• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzetten van tekst naar een berekening met uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickel14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2011
Ik heb in cel A1 staan: 80-0-90-80-40/80-0-90-80-0
Via SUBSTITUEREN heb ik deze omgezet naar:

=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A1;"-";"+");"/";"+")
geeft als waarde:

80+0+90+80+40+80+0+90+80+0

Ik mis nu nog een gedeelte van een functie die deze waardereeks bij elkaar optelt in een bepaald cel. (Uitkomst moet worden: 540)
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Laatst bewerkt:
Geen rechtstreekse formule maar met een kleine tussenstap

Het resultaat van jouw formule is: 80+0+90+80+40+80+0+90+80+0

Via Gegevens-Tekst naar Kolommen (kies voor Gescheiden en als Scheidingstekens vul je bij Overige een + in) krijg je de getalswaarden in aparte kolommen
B C D E F G H I J K
80 0 90 80 40 80 0 90 80 0

Vervolgens =som(B1:K1) levert 540

Laatst bewerkt:
Arrie23

Wat ik ben vergeten te vermelden is dat ik een paar duizend van deze waarden (allen verschillend) heb. En die kan ik niet helaas niet oplossen met jouw suggestie.
Ik wil dus graag elke optelling naast elke waarde van A1 t/m A2345 hebben. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

In principe werkt dit ook over (honderd)duizenden rijen. De optie tekst naar kolommen kun je in 1 keer toepassen over de hele kolom met het resultaat van jouw formule (wel eerst plakken als waarden).
Het enige waar je bij het optellen rekening mee moet houden is dat je optelt over het maximale aantal kolommen wat is ontstaan
Voorbeeld:
80+4+3 wordt uitgesmeerd over 3 kolommen (B t/m D)
80+76+34+76+78 wordt uitgesmeerd over 5 kolommen (B t/m F)
65+3 wordt uitgesmeerd over 2 kolommen (B t/m C)

Vervolgens tel je op over 5 kolommen (in dit voorbeeld het maximum): in G1 zet je =som(B1:F1) en deze formule trek je naar beneden door. Als je de resultaten in kolom G plakt als waarden kun je in principe alle automatisch door Excel gegenereerde kolommen (B t/m F) weer verwijderen en ben je klaar.

Laatst bewerkt:
arrie23, dit is niet wat ik zoek. Het gaat om een rooster opties. Die worden per record aangeleverd. Dus zodra men een record vult met deze gegevens moet per direct de waarde worden getoond. Dus niet elke keer de data omzetten via Tekst naar kolommen.

Je kan deze code testen:

Code:
Sub cobbe()
  For cel = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
    For i = 1 To Len(Range("A" & cel))
      If IsNumeric(Mid(Range("A" & cel), i, 1)) Then SOM = SOM & Mid(Range("A" & cel), i, 1) Else SOM = SOM & "+"
    Next
    Cells(cel, 1) = "=" & SOM
    SOM = 0
  Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan