• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummering automatisch laten invullen naar aanleiding van getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

In het test bestandje zou ik graag willen bewerken dat in kolom B rij 6 (en verder) automatisch een nummering wordt ingevoerd naar aanleiding van wat er staat in in C3 en C4, respectievelijk tafel nummer en aantal zitplaatsen.

Dus bij tafel nr 1 met 10 zitplaatsen zou dit moeten worden :

1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10

Weet iemand hoe dit te verwezelijken?

FriendBekijk bijlage testtafel.xlsx

Dit zou dat moeten kunnen:
Code:
=ALS(RIJ()-5<=$C$4;$C$3&"."&RIJ()-5;"")

Cobbe,

Hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Dit werkt top :cool: .... alleen hij begint bij 1.0

1.0
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10

Dus ik krijg nu 11 getallen ipv 10. Is het ook mogelijk om bij 1.1 te beginnen?

Friend

Ja ik kan maar een oplossing aanreiken met de gegevens die jij mij verstrekt.
Deze formule is enkel geldig als hij op rij 6 staat, indoen dit afwijkt dien je RIJ()-5 aan de nieuwe situatie aan te passen.

Cobbe,

Helemaal gelijk, dommigheidje van mij :o moet ik ook maar leren om de code beter te lezen en te begrijpen.

Maar hartelijk dank voor de oplossing is het helemaal :d

Friend

Cobbe,

als het mag, aanvullend op deze vraag, hoe beperk ik de invoerwaarde in bv cel F6 tot alleen een van de getallen in de rij van de automatische nummering?

Friend

Cobbe ,

ik zou zelf zeggen via gegevens validatie, echter daar heb ik al een validatie staan in de betreffende range. Ik zie niet hoe ik er daar nog een aan kan toevoegen.

Friend

Je kan zoveel in een VO stoppen, maar je zal me de reeds aanwezige validatie moeten geven en de nieuwe toe te voegen voorwaarden.

Laatst bewerkt:
Cobbe,

Dat is een hele opluchting :d

Ik heb nu -zie voorbeeldje hieronder-

Deze gegevensvalidatie staat nu op werkblad tafels kolom b cel b6 t/m cel b250

Daar zou ik graag bij willen hebben dat als ik in mijn werkblad tafels zit in kolom b ik hier alleen maar waarden in kan intypen die ik heb in werkblad :

=gasten!B5:B20
=gasten!E5:E20
=gasten!H5:H20
=gasten!K5:K20
=gasten!N5:N20

=gasten!B28:B37
=gasten!E28:E37
=gasten!H28:H37
=gasten!K28:K37
=gasten!N28:N37

Als dit zou kunnen heel graag.

Friend

gegevensvalidatie.jpg

Laatst bewerkt:
Waarom niet een voorbeeld bestand posten?
't Is zo al lastig genoeg, hé.

Sorry maar ik snap hem niet.
Geef eens in het bestand 'tab tafels' handmatig aan wat er wanneer moet gebeuren.

Cobbe,

Bij deze opnieuw het bestandje met een toelichting van mij.
Hoop dat ik het hiermee verduidelijk.

Met dank

Friend

Bijlagen

Heb 2 werkwijzen gedaan:
In kolom B heb ik via Voorwaardelijke opmaak gewerkt
In kolom E heb ik een validatie toegepast

Dus je kan kiezen.

Bijlagen

Cobbe,

Heel hartelijk dank :thumb: Dat werkt mooi :thumb:

Ga nog even studeren op hoe je dit voor elkaar gekregen hebt :confused:

Begrijp nog niet hoe het tot het mooie resultaat komt.

Zie in ieder geval dat je 2 bereiken hebt benoemd op het werkblad gasten in tafel1 en tafel2 en op deze manier een bereik creeer wat je op controleert.

Nog even puzzelen en dan kom ik er wel.

Bijzonder bedankt.

Friend

Laatst bewerkt:
Cobbe,

Sorry, toch nog even terug komen op je laatste oplossing.

Had nu tijd om het in mijn eigen file te gaan toepassen.

Kan het zijn, of zie ik het niet goed, dat in jouw voorbeeld bestand, in kolom e via validatie hij geen "rood" veld geeft als een nummer dubbel wordt ingevoerd?

Dus dan gekozen voor voorwaardelijke opmaak in kolom B

Via voorwaardelijke opmaak in kolom B loopt dit wel goed alleen daar is het nadeel dat de lege cellen die wel een voorwaardelijke opmaak hebben rood gekleurd worden. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zij als er geen gasten naam in kolom c staat.

Friend

Test dan deze VO-regel eens:

Code:
=OF(EN($E6<>"";AANTAL.ALS(tafels1;$E6)+AANTAL.ALS(tafels2;$E6)=0);;AANTAL.ALS($E$6:$E$100;$E6)>1)

Cobbe,

Ik heb helaas heel slecht internet bereik deze dagen maar je geeft aan dat ik dit bij voorwaardelijke opmaak moet doen. In de code zet je echter E6 etc maar dat is dacht ik je gegevensvalidatie methode.

Kreeg ook een melding dat er een ) sluiten ontbrak.

Als ik je code bij vo in kolom B zet gaat het goed tot het moment dat ik mijn aantal stoelen op weekblad gasten terug breng van 20 naar 10 personen dan kleurt hij op weekblad tafels de indeling van de gasten 1.11 t/m 1.20 niet rood en dat vond ik nu juist zo mooi in je vorige code.

Friend

Cobbe,

Dit is hem volgens mij helemaal :d

Heel hartelijk dank voor je oplossing:thumb:

Werkt weer prachtig :)

Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan