• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=NU() inkorten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Ik ben bezig met het maken van een registratie formulier voor reanimatie op een spoed eisende hulp.
Op bepaalde momenten worden allerlei handelingen verricht welke op dit moment nog handmatig worden geregistreerd. Dus welke handelingen (bijvoorbeeld geven van een medicijn, wordt op welk moment gegeven.)
ik heb de formule =NU() al gevonden, geweldig want de huidige tijd in minuten en seconden wordt gegeven.
maar het is een wat "lange formule" (ik begrijp ook best wel dat het kort is maar in dit soort situatie is iedere seconde belangrijk) Wat ik dus wil is een formule waarbij ik met 1 druk op een toets (bijvoorbeeld de "n") de huidige tijd in beeld krijg.
heeft iemand een idee?

Ik weet niet of je een sneltoets kan geven aan een formule. Wat je wel zou kunnen doen is het volgende: Maak een macro (die je bijvoorbeeld kunt activeren met een knop), die ervoor zorgt dat als de macro wordt gestart (bij de knop door één muisklik, kan niet sneller :)) in de geselecteerde cel de huidige tijd en datum wordt geplaatst.

Bedenk overigens wel dat =NU() altijd de actuele tijd en datum weergeeft. Als je het werkblad over twee maanden opent staat daar dus de tijd en datum van over twee maanden. Als je wil zou je dit kunnen afvangen door in de macro het resultaat van de formule =NU() te kopiëren en te plakken als waarde.

Als je hulp nodig hebt bij die macro horen we het wel :) En misschien zijn er nog wel gemakkelijkere oplossingen :P

snelle reactie zeg:thumb:
Een macro heb ik nu gemaakt. en dat werkt inderdaad lekker snel.
Maar de tijd moet inderdaad als waarde blijven staan. Hoe doe ik dat?
ik begrijp niet precies wat je bedoelt met kopieren en plakken

Staat in mijn voorbeeld. Je kunt bij de eigenschappen van de commandbutton ook nog een 'accelerator' instellen, bv de K. Dan kun je met alt-k de muisklik simuleren en heb je dus de muis niet nodig om de tijd in te vullen.

Ik heb dat zip bestandje bekeken, maar eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet. (call me stupid:confused:)
Zou je het voor mij misschien in jip en janneke taal uit kunnen leggen

Ik heb in Excel een knopje (met de naam cmdSetTime) geplaatst en daaraan de volgende code gehangen:
Code:
Private Sub cmdSetTime_Click()
  Selection.Value = Now()
End Sub

Als je op het knopje drukt wordt de code uitgevoerd, dat is dus eigenlijk één regel:
Code:
  Selection.Value = Now()

Selection is het object dat wijst naar de huidige selectie. Dit kan dus één cel zijn, maar ook meerdere cellen of zelfs een hele kolom. Ik stop de uitkomst van de functie Nu() in dat veld, maar dus niet de functie NU() zelf.
Eigenlijk lijkt het dus of je de huidige datum en tijd met de hand hebt ingevuld, zodat deze niet wijzigt als je het werkblad morgen opent.
Is dat duidelijker?

Doe eens Ctrl-;

Da's toch alleen de datum en niet de tijd?
TS: Op bepaalde momenten worden allerlei handelingen verricht welke op dit moment nog handmatig worden geregistreerd. Dus welke handelingen (bijvoorbeeld geven van een medicijn, wordt op welk moment gegeven.)
ik heb de formule =NU() al gevonden, geweldig want de huidige tijd in minuten en seconden wordt gegeven

het is gelukt!
Ik heb nu een macro met ctrl-n met daarin "Selection.Value = Now()" gecopieerd.
nu blijft de tijd staan.
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan