Nog steeds loopt mijn pc regelmatig vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is er iemand die mij kan helpen? Mijn pc crashed namelijk nog steeds regelmatig. Ik heb een heleboel gedaan om het op te lossen maar niks schijnt te helpen. Wat moet ik doen???

Laatst bewerkt:
En wat voor windows heb je?

Als je windows ME hebt, raad ik je aan om windows XP te installeren.
Ik denk ook dat 300watt wel wat weinig is voor jouw manier van gebruiken.

Heb je enig idee of je deze crashes hebt als je bepaalde software draait?
Vraag je dan veel van het geheugen of de grafische kaart?
Hij bevriest begrijp ik uit eerdere berichten.
Blijven de fans op je mobo en de fan van de voeding wel draaien?
Ik twijfel of het wel je voeding is.
Check ook eens de Voltages met mbm:
http://www.pcworld.com/downloads/file_description/0,fid,7309,00.asp

Een voeding vervangen is meestal eenvoudiger dan een hdisk vervangen. Zorg dat je nooit teveel kracht op de stekkers zet. Ook bij het loshalen.
Bij de mobo-stekker moet je meestal eerst het klipje op de stekker opzijtrekken en dan pas aan de stekker trekken. Stekkertjes zijn fool-proof en kunnen er maar op één manier in.
Zorg wel dat je de oude mee naar de winkel neemt zodat hij ook past is die kast. Let op hoeveel ruimte je hebt (koelers die in de weg zitten bijv.). Je kan ook een 2e hands voeding op de kop tikken en die eens uitproberen.

Hallo Atmaram,

Soms crashed mijn pc tijdens het opstarten maar het gebeurd soms ook als je word opstart of als ik een spelletje doe via het internet. Ik denk dus niet dat de crashes gebeuren als ik bepaalde software draai.
Het lijkt me erg stug dat ik veel van mijn grafische kaart vraag op dat soort momenten. Ook wat betreft het geheugen denk ik niet dat ik veel vraag. De spelletjes die ik speel vragen niet zo veel geheugen en het gebeurd ook tijdens het opstarten en het lijkt me dat 1 gige dan wel genoeg is om op te starten toch?
Het klopt dat het beeldscherm bevriest, ik hoor de fan dan nog wel draaien. Ik weet alleen niet of dat die van het moederboard is of van de voeding. Het is in ieder geval niet zo dat mijn hele pc stil valt. Vaak hoor ik vlak voor hij crashed ook een korte bromtoon of krakend geluid mijn boxen.
Ik heb net even dat programmaatje gedownload. Ik weet niet precies wat de getallen moeten zijn bij de voltages en welke sensors ik moet kiezen. Waar moet ik op letten? Wat zijn goede waarden? Wat moet ik controleren? Ik heb net even 3DMark gedraaid om mijn pc wat zwaarder te belasten dan ik normaal gesproken doe. Hierdoor krijg ik misschien wat grotere uitslagen en ik heb hieronder een plaatje van de high en low. Misschien kun je er wat mee.

Bedankt

Bijlagen

• resultaten.jpg
    resultaten.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Ik weet nou niet of ik er blij mee moet zijn of niet maar net heb ik mijn pc helemaal schoongeveegd zodat ie mooi wat te doen had en ik hem dus goed belastte. Ging allemaal prima ook al liepen de temperaturen wel wat op. Daarna een keer opnieuw opgestart en heb hem nog naar virussen laten scannen en nog een cleanup en toen liep ie ineens vast terwijl hij behoorlijk aan het ratelen was. Geen bromtoon op krakend geluid deze keer voor hij crashte. Doordat ik MBM 5 op dat moment draaide weet ik wel dat de temperaturen op dat moment 49 voor de case en 48 voor de CPU waren. Ik heb hem net opnieuw opgestart en als hij niet meer crashed zal ik aan het eind van de dat de resultaten weer even posten. Misschien kunnen jullie er wat mee.

Laatst bewerkt:
Heb je misschien met een andere hardeschijf ook al geprobeerd? Je weet het maar nooit. (Je moet dan toevallig nog een andere hardeschijf hebben)

Dennis.

Hallo Guido

Ik heb zojuist nog eens alle posts nog eens gelezen.
Ook zag ik het mbm staatje.
Mijn eerste reactie was:
Geen voedingsprobleem en die temperaturen zijn ook niet schokkend. Het lijkt me eerder de hardware dan de software, zoals je zelf ook al stelde. Is het dan toch de grafische kaart?
Ik zag dat je ook een oudere grafische PCI-kaart had getest. Had je toen helemaal geen problemen?
Die X800 zit immers ook weer in de AGP.
Het zou dus toch het AGP-slot kunnen zijn.
Maar als je met die PCI last had is dat ook uitgesloten.

Toch nog een paar andere opties:
Heb je al een geheugentestje gedaan?
http://www.memtest86.com/
Kan je eens kijken of de ventilator vd grafische kaart ook draait?

Zoals ik al had gezegd hier een plaatje van wat meer meetingen. De stand zoals ze onder current staan, was zoals mijn pc normaal gesproken wordt belast.

Dennis,

Ik heb chckdsk al gebruikt, zou dat het niet al moeten uitsluiten? Of kan het dan nog steeds de harde schijf zijn?

Atmaram,

Voor zover ik weet is hij 2 keer gecrashed toen ik die oudere grafische kaart er in had. Dat was 2 keer vlak na het opstarten. Maar omdat alles zo enorm traag ging heb ik het niet veel langer daarna getest. Maar ik had dus wel een paar keer een probleem.

Ik heb toen ik mijn pc net had, het geheugen getest maar ik heb sindsdien wel ander geheugen gekocht en nog steeds crashte hij.

Zie hiervoor ook mijn post van een jaar geleden:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=152830

Ben je er behoorlijk zeker van dat het niet de voeding is? Veel mensen hebben dat als een optie gezien maar is het op basis van deze metingen zo goed als uit te sluiten?

De ventilater van de grafische kaart draait.

Bijlagen

• resultaten2.jpg
    resultaten2.jpg
    35,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Ik heb chckdsk al gebruikt, zou dat het niet al moeten uitsluiten? Of kan het dan nog steeds de harde schijf zijn?
Kakebeeke,

Ik weet dat je chkdsk al gebruikt hebt, het was ook mijn aanbeveling, en het resultaat ervan zou inderdaad uitsluitsel moeten geven dat er met je HD niets aan de hand was. Een HD heeft een lees- en een schrijfkop. Wordt de data op je HD waarschijnlijk door de leeskop niet goed gelezen waardoor corrupte data in het RAM terecht komt en ten gevolge hiervan je systeem gaat crashen? Ik weet het anders ook niet.

Dennis.

Hallo Dennis,

Ok, bedankt voor je hulp. Ik zal kijken of ik mijn harde schijf kan vervangen. Je denkt dus niet dat het aan de voeding ligt of het geheugen? Of eventueel het moederboard?

Laatst bewerkt:
Hallo Kakebeeke,

Ik weet dat niet zo zeker of het aan je voeding gelegen is. En als het aan het moederbord ligt, dan zou het Bios daar toch op z'n minst melding van moeten maken?

Je hebt bijna al van alles geprobeerd, misschien is het proberen waard om een andere HD te plaatsen. Trouwens geen dank hoor, ik heb je niet eens echt kunnen helpen. Maar toch bedankt voor het bedanken.

Dennis.

Hallo Atmaram,

Ik heb net even memtest uitgevoerd. Gewoon de standaardversie en ik heb hem 1 keer alle tests laten doen zonder 1 error te vinden.

Ervan uitgaande dat het de hardware is, dan zijn de volgende onderdelen uit te schakelen:
Videokaart
Geheugen
Voeding? Is op basis van de data te zeggen dat het niet de voeding is? (ik heb nogmaals een plaatje met data, ik heb mijn pc de hele nacht aan laten staan en gelukkig is ie niet gecrashed).
Moederboard? Kan het niet het moederboard zijn?

Hardeschijf is nog een optie en wat nog meer?

Bijlagen

• resultaten3.jpg
    resultaten3.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Ik zag zojuist pas dat je er twee schermen aan hebt hangen?
Je zou het eens met eentje uit kunnen proberen, om te testen of het probleem dan weggaat.

Ik sluit de voeding niet helemaal uit.
Met geen voedingsprobleem bedoelde ik eerder dat de waarden niet vreemd zijn.
De waarden liggen binnen de -5% en +5%.
Het probleem kan het vermogen zijn.
Ligt ook een beetje aan je configuratie. Dat bepaald hoeveel vermogen hij op piekmomenten trekt.
En 300 W is wat aan de krappe kant voor P4-systeem.
>=400W is beter. Zeker als je bijv nog een tweede hd er aan wil hangen. Toch denk dat je het met 300W zou moeten redden.

De randapparatuur die je vernoemde waar is die op aangesloten ?
Vooral: wat hangt er aan de usb's?

Noem ook eens op wat er in je PCI's zit.
Losse geluidskaart?
losse Netwerkkaart?
Zo ja zijn dat PCI-express versies?

Hd: Is die maxtor een ide of een s-ata? Welk type?
Heb je bij chckdsk uitgebreid aangeklikt?

Is je stopcontact geaard?
Ligt hij op één stekkerdoos samen met de monitoren?
Hebben de monitoren een eigen voedingsstekker?

Je zou de kast eens open kunnen laten en wachten op een crash. Kijk dan eens welke fans er nog draaien.

Als ik het zo eens lees heb je al heel wat problemen gehad. Ik wil je niet onnodig op kosten jagen en daarom stel ik eerst trial and error voor. Je hebt immers heel veel redelijk nieuw spul draaien.

Hallo Atmaram,

Die 2 monitors heb ik pas sinds een week dus dat heeft er denk ik niks mee te maken. Dat was ook de reden waarom ik een andere videokaart heb gekocht. Op die andere kon ik er geen 2 tegelijk aansluiten.

Alleen mijn scanner is standaard op een usb poort aangesloten. Dit is echter pas sinds 2 weken of zo. Daarvoor deed ik hem er alleen in als ik iets wilde scannen. Verder zit er niks in de usb poorten. Soms doe ik mijn digitale camera er in maar dat is dan ook alles en dat is dan ook alleen op dat moment en niet standaard.

Ik heb niks in de PCI's zitten, heb daar alleen een tijdje geleden een oude videokaart in gehad om te testen of het daar aan lag. Op mijn moederboard zit mijn netwerkaansluiting en ook het geluid.

Ik heb een maxtor 6y080P0 8MB ik weet niet waar ik kan zien of het ide is of s-ata maar volgens mij is het ide.

Wat betreft chckdsk heb ik alleen dat ingetikt toen ik promtopdracht uitvoerde. Ik weet niet hoe/ waar ik uitgebreid kan aanklikken in dos (als dat al kan in dos).

Voor zover ik weet is alles in ons huis geaard.

Aan de muur zit een contactdoos waarin 2 stekkers kunnen. In elke heb ik een stekkerdoos zitten waarin 6 stekkers kunnen. In de ene heb ik de 2 monitors zitten, met elk een eigen voedingskabel. In de andere heb ik de boxen, pc, scanner (gebruik ik zelden) en printer (gebruik ik zelden) zitten en een stereoset (maar die staat nooit aan).

Je advies wat betreft mijn kast openlaten heb ik al gedaan sinds je vroeg om is te kijken of de fan draait. Maar sinds gistermiddag is hij niet meer gecrashed dus ik weet nog niet met zekerheid of ze blijven draaien of niet.

Mijn problemen zijn tot nu toe steeds dat hij crashed, behalve dat doet alles het verder prima.

Laatst bewerkt:
Ik zie een hoop opmerkingen, maar ik mis er 1:

Foutmeldingen, logfiles en dergelijke.
Doe dit (engelse versie):

Control panel
Performance and maintenance
Administrative Tools
Event viewer

(in het nederlands heet t laatste logboek, zover ik weet)

Kijk eens wat voor gekke dingen hier gezet worden op het moment van crashen, daar kan je soms iets belangrijks uithalen

Het is trouwens een algemeen bekend feit dat een pc het vaakst crashed rond het opnieuw opstarten van een pc, of tijdens het afsluiten.
Er zijn daarom mensen die hun pc gewoon constant aanhouden.

Wat kan het volgens mij zijn?
1. moederbord (agp-poort)
2. voeding (niet goed genoeg, 300W zegt niet veel, bij een kwalitatief goede voeding is dat meer dan genoeg heb ik geleerd..)
3. randapparatuur die storing veroorzaakt, bijv een usb-apparaat
4. geheugen die af en toe irritant doet.

Het grote probleem bij jou is dat je pc niet consequent vast loopt.

Atmaram,

Ik heb is op die site gekeken. Ik heb een Intel Pentium 4 (800FSB w/ Hyper-Threading) volgens mij. Verder dus die ATI Radeon X800, 2 sticks DDR SDRAM, 1 HD, een cd-rom, DVD-RW en een sound blaster. Ik kom dan op 315W als minimum. Maar voordat ik de ATI Radeon X800 had, had ik een ATI Radeon 9600 en dan kom ik op 267W als minimum en toen had ik ook al problemen.

Laatst bewerkt:
Hallo Marsmannetje,

Ik zie in mijn configuratiescherm niet iets staan wat onder performance and maintenance (prestaties en onderhoud) zou kunnen vallen. Ik heb een plaatje meegestuurd van mijn configuratiescherm.

Mijn pc crashed of bij het opstarten en vaak in de eerste paar uur daarna. Als hij eenmaal een tijd draait loopt ie niet meer zo snel vast.

Heb ik de agp-poort niet al uitgesloten doordat ik een videokaart in een PCI slot heb gehad en hij toch bleef crashen?

Voeding kan nog steeds.

Ik gebruik niet zo vaak randapparatuur, of hoeft het niet aan te staan om te crashen?

Geheugen heb ik getest met memtest86 en dan gewoon de standaard test 1 keer en er werd toen niks gevonden.

Bijlagen

• configuratiescherm.jpg
    configuratiescherm.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Marsmannetje,

Heb de categorieweergave aangeklikt in het configuratiescherm en ik zie nu de optie prestaties en onderhoud. Maar dan zie ik niet iets wat op de optie Administrative Tools lijkt, zie ook weer het plaatje.

Bijlagen

• prestaties en onderhoud.jpg
    prestaties en onderhoud.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan