*.nl *.com

Status
Niet open voor verdere reacties.

GooGooJansen

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Hallo,

Waarschijnlijk weet niemand dit maar ik vraag het toch voor de zekerheid. Kun je bijvoorbeeld: domeinnaam.hosting maken ipv domeinnaam.nl of domeinnaam.com ? Zo ja, hoe?

GooGooJansen

Top level domein

Meer info bij Wiki; http://nl.wikipedia.org/wiki/Domeinnaam
Er komen er (heel langzaam) wel steeds meer bij, maar .hosting bestaan niet en zal er vermoedelijk ook niet gaan komen.

Maar... ik heb even verder gezocht en kwam dit tegen;
http://www.unifiedroot.com/nl/about_unifiedroot/f_a_q
Kost alleen wel een paar centen...
Van de site;
Het registreren van een TLD kost eenmalig € 750,-. Per jaar betaalt u € 250,-. Een eerste jaar kost uw TLD u dus € 1.000,-. Voor drie jaar € 1500,-. U kunt kiezen om uw TLD per jaar te verlengen, maar ook kunt u uw TLD bij registratie al vastleggen voor 1, 2, 5 of 10 jaar. (Alle prijzen zijn exclusief BTW).

+ deze TLD zijn alleen te vinden/gebruiken als de gebruiker de TLD servers van hun toevoegt aan zijn brouwser....
Zelf gebruiken ze ook .nl adressen anders kan je ze niet vinden....

Maar voor je er aan begint, lees ook dit even; http://news.com.com/Dutch+tech+firm+wants+to+rid+the+Web+of+the+.com/2100-1038_3-5972183.html
Zie je de datum? In bijna 2 jaar zijn ze volgens mij nog niet veel verder gekomen...
En als je hun "Algemene voorwaarden" door leest begrijp je vermoedelijk ook wel waarom (n.b. beetje vreemde naam als je kijkt naar de inhoud er van).
http://www.unifiedroot.com/nl/about_unifiedroot/terms_conditions

Laatst bewerkt:
:eek::eek::eek:

Zo duur!?!?!?

Ik had nogal wat plannen, of die nu doorgaan weet ik niet:confused: ben pas 13. Heb al een baantje + server, niet veel geld. :mad:

Weer een probleem opgelost:)

GooGooJansen

... Duur.... is maar hoe je het bekijkt.
Hun idee is dat je zelf level two domeinen kan door verkopen. :D
Dus je koopt .car (top level) van ze en verkoopt .car door aan Audi.car, BMW.car, Volvo.car etc. grootste probleem is echter dat gebruikers dat .car adres alleen kunnen vinden als ze een link aan gemaakt hebben naar unifiedroot. En dat heeft niemand... :evil:

Kip en het ei probleem.

Als je een .com of .nl adres intikt (of willekeurig wel ander adres) wordt dit opgezocht in een soort goudengids voor internet adressen, een root server.
Eind 2006 waren er (maar) 119, z.g. root servers. Hiervan staan er 41 in de VS of Canada, 35 in Europa en 43 in de rest van de wereld. (bron Wiki).

Elke webrouwser, Internet explorer, Opera, Firefox etc maakt contact met één van deze 119 rootservers als je een internet adres in tikt en krijg dan te horen wat het IP adres is van de server waar je naar op zoek bent. Ze doen niets meer dan een voor ons leesbaar web adres, bv www.helpmij.nl vertalen naar een IP adres (van Helpmij is dat 212.79.247.24 meen ik).

Unifeidroot dacht slim te zijn en een eigen root server te plaatsen zodat men zelf top level domeinen konden gaan uitgeven. Probleem is alleen dat er geen enkele browser (standaard) adressen na kijkt op de server van Unifeidroot en bij 'hun' adressen dus ook geen IP adressen gevonden zullen worden.

Als engels geen probleem is, meer info hier over root servers en DNS (Domain Name System).

Laatst bewerkt:
ok, maar ik zit met het probleem dat ik dat geld niet heb. Dus voor mij is het duur! Ik ben pas 13.

Ik had er teveel plannen mee gedacht:rolleyes:. Voortaan zal ik eerst kijken of het mogelijk is:D.

GooGooJansen

Wat Unifeidroot doet kan eigenlijk iedereen.

Je kan zelf een rootserver inrichten; oude Pentium 3 met een gratis linux versie er op en dan een DNS aanmaken.

Maak zelf toplevel DNS-en aan en (bijna) klaar.

Dan heb je het zelfde probleem als Unifeidroot, je hebt een Root (DNS) server, maar geen enkele brouwser controleerd op jou server of er een IP adres te vinden is bij bv. www.domeinnaam.hosting

De lijst met 119 'erkende' root servers staat ergens in Windows.
Bij de TCP/IC instellingen kan je echter aangeven of die lijst gebruikt moet worden of een alternatief. Waarbij je dan 2 IP adressen kunt op geven. Onderste deel op het tabblad.
windowsdnshowtoqv3.jpg

Samen met wat vrienden kan je dat natuurlijk best doen.
Één IP adres van die 119 (lijsten met IP adressen zijn op internet wel te vinden) en de andere van je (jullie) eigen root server.

N.b. afhankelijk van je provider staat de tweede optie mogelijk al aan en gevuld met twee IP adressen, in dat geval maak je gebruik van een root (DNS) server bij je provider.
Dat kan te maken hebben met extra services die aangeboden worden voor alleen de eigen klanten bijvoorbeeld.

Ok, ik had eigenlijk het idee om een extensie die waarschijnlijk veel verkocht zou worden te doen, maar blijkbaar gaat dit niet.:confused:

Ik verzin wel iets anders, morgen heb ik weer iets nieuws ;)

GooGooJansen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan