No type named

Status
Niet open voor verdere reacties.

stienoo

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Ik ben aan het beginnen met c++ maar krijg al meteen een error...

Mijn code:
Code:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout <<"hello world" <<endl; 
system ("pause");
return 0;
}

error:
c++-dos.jpg

Je code zou normaal gesproken gewoon moeten werken. Misschien heb je het verkeerde commando gegeven met compileren ?

Probeer anders eens Code::Blocks, DevCPP of Visual C++ Express van Microsoft.Dan hoef je het sowieso al niet via de command line te compileren, maar kun je het vanuit de IDE met één druk op de knop voor elkaar krijgen.

Je code is in elk geval geldig. Aangezien ik verder geen ervaring heb met dat programma, kan ik je helaas niet verder helpen. Al zal er vast wel iemand zijn die dat wel kan. :)

deze code hoort het normaal gesproken te doen, kun je hem mischien nog eens compilen?
mischien is daar iets fout gegaan, bij mij compileert hij hem niet eens, als er een fout in het script staat, maar dat is devcpp

deze code hoort het normaal gesproken te doen, kun je hem mischien nog eens compilen?
mischien is daar iets fout gegaan, bij mij compileert hij hem niet eens, als er een fout in het script staat, maar dat is devcpp

De compiler zegt in dit geval ook dat er fouten zijn, en compileert de code dus ook niet. Verder maakt DevCPP ook gebruikt van gcc, dus dat zou het probleem niet mogen zijn :p

In de code die je hier plakte staat er een spatie tussen 'system' en '(' .
system is een functie, de argumentenlijst dient daar direct op aan te sluiten. probeer het eens zonder die spatie?

In de code die je hier plakte staat er een spatie tussen 'system' en '(' .
system is een functie, de argumentenlijst dient daar direct op aan te sluiten. probeer het eens zonder die spatie?

Whitespaces maakt niks uit, naar mijn weten.

Code:
system("pause");
system( "pause");
system      (       "pause"     );

Het bovenstaande zou allemaal gewoon hetzelfde effect moeten hebben. :)

Als je system() gebruikt zal je bovenaan #include <cstdlib> moeten neerzetten. (Dit is de error van regel 6.)
Verder zou ik het niet weten.

Laatst bewerkt:
Ik heb die 2 dingetjes verandert:
Code:
#include <iostream>
[b]#include <cstdlib>[/b]
using namespace std;
int main()
{
cout <<"hello world" <<endl; 
[b]system("pause");[/b]
return 0;
}

Maar het werkt nog niet, kan er misschien iets zijn fout gegaan bij het installeren van g++?

En ik heb nog een vraagje, een vriend (die java studeert) heeft mij af geraden om C++ te leren omdat je bij C++ altijd het werkgeheugen terug leeg zou moeten maken (dat was het denk ik toch, was nogal ingewikkeld) en dat anders je pc kan crashen (volgens hem doe java dat automatisch bij het afsluiten), is dat waar?

Maar het werkt nog niet, kan er misschien iets zijn fout gegaan bij het installeren van g++?

Gebruik dan toch gewoon een alternatief waar je code zeker werkt.:)

En ik heb nog een vraagje, een vriend (die java studeert) heeft mij af geraden om C++ te leren omdat je bij C++ altijd het werkgeheugen terug leeg zou moeten maken (dat was het denk ik toch, was nogal ingewikkeld) en dat anders je pc kan crashen (volgens hem doe java dat automatisch bij het afsluiten), is dat waar?

Je bedoelt 'garbage collection': http://nl.wikipedia.org/wiki/Garbage_collection
(zie wat de bedenker van C++ erover denkt: http://www.devx.com/SpecialReports/Article/38813)

Hetgeen je vriend aangeeft als de reden om geen C++ te leren vind ik persoonlijk niet zo'n goede reden. Dat C++ geen GC heeft maakt de taal nog niet inferieur aan de taal Java. Elke taal heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.

Ik denk dat je vriend weinig tot geen ervaring heeft met C++, en na het lezen van het GC verhaal tot de conclusie is gekomen dat Java dus beter is. :)

(aangezien je net begonnen bent met het leren van C++, heb je dus nog niet zo heel veel kennis en zou je zo op hetzelfde niveau zitten in Java. Het voordeel daarbij is misschien wel dat je hulp kunt krijgen van je vriend. :))

Gebruik dan toch gewoon een alternatief waar je code zeker werkt.:)

Heu, en waar vind ik die? Ik heb al eclipse op mijn pc, maar ik heb hier boven al gezegd dat die ook een error geeft, ik heb visual c++ maar daar heb ik geen activatie code voor :d

ps ik kan al (een beetje) java, maar zou mijn kennis nu willen uitbrijden...

Heu, en waar vind ik die? Ik heb al eclipse op mijn pc, maar ik heb hier boven al gezegd dat die ook een error geeft, ik heb visual c++ maar daar heb ik geen activatie code voor :d

DevCPP: http://www.bloodshed.net/devcpp.html
Code::Blocks: http://www.codeblocks.org/
MS VC++: http://www.microsoft.com/express/vc/

Zijn allemaal gratis te downloaden. :)

ps ik kan al (een beetje) java, maar zou mijn kennis nu willen uitbrijden...

Dan kun je die vraag misschien beter in het Java gedeelte vragen dan in het C++ gedeelte van het forum. :)

Ok, ik heb Dev-c++ 4.9.9.2 beta geïnstalleerd en het werkt!!
Maar (zowel bij mijn 1ste als 2de code) geeft hij alleen: "druk op een toets om door te gaan" en de muis verandert in het tekentje dat hij bezig is.

Dan kun je die vraag misschien beter in het Java gedeelte vragen dan in het C++ gedeelte van het forum.

Nee want het is een vraag die alleen over c++ gaat :D

Ok, ik heb Dev-c++ 4.9.9.2 beta geïnstalleerd en het werkt!!
Maar (zowel bij mijn 1ste als 2de code) geeft hij alleen: "druk op een toets om door te gaan" en de muis verandert in het tekentje dat hij bezig is.

Vreemd :p

Code:
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
    std::cout << "Hello world!\n";
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}

Het bovenstaande werkt hier in elk geval wel. :)

Nee want het is een vraag die alleen over c++ gaat :D

Anakoloet ftw!! :p

God zal nog niet willen dat ik C++ leer :D
Ik zou zelf graag ook een spel(etje) willen maken, maar naar het schijnt is C(++) daar beter voor dan in java (nu niet dat ik denk dat ik dat meteen ga kunnen hoor :D)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan