• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omgekeerde berekening btw en korting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb nog wat aan het puzzelen geweest, vooral om het voor mezelf wat duidelijker te maken. Denk dat ik het nu snap, maar hoe groter het BTW percentage is, hoe meer ik "verlies" in afrondingen. Heb net wat zitten spelen met basisbedragen, kortingen en btw tarieven. Mij lijkt het dat de grootte van het basisbedrag of de kortingspercentage onafhankelijk is van het afrondingsverschil. Maar vanaf je met het BTW percentage gaat spelen, "verlies" ik telkens wat eurocentjes.
Denkelijk ga ik me er hier bij moeten neerleggen, en het gewoon aanvaarden zoals het is, maar toch blijf ik het vreemd vinden.
Voor diegenen die het willen testen, heb ik hier nog een bestandje gezet, waar je wat kan spelen met de cijfers in de groene veldjes. Als iemand deze verschillen op een of andere manier kleiner kan maken, feedback welkom.

Mvg,
Bart

Bekijk bijlage Eindfile.xlsx

Ik ga niet zitten spelen. Jij had in de bovenste fouten gemaakt. E2 en E3 overnemen van A2 en A3 kan niet.
Ik heb volgens mij alleen in A9 een afrondingsprobleem. Opgelost met =AFRONDEN.BOVEN(D9/100*102;0,1) Weet niet of dat 100% goed is. Op Helpmij kun je genoeg afrondingsoplossingen vinden. Ik heb in de tweede tabel gedaan wat jij gevraagd hebt. Eerst rustig kijken en niet te snel reageren. Volgens mij klopt het. Als je de getallen verwijdert zoals ik heb aangegeven dan verdwijnen de getallen/percentages van de korting en btw ook. Daar heb ik zo geen oplossing voor (vraag voor het forum?) maar die kun je zo weer even aanvullen. De formules blijven wel in de cellen aanwezig.Bekijk bijlage Kortingsberekening 2 Update.xlsx
D9 kan beter en moet zijn =F9/6*100

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan