• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Notatiecode van een getal in Aangepast.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

DeJurgen

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2023
In kolom A werk ik met volgende notatiecode in Aangepast:
# ##0;[Rood]-# ##0
dit is prima, echter een minpuntje hieraan: wanneer ik 1,5 - 2,5 enz typ, dan wordt het getal automatisch afgerond naar 2 - 3 enz.
Om dit dan te voorkomen plaats ik een apostrof voor het getal, dit als volgt '1,5 - '2,5 enz.
Is daar een oplossing voor om de code # ##0;[Rood]-# ##0 in die zin aan te passen zodat bij het typen van 1,5 - 2,5 enz, die getallen niet worden afgerond?

Verder: hoe kan een notatiecode - bij wijziging e.d. - (automatisch) doorgevoerd worden over gans een kolom en de overige tabbladen?
In bijlage mijn voorbeeld.
Alvast bedankt op voorhand voor de hulp!
Jurgen

Bijlagen

waarom niet met voorwaardelijke opmaak?
als getal kleiner is als 0 dan tekst/getal rood en cel eigenschappen op standaard.

Je geeft aan in je opmaak dat je alleen hele getallen wil zien. Dat is simpel aan te passen:
Code:
#,##0,00;[Rood]-#,##0,00

Aan OctaFish: als ik die code gebruik (#,##0,00;[Rood]-#,##0,00) krijg ik dit te zien: 1,50,00
Niet goed hé

Wat is het effekt met

###0.0;[Rood]-###0.0

bij ###0.0;[Rood]-###0.0 krijg ik 02 als ik 1,5 intyp
vast ook niet OK

Antwoord naar Mde - je geeft door:
waarom niet met voorwaardelijke opmaak?
als getal kleiner is als 0 dan tekst/getal rood en cel eigenschappen op standaard.

Echter is dit de reële oplossing niet, een negatief getal wordt wel in rood gezet, doch bij intypen van 1,5 of -1,5, wordt de waarde terug afgerond, bv: dit nu 2 of -2.

oesje mijn excuses hoor, ik had de optie Een formule gebruiken... aangeduid.
vandaar mijn misvatting.
Met deze bedankt hoor, ik voer deze werkwijze door op de werkelijk file zelf.
Wel nog een vraagske: deze file bestaat uit verschillende tabbladen, hoe kan ik zorgen dat deze juiste Voorwaardelijk opmaak in kolom A, wordt doorgevoerd op alle tabbladen.
Eerlijk, ben niet zo'n as daarin.

Als het niet bezwaarlijk is dat bij ronde getallen ook nul verschijnt kan je ook de oplossing van snb gebruiken alleen moet je de decimale punt vervangen door een komma.

effectief: #.##0,0;[Rood]-#.##0,0

zie ook bijlage. en toepassen op een hele kolom is een kwestie van elk tabbald af en eenmalig instellen.
Als je gehele getallen zonder decimalen wil zien dan heb je de VO oplossing van mde nodig maar ook die zul je dan telkens op elk tabblad moeten instellen.

Bijlagen

Bedankt roeljongman, doch ik heb liever dat er bij de ronde getallen geen nul staat.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de VO oplossing van mde.

Als het niet bezwaarlijk is dat bij ronde getallen ook nul verschijnt kan je ook de oplossing van snb gebruiken alleen moet je de decimale punt vervangen door een komma.

effectief: #.##0,0;[Rood]-#.##0,0

zie ook bijlage. en toepassen op een hele kolom is een kwestie van elk tabbald af en eenmalig instellen.
Als je gehele getallen zonder decimalen wil zien dan heb je de VO oplossing van mde nodig maar ook die zul je dan telkens op elk tabblad moeten instellen.
Het is ook mogelijk om een macro te maken met de standaardinstellingen, waardoor je niet steeds dezelfde handelingen opnieuw hoeft uit te voeren. Voor de afronding kun je volgensmij ook de volgende formule toepassen: IF(B8="";"";ROUNDUP(A8;0)*F8).

bedankt voor de tips Koendevries, doch hoe kan ik een macro maken met de standaardinstellingen?

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de VO oplossing van mde.
Dat is ook persoonlijk inderdaad, mijn persoonlijke voorkeur lligt vrijwel altijd bij zelfde uitlijning van getallen..

Maar ik bedacht me vanavond ook een andere oplossing.

de opmaak kun je dan ook instellen op: Standaard;[Rood]-Standaard

dan zal bij gehele getallen geen komma en decimalen getoond worden. bij 7,5 toont ie ook netjes 7,5 en negatieve getallen worden rood weergegeven en met dezelde decimalen regell.

met de kolom breedte kun je dan ook nog regelen of er 1,2,3 decimalen worden getoond als ze voorkomen. Dit laatste is wel een beetje afhankelijk van de gebruikte waarden.

ik snap ook het voordeel van VO wel (meer controle over wel of geen of exact aantal decimalen).
Maar ik ben sinds een paar jaar wel een groot fan van oplossingen met opmaak, je kunt er best veel mee regelen dat anders in (complexe) VO of andere als-formules die lastig leesbaar zijn.

Eerst en vooral dien ik iedereen te bedanken voor het meedenken en 't geven van een oplossing.
Stel dit ten zeerste op prijs!

1) Aan Koendevries: bedankt voor die macro, echter kan ik deze niet van toepassing brengen, gezien mijn file bestaat uit verschillende tabbladen, waarvan de layout der facturen en de gegevens van de klant een vaststaand feit zijn.
In feite is enkel de kolom A van 20 tot 49 van belang nu hier.
Ik behoud deze marco wel, mogelijks toekomst gericht kan deze dienstig zijn.

2) Aan roeljongman: het instellen van de opmaak: Standaard;[Rood]-Standaard zou eenvoudig zijn.
Als ik het goed begrijp bedoel je de optie Cellen opmaken toch - jouw opmaak daarin toegepast en dit werkt prima.
Is er een mogelijkheid om die opmaak (automatisch) te kunnen doorvoeren - van de kolom A van 20 tot 49 - bij de x-aantal tabbladen van mijn file. Of dien ik dit zelf aan te duiden tabblad per tabblad?

Doei

Je kunt ook de Standaard celstijl aanpassen:
1702031346400.png
En dan daar de getalsopmaak instellen:
1702031461347.png
Dan geldt dit vervolgens automatisch voor alle cellen die nog niet een andere getalsopmaak gekregen hebben.

Als je er een tabel van maakt, wordt de getalsnotatie in die tabel ook automatisch meegenomen. Je hoeft dan per kolom slechts EEN cel te veranderen...

Aan jkpieterse: in de file staat nu in kolom A van 20 tot 49 reeds een bepaalde notatiecode.

Aan mvdvlist: OK prima

Wat ik (voorlopig) zal handhaven:
* in kolom A van 20 tot 49 (op alle tabbladen) staat er thans volgende notatiecode: Aangepast #.##0,0;[Rood]-#.##0,0
* ik selecteer kolom A van 20 tot 49 - van tabblad 1 - klik op Cellen opmaken - Aangepast duid Standaard;[Rood]-Standaard aan
* Alle bladen selecteren + enter en op alle tabbladen staat kolom A van 20 tot 49 met deze notatiecode: Standaard;[Rood]-Standaard

Ik heb hét goed voor, denk ik toch, of niet soms?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan