeblazen" bioschip € 60,-- (inc. verzendkosten) Dan mocht je 'm er zelf inzetten. Hoe ik dat weet? Ik heb er in 2003 één opgeblazen. Alle flash instructies netjes uitgevoerd, toch ging het mis, de machineschermpjes vertoonden op enig moment in het proces iets anderws dan dat er zou moeten gebeuren, daarna werd het een zooitje en liep het verkeerd af.

Laatst bewerkt:
Tja ik snap wat je bedoelt, maar die gok moet ik maar nemen denk ik, die 60 euro is vervelend maar geen probleem , stel dat het echt nodig is.
Ik las trouwens wel in deze lijst http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=3005
AMD Phenom II X4 955 3200Mhz 512KBx4 6MB Deneb 45nm C2 125W 4000 F5C

Dus dat de supported bios version voor deze processor F5C is en niet F3K
Of zie ik dat nou verkeerd?

Zo te lezen correct, maar heeft de webwinkel waar je 'm gekocht hebt geen fysieke helpdesk? Het flashen duurt nog geen 5 minuten en dus kun je erop wachten.

Wat houdt je tegen om te bellen, je DMI probleem voor leggen, het versie 3 en versie 5 verhaal te vertellen, je processorsnelheidverhaal af te draaien en een afspraak te maken? Als de machine een jaar of 3 oud zou zijn, dan zou ik het geheel met Marsmannetje eens zijn, maar niet nu de machine een week of twee (?) oud is.

Gaat het mis dan hebben zij het probleem en niet jij, maar goed ik val in herhaling. Het is jouw keuze. Als het allemaal goed gaat dan ben je dolgelukkig dat je het zelf gedaan hebt. Dat is ook een optie.

Laatst bewerkt:
Ja Salland heeft een fysieke helpdesk, maar ik ben enorm bang dat als ik ze opbel, ze mij vragen om weer de pc op te sturen en dan begint het hele zaakje weer opnieuw. Eerst sturen ze mij een kapot moederbord op, daarna eentje met de verkeerde bios versie. Ik heb gewoon geen vertrouwen meer in ze. Maar over dat DMI probleem, die melding wat houd dat nou eigenlijk in? ik zie die melding bij het opstarten maar de computer werkt verder gewoon naar behoren (op de processor na).

Ik vermoed dat het samenhangt met je probleem en dat het wel eens opgelost zou kunnen zijn met die biosupdate. Echter, is dat niet de oorzaak (biosupdate - processorherkenning) dan is de kans dat het flashen misgaat alleen maar groter want dan is er wat anders aan de hand.

Nogmaals, als het mijn machine zou zijn, flashte ik en zou ik tijdens het flashen een schietgebedje doen. Gaat het mis dan zou ik de smoor in hebben en accepteren dat het mij € XX kost en dat ik 'm een poos kwijt zou zijn.
Maar ik ben jou niet en ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Daarnaast kan ik je hiervandaan niet vertellen waarnaar die DMI melding verwijst. Dat maakt het juist allemaal net even wat griezeliger. (die dubbele DMI melding die je krijgt)

Als jij de pc zelf had gebouwd, wat je volgens mij eerst van plan was (als ik het me goed herinner), dan had je allang zelf de bios moeten updaten. Dan had je het ook gedaan.

F3K is de nieuwste versie.
Dus deze zou ik doen.

Ik heb bij mijn pc ook toen hij net nieuw was de bios moeten updaten. Immers had mijn computer ruzie met mijn videokaart. Ik heb het risico wel genomen om het in windows te doen. Was het fout afgelopen, dan had ik het moederbord teruggestuurd en een nieuwe geeist. Maar goed... ik heb al vaak genoeg de bios geupdated en het is nooit fout gegaan.
Ook niet toen ik nog niet zoveel van computers af wist.

Het gaat vaak fout doordat mensen niet lezen, of omdat mensen de verkeerde versie downloaden.

Laatst bewerkt:
Zoals in het bericht van 12.40 uur staat leek het erop dat de 5 versie nieuw zou zijn. Als je echter gaat doorklikken op het moederbord type dan zie je onderstaande. Echt helemaal logisch vind ik de keuze van Gigabyte niet. (Een recentere biosversie een lager aanvangsnummer geven)

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Een van de meest rare nummeringen ooit... :confused:

Ik ga ff googlen, misschien word ik daar wijzer van

edit:

http://forums.tweaktown.com/f69/ga-ma790fxt-ud5p-bios-f3k-32425/

Gigabyte zegt f5c, dus dan zou ik dat maar aanhouden.

edit2:
http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=319&threadid=112550&enterthread=y&STARTPAGE=8
Hier geeft iemand aan dat het prefect wertk met de f5c.

http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=319&threadid=112550&enterthread=y&STARTPAGE=8
Hier onderaan iemand die aangeeft dat zonder biosupdate de processor op halve snelheid doorwerkt. Precies wat jij in het begin aangeeft

Laatst bewerkt:
Ja ik moet wel even zeker weten welke ik moet hebben anders gaat het sowiezo verkeerd :p Ik wacht het wel even af, in ieder geval bedankt beiden voor alle moeite tot nu toe!

Nou dat hoeft nog niet persé. Moderne biossen geven vaak een melding dat de te installeren versie ouder is dan de operationele en weigeren vervolgens te flashen. (Mijn Ami op een Asusplankje weigert dat iig)
Louter naar de datum kijkend zou het zonder meer die van de maand mei moeten zijn.
Rest mij jou voor dit moment veel wijsheid en sterkte toe te wensen. Laat svp even weten hoe het afgelopen is.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat de versie van mei ook goed is, maar ik zou voor de zekerheid de versie nemen waarvan zeker is dat het de processor goed ondersteunt.
Dus f5c

Ja bedankt ik hoop ook dat het goed zal gaan.
Ik ga wel voor de F5C versie dan.
Effe om het helemaal zeker te weten.
Ik heb met ultraiso deze bestanden samen opgeslagen:
drdosmin: wordt: COMMAND.COM, IBMBIO.COM, IBMDOS.COM (eenmaal geopend in Ultraiso)
+
FLASHPI
m79xtud5.f5c
autoexec

dit wordt vervolgens opgeslagen als Floppy Image file (*.ima *.img)
Wat ik dan weer open in Nero en brand als Cd-rom(boot).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan