no bootable device

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het klopt wat jij schrijft. Data heb ik ook op een andere schijf. Op mijn bureaublad staan allemaal snelkoppelingen naar files, mappen en URL's op die schijf.
Kijk en als ik een systeemkopie wil herstellen dan geeft mijn programma aan dat dit niet kan. Wel vanuit een herstelomgeving en dan ik moet booten van dat herstelmedium (bootvolgorde in BIOS wijzigen).
 
Daarom zet ik nooit data op mijn systeem schijf... .een data kopie is dus per definitie een totaal andere kopie dan een systeemkopie.. althans bij mij...
Want als de data op een andere schijf staan... dan vergis je je 2x ... ten eerste, een data-kopie ipv systeem-kopie... en ten tweede... je kiest een andere schijf met een andere naam....
Het kan wel fout gaan... het blijft mensenwerk, maar door alles gescheiden te houden zou je dit toch kunnen herkennen... ? Of toch dus niet.... blijkbaar?

Op mijn systeemschijf staat geen data, alle data staat op de 2° schijf, zo ook de backup van de suysteemschijf.
 
Daarmee is dus toch een systeem kopie gemaakt en geen data kopie zoals @Sens dacht.\
Ik vond het zelf ook niet logisch om je zo te vergissen.
Achteraf wel jammer dan je geen image check deed.

Wel bijzonder dat je een systeem kopie terug zet onder Windows zelf.
Heb dat überhaupt nooit overwogen om dat te doen omdat allerlei bestanden dan in gebruik zijn, dus leek het me technisch best lastig/onmogelijk om dat zo te doen.
 
Ik heb dat altijd al zo gedaan. Ik kreeg wel een melding van EaseUs doordat windows in gebruik was dat ze een bepaalde manier van backup terug te zetten zouden gebruiken, ik herinner me helaas niet meer wat precies.
Ik stel wel vast dat voorheen 60 GB in gebruik was van de SSD en nu meer dan 90 GB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dat altijd al zo gedaan.
Dat noemen ze een dooddoener. Wat is het doel van een systeemkopie? Die gebuikt men als het besturingssysteem beschadigd is (chaos) en/of niet meer werkt. In het begin van deze topic schreef TS over back-ups terwijl het duidelijk moest zijn dat het over een systeemkopie gaat. Ik dacht dat wel een systeemkopie was gekozen maar herstel naar de verkeerde schijfletter (ontbreken naam). Dat is volgens TS niet het geval.
De rest is nu 100% duidelijk en de oorzaak is de onjuiste werkwijze, namelijk een systeemkopie moet je altijd herstellen vanuit een herstelomgeving en niet anders. Einde verhaal.
 
En de oplossing van het probleem is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lezen en die oplossing uitvoeren, lijkt mij sterk dat via het booten van de installatie USB W10 opgestart die niet opnieuw kan worden geinstalleerd.
M.a.w. de handelingen die je uitvoerd vergeten en de juiste uitvoeren.
 
Ter info over Easeus Todo: een recovery van een System backup kan je vanuit Windows starten en dan herstart Todo de pc om vervolgens in eigen modus de System backup terug te zetten. De recovery actie wordt dus niet onder Windows uitgevoerd, zoals hierboven veronderstelt wordt.

Nu kan dit natuurlijk alleen maar als Todo onder Windows nog gestart kan worden.
Is Windows onwerkbaar, dan is er de Emergency cd of USB-stick waar de pc mee opgestart wordt en kan de recovery actie zo uitgevoerd worden.
Dan moet je natuurlijk wel een Emergemcy cd/USB gemaakt hebben.
Dat is dan ook de reden waarom Todo, bij installatie, als eerste er op wijst dat je zo'n emergency cd/USB moet maken.

Dan over de controle of de backup wel goed gegaan is.
Er zit natuurlijk zo'n controle in Todo, maar het is mijn ervaring dat dat niet echt nodig is, want a) gaat het zelden of nooit mis en b) de keer dat er iets niet goed ging bij het maken van een backup gaf Todo dat tijdens het proces zelf al aan.

Tenslotte nog dit: een verstandig backup-schema is om eens per week een System backup te maken. Mocht dan de laatste niet goed zijn, dan zal ongetwijfeld die van de week ervoor wel goed zijn. Daarbij ga ik er natuurlijk vanuit dat op de System partitie alleen maar Windows bevat en alle relevante data in een andere partitie staat, bij voorkeur op een andere schijf/SSD

Rest de vraag wat er nu precies gebeurd is waarom de recovery actie van Jospinkster niet goed ging.
 
Laatst bewerkt:
In 1 van de berichten schreef u "hdd losgekoppeld. nu verschijnt de ssd met de letter C"

Kon de pc toen wel gestart worden of kwam nog steeds het bericht "geen bootable device" ?
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat u primair het probleem wilt oplossen en niet zo veel behoefte heeft aan alle goed bedoelde adviezen van wat u had moeten doen.

In een poging om u daarbij te helpen wil ik eerst een paar dingen weten.
1) u heeft een backup gemaakt met Easeus Todo, dus het herstellen van windows moet dus ook met Todo gebeuren.
Welke versie van Todo gebruikt u nu?

2) Als een een backup maakt van het systeem/de windows partitie, doet u dat dan met de "System"optie van Todo, of maakt u een backup van de volledige C-partitie?

3) klopt het dat u de backup's op de HDD zet en zo ja, in welke partitie doet u dat dan

4) Als u een nieuwe backup maakt, bijv. van het Windows Systeem, c.q. de Windows-partitie, laat u dan de vorige backup staan of heeft u die verwijderd?

5) Heeft u een Todo Emergency CD of USB-stick?
 
Laatst bewerkt:
In 1 van de berichten schreef u "hdd losgekoppeld. nu verschijnt de ssd met de letter C"

Kon de pc toen wel gestart worden of kwam nog steeds het bericht "geen bootable device" ?

Neen,nog steeds het bericht "geen bootable device"
 
Ter info over Easeus Todo: een recovery van een System backup kan je vanuit Windows starten en dan herstart Todo de pc om vervolgens in eigen modus de System backup terug te zetten. De recovery actie wordt dus niet onder Windows uitgevoerd, zoals hierboven veronderstelt wordt.

Nu kan dit natuurlijk alleen maar als Todo onder Windows nog gestart kan worden.
Is Windows onwerkbaar, dan is er de Emergency cd of USB-stick waar de pc mee opgestart wordt en kan de recovery actie zo uitgevoerd worden.
Dan moet je natuurlijk wel een Emergemcy cd/USB gemaakt hebben.
Dat is dan ook de reden waarom Todo, bij installatie, als eerste er op wijst dat je zo'n emergency cd/USB moet maken.

Dan over de controle of de backup wel goed gegaan is.
Er zit natuurlijk zo'n controle in Todo, maar het is mijn ervaring dat dat niet echt nodig is, want a) gaat het zelden of nooit mis en b) de keer dat er iets niet goed ging bij het maken van een backup gaf Todo dat tijdens het proces zelf al aan.

Tenslotte nog dit: een verstandig backup-schema is om eens per week een System backup te maken. Mocht dan de laatste niet goed zijn, dan zal ongetwijfeld die van de week ervoor wel goed zijn. Daarbij ga ik er natuurlijk vanuit dat op de System partitie alleen maar Windows bevat en alle relevante data in een andere partitie staat, bij voorkeur op een andere schijf/SSD

Rest de vraag wat er nu precies gebeurd is waarom de recovery actie van Jospinkster niet goed ging.

Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de ssd schijf de letter F gekregen heeft ipv de C,de eerste partitie van de HDD heeft dan letter C, als ik de HDD eruit haal heeft de SSD schijf opnieuw de letter C maar als ik via de dos prompt DIR wil uitvoeren krijg ik de melding toegang geweigerd.
Windows installeren op de HDD partitie C via herstel krijg ik de foutmelding geen stuurprogramas gevonden
 
Ik begrijp dat u primair het probleem wilt oplossen en niet zo veel behoefte heeft aan alle goed bedoelde adviezen van wat u had moeten doen.

In een poging om u daarbij te helpen wil ik eerst een paar dingen weten.
1) u heeft een backup gemaakt met Easeus Todo, dus het herstellen van windows moet dus ook met Todo gebeuren.
Welke versie van Todo gebruikt u nu?

2) Als een een backup maakt van het systeem/de windows partitie, doet u dat dan met de "System"optie van Todo, of maakt u een backup van de volledige C-partitie?

3) klopt het dat u de backup's op de HDD zet en zo ja, in welke partitie doet u dat dan

4) Als u een nieuwe backup maakt, bijv. van het Windows Systeem, c.q. de Windows-partitie, laat u dan de vorige backup staan of heeft u die verwijderd?

5) Heeft u een Todo Emergency CD of USB-stick?

1) De laatste versie van Todo. (de vorige versie was wat mij betreft duidelijker)
2) Een backup van de volledige C-partitie, in de laatste versie heb ik geen keuze kunnen maken (denk ik)
3) dat klopt, op partitie F (met als naam backup)
4) vorige backups blijven bestaan, tenzij er onvoldoende schijfruimte is dan verwijder ik de oudste
5)neen die heb ik niet
 
1)De laatste versie is inderdaad onduidelijk (hinderlijk dat leveranciers altijd weer hun interface veranderen terwijl dat onnodig is, dit terzijde).
2) Ik denk dat het daar is mis gegaan. Of u heeft een partitie terug gezet die geen system bevat, of u heeft een backup van en partitie gemaakt waarvan u veronderstelde dat dat de Windows partitie was, maar dat niet was.

In het vervolg altijd kiezen voor "System"backup en nooit de hele partitie doen als u een system backup wilt maken. Maar dat voor later.
Ook de laatste Todo uitgave heeft een "System"backup-knop.
Zie deze handleiding hoe dat gaat: https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf

3) nu hopen dat die partitie nog in takt is, want dan kunt u van daar uit het systeem herstellen met Todo

4) probeer nog eens een system terug te zetten, maar neem als bron dan niet de laatste die u heeft gemaakt, want daar is kennelijk iets mee mis. Kies daarbij voor System recovery als de backup ook werkelijk met de "System"-backup-knop is gemaakt. Als ie met een Partitie-backup is gemaakt moet ie ook als partitie terug gezet worden.

5) Installeer de laatste Todo uitgave op een andere PC en maak dan de Emergency Cd of Usb-stick aan. Daarbij zal gevraagd worden waar u Windows PE vandaan wilt halen. Kies voor "van Microsoft".
Wees er op attent dat als u de pc start vanaf deze Emergency cd of USb, dat het dan wel 5 minuten duurt voordat er iets op het scherm verschijnt (dat had dus ook beter gekund Todo-makers!)

Goed, als u nog vragen heeft hoor ik dat wel en lees vooral eerst goed de handleiding door waarvan ik u de link heb gegeven.
Succes.
 
1)De laatste versie is inderdaad onduidelijk (hinderlijk dat leveranciers altijd weer hun interface veranderen terwijl dat onnodig is, dit terzijde).
2) Ik denk dat het daar is mis gegaan. Of u heeft een partitie terug gezet die geen system bevat, of u heeft een backup van en partitie gemaakt waarvan u veronderstelde dat dat de Windows partitie was, maar dat niet was.

In het vervolg altijd kiezen voor "System"backup en nooit de hele partitie doen als u een system backup wilt maken. Maar dat voor later.
Ook de laatste Todo uitgave heeft een "System"backup-knop.
Zie deze handleiding hoe dat gaat: https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf

3) nu hopen dat die partitie nog in takt is, want dan kunt u van daar uit het systeem herstellen met Todo

4) probeer nog eens een system terug te zetten, maar neem als bron dan niet de laatste die u heeft gemaakt, want daar is kennelijk iets mee mis. Kies daarbij voor System recovery als de backup ook werkelijk met de "System"-backup-knop is gemaakt. Als ie met een Partitie-backup is gemaakt moet ie ook als partitie terug gezet worden.

5) Installeer de laatste Todo uitgave op een andere PC en maak dan de Emergency Cd of Usb-stick aan. Daarbij zal gevraagd worden waar u Windows PE vandaan wilt halen. Kies voor "van Microsoft".
Wees er op attent dat als u de pc start vanaf deze Emergency cd of USb, dat het dan wel 5 minuten duurt voordat er iets op het scherm verschijnt (dat had dus ook beter gekund Todo-makers!)

Goed, als u nog vragen heeft hoor ik dat wel en lees vooral eerst goed de handleiding door waarvan ik u de link heb gegeven.
Succes.

Bedankt voor de duidelijke instructies.

Ik heb een Emergency Usb-stick aangemaakt, recovery geselecteerd, systeembackup van 04/01/2022 (waarvan ik zeker weet dat hij ok is) terug gezet en de laptop werkt terug. Probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:
3 zaken:
  • Heb je de stick gemaakt met dezelfde versie van de software als de backup mee gemaakt is? Soms kan dat uitmaken.
  • Heb je de Emergency Usb-stick aangemaakt op een vergelijkbaar Windows 10 systeem, dus bijv UEFI gebaseerd of was het een ouder legacy Windows 10 systeem? Sommige tools kunnen beiden aan maar lang niet allemaal.
  • En hoe weet je zeker dat je de vorige keer een systeem backup terug gezet hebt waarvoor een Emergency Usb-stick voor nodig is die je niet had.. dus dat in in tegenstelling met elkaar..
 
3 zaken:
  • Heb je de stick gemaakt met dezelfde versie van de software als de backup mee gemaakt is? Soms kan dat uitmaken.
  • Heb je de Emergency Usb-stick aangemaakt op een vergelijkbaar Windows 10 systeem, dus bijv UEFI gebaseerd of was het een ouder legacy Windows 10 systeem? Sommige tools kunnen beiden aan maar lang niet allemaal.
  • En hoe weet je zeker dat je de vorige keer een systeem backup terug gezet hebt waarvoor een Emergency Usb-stick voor nodig is die je niet had.. dus dat in in tegenstelling met elkaar..

stick gemaakt met EaseusTodo net zoals de backup
stick gemaakt op een andere laptop met windows 10
na het terugzetten van de backup kon hij niet meer opstarten, herstellen met windows boot usb lukte ook niet
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik goed dat het probleem is opgelost?
In een eerder bericht las ik nog dat er een foutboodschap ( 0x2110436F) kwam
 
Mss, het spoor is lastig te volgen.
Heb ook nog geen antwoord hoe het ooit mogelijk was om een systeemkopie terug te zetten terwijl het maken van een reddings stick nu bepaald geen sinecure lijkt te zijn. Bij mij liggen zulke stick altijd klaar.... je hebt hem altijd nodig op de verkeerde momenten dat je eigenlijk geen tijd hebt om dit soort zaken eerst nog te moeten maken. Ok tis een n=1 ervaring..
 
Begrijp ik goed dat het probleem is opgelost?
In een eerder bericht las ik nog dat er een foutboodschap ( 0x2110436F) kwam

klopt maar kwam doordat ik de HDD losgekoppeld had en verbonden had via usb, terug ingebouwd en de foutboodschap was verdwenen en bijgevolg heb ik de backup kunnen terug zetten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan