No Bootable Divice en nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rjpe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de cd-rom in een andere PC gedaan en daar werkt hij gewoon. @jackall die vraag krijg ik niet. Mijn nieuwe schijf is overigens helemaal leeg. Ik ga nu proberen om met een USB stick de software erop te krijgen. Ik laat jullie weten of het gelukt is. Iedereen bedankt voor de tips & trucs! Excuus voor de wat late reactie!

Er staat ook niks op, dat is nou juist waarom hij vanaf DVD wil opstarten om zo zijn OS erop te zetten.....

ja, maar eerst zei hij:
Heb een nieuwe harde schijf aangeschaft en nu krijg ik de melding: "No Bootable Divice".

snap je?

jack zei:
Niemand hoor ik hierover, bij het opstarten van de pc/lap zal de computer altijd vragen of je vanaf cdrom wilt starten als de bootvolgorde goed is en de cd/dvd bootable, waarna je op een knop moet drukken.
nee hoor, die vraag krijg je niet altijd. Bij een laptop heb je meestal de knop F8 die je indrukt en dan kan je daar aanklikken waar je mee wil opstarten.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu mijn externe harde schijf er aan gehangen via USB. Heb deze configureert zoals beschreven op http://www.schoonepc.nl/vista/windows_vista_setup.html. Vervolgens start ik hem op en krijg nu een andere fout melding "error loading operating system". Waarna ik hem opnieuw opstart en krijg de foutmelding "A disk read error accurred".

Laatst bewerkt:
Je hebt de software geïnstalleerd op de USB stick en die moet dus bootable zijn.

Dus moet je opstarten met de USB STICK en niet met je externe harde schijf aan je usb, maar met je USB sticky waar je je software op gezet hebt.

Zoals Femke reeds zegt moet je het echt even met een USB stick doen.

Dat is een bekend probleem bij bepaalde typen HP laptops: http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware/Hard-Disk-3F0/td-p/1354307

Op die web pages staat een hele riedel aan mogelijke oplossingen voor het probleem, maar de volgende schijnt echt te werken:

Installed a brand new drive and got the 3FO message.

I went into the bios and shut down secure boot
I also enabled legacy mode, the suggest against this but it worked.
I rebooted , choose the cdrom drive and reinstalled windows 8.
After that the boot manager takes care of boot
no more 3fo

Mocht dat ook niets oplossen, kijk dan hier eens: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...&product=4099559&tmp_track_link=ot_search#N84

Laatst bewerkt:
@srpchulp: het is een Compaq Presario C700
en die zijn niet van vandaag maar van jaren terug. Dus die hebben dat gedoe met EUFI niet waarbij je dus de secure boot moet uitschakelen.

Als ik kijk naar de Compaq Presario C700 komen die uit 2008 of zo.

Femke, ik had precies hetzelfde met een oude HP laptop. vandaar mijn bericht. In de link die ik gaf staats volgens mij niets over EUFI.

Lol, secure boot heb je alleen in een UEFI bios en i.c.m. windows 8/8.1.

Sata stekkers in de laptop herplaatsen wil ook wel eens helpen om de dvd drive weer aan de praat te krijgen.
Ook een USB stick of harddrive is niet zomaar bootable, overigens.

http://www.platani.nl/Blog/view/424

Femke, ik had precies hetzelfde met een oude HP laptop. vandaar mijn bericht. In de link die ik gaf staats volgens mij niets over EUFI.
Nee, dat klopt maar vroeger had je ook die secure boot niet. Dus, en.......

Lol, secure boot heb je alleen in een UEFI bios en i.c.m. windows 8/8.1.
Precies.

Hoewel, mijn nieuwe laptop met Win 7 kon ook niet booten van een cd met Linux of van een bootable usb met Linux. En daar moest ik zelfs eerst wachtwoorden aanmaken in de bios en de secure boot uitschakelen etc. etc. Dit was/is een Acer.
Ooit beschreven trouwens in een nieuwsbrief, dit jaar nog, of eind vorig jaar.

Ah, ok, ik zie jullie punt ;-)

Even dit ter verontrusting: zoals ik al meldde heb ik ook een laptop (HP Paviliondm1) die met win7 en een hd geleverd was.
Daar heb ik geprobeerd een SSD in te zetten. Nou dat fysiek erin zetten lukte wel :-) maar meer dan dat ook niet.
Wat ik ook heb geprobeerd, ik kreeg het niet aan de praat.
vandaar dat ik me gemeld had op het HP forum met deze fout, waarvan ik de link hierboven heb vermeld.
Daar bleek dat velen dit probleem hadden en de meeste daar helaas niet uitkwamen, ondanks alle aanbevelingen en voorstellen.

Bij mij was de HD niet kapot, maar wilde ik die alleen maar vervangen door een SSD.
Ten einde raad heb ik maar de originele HD er weer in gezet en loopt alles goed.

In WIndows moet je een nieuwe schijf een letter geven, anders werkt het niet.

In mijn nieuwe laptop heb ik de dvdrom eruit gehaald en daar een caddy met de originele HD ingezet met Win 7.
In het vakje waar de HD in gezeten had, heb ik een SSD gezet met daarop Ubuntu. En klaar was femke.
Heel handig dus.

Maar voor het zover was moest ik wel een boel instellen, dat kan je hier lezen: https://www.dropbox.com/s/8rn2jc90kfn16xt/02. Februari.pdf titel appeltje eitje....of toch niet....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan