Onbegrijpelijk CPU gebruik van rond 35%

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, syncen is mogelijk, CPU gebruik t.o.v. Chromekan ik niet beoordelen, ik gebruik alleen Firefox.
CPU gebruik idle is hier 1-2% op een Win7 Ultimate / Core i7 6700K met 16 Gb en een 256 Gb Samsung NVMe SSD.
 
Voorlopig is mijn processor rustig, net zoals op de oude PC. Ik heb de Windows Update Service uit staan, gedaan via Group Policy in W10 Professional. Verder heb ik die Software Reporter Tool van Chrome uitgezet op een manier zoals hier in dit topic omschreven. Het lag dus ook niet aan Acronis True Image 2018 hoewel (!?).......op het moment toen ik het een aantal dagen geleden deïnstalleerde, wel constateerde dat de Processor ineens rustig werd. Het kan/kon dus ook aan Acronis liggen. Nu weer geïnstalleerd en in ieder geval de Acronis Active Protection Service uitgezet, allemaal overkill aan veiligheid en die service vreet ook heel veel CPU op als ie bezig is. Denk dat het op dat moment active was.
 
Het is weer zover....................... vandaag weer 32% Processor gebruik als ik niks doe en het duurt nu al uren. Het ging een tijdje goed maar nu dus weer. Ik begrijp er echt geen zak van en van Process Monitor snap ik niets. Windows Update is het niet, die heb ik uitgezet in group policy en die Software Reporter Tool van Chrome kan het ook niet zijn want die heb ik disabled volgens de handleiding hier gelezen op het forum. Ook de link van Lange Pier wat betreft een bepaalde update is het niet. Maar wat dan. Ik wil hier vanaf!
 
Ik wil van mijn schoonmoeder af en dat lukt ook niet!

Je kunt wel doorgaan met roepen maar dat zal niets oplossen. Je gelooft anderen niet en dan is het weer te moeilijk. Overal zijn ideeën over aangedragen. Alfred en Lange Pier weten er veel van. Reparatieshops hebben wellicht meer tools of je moet de computer op afstand laten overnemen. Heb je een volledige systeemscan gedaan. Is het geen bitcoin-zaak die de pc overneemt?

Je heb toch ook meerdere opstartprocedures. Is het geen rootkit? Lees de instructies!
 
Waar heb je het over man? Je bent er iig in afgestudeerd om mensen te irriteren, was me al eerder opgevallen. Overal zijn ideeën aangedragen? Heb ik die dan niet uitgevoerd? Windows Update staat uit, Remover tool van Google Chrome heb ik gedisabled volgens de instructies hier. Ik snap echter geen hout van die Process Monitor en wat betreft die specifieke update die zoveel CPU kan opvreten, die heb ik niet op mijn PC. Wat zou ik dan nu nog moeten doen? Meerdere opstartprocedures? Ik ben geen IT-er en zoek oplossingen die ik zelf kan uitvoeren in begrijpelijke taal. Er word hier vaak zoveel jargon gebruikt dat het voor een leek of in ieder geval geen afgestudeerde in Windows vaak onbegrijpelijk is. Maar het is voor veel mensen moeilijk om zich te verplaatsen in een andermans situatie en gedachten, daar ben jij er 1 van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar het is voor veel mensen moeilijk om zich te verplaatsen in een andermans situatie en gedachten, daar ben jij er 1 van.
Zijn we toch met z'n tweeën.

Ik gebruik helemaal niet het jargon e.a. in dit topic naar mijn mening ook niet. Wat je allemaal wel of niet uitvoert is niet altijd duidelijk, ik kan niet meekijken. Ik weet mogelijk nog minder van Windows/pc's dan jij, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik het al opgelost had.
Maar kijk, dat jij met die openingszin reageert van "Waar heb je het over Man? Geeft wel aan dat je weinig kijk op de zaak hebt om het op te lossen, geen gevoel voor humor hebt en niet erg positief bent ingesteld. Jij roept liever.
Je had kunnen schrijven. Goed idee Senso, dat je hebt gedacht aan een reparatieshop (immers, ik heb de kennis en tools niet). Goed idee om de pc op afstand te laten overnemen. Goed idee, die gedachte van "bitcoin hacking". Goed idee om eens te scannen op rootkits. Goed idee om eens de meerdere opstartmogelijkheden, safe mode, opstarten zonder bepaalde services te activeren, op te zoeken (msconfig in zoekvak typen).

Ik zou wel een complete idioot zijn als ik mij altijd in mensen moet gaan verplaatsen. Brengt medelijden een oplossing? Zijn ze daar mee geholpen? Gewoon keihard werken, zaken uitvoeren en uitsluiten. Ik help mensen en kom met oplossingen. En als ik bij mijn pc er niet uitkom dan breng ik mijn pc weg en moet betalen, dat is de maatschappij en zo draait de economie.
 
Heeft u nu geprobeerd met Speedstep Technologie van de processor in de Setup uitgeschakeld? Er zijn verschillende versies van en natuurlijk ook verschillende processors. Ik schreef heel veel krachttermen en overdrijvingen terug, dat dit de processor niet alleen sneller zal doen zijn, wanneer er veel van wordt verlangt maar ook heel veel langzaam als er gas terug kan worden genomen.

Dat vertaalt zich denk ik dan in een hoog percentage CPU gebruik. De kloksnelheid kan dan namelijk drastisch naar beneden gaan. Er zijn anderen die merken dat hun computer het niet goed doet wanneer Speedstep of Turbo Boost staat ingeschakeld. Is dit niet een "refurbished HP Elite?" Misschien iemand ontevreden of toch liever een nog nieuwere... De werking hiervan controleren dan. Ik zou graag weten dat u met de CPU versnellingsfuncties uitgeschakeld al dan geen verschil ziet. Misschien beveiligt de processor wel wanneer die een warmtepiek of veel stroomverbruik bemerkt en dat voorkom je eveneens door versnelling uit te schakelen.
 
Laatst bewerkt:
@ Lange Pier : bij deze de printscreen. Dacht een week of 2 geleden dat het aan Acronis lag omdat toen de Active Protection aan stond. Toen ik deze had uitgezet was het tijdelijk weer OK. Maar nu dus weer......Ik zie deze niet staan bij de Processen dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen. Dat Process Monitor is echt ingewikkeld......

Nog 2 printscreens vanuit Revo Uninstaller bij hulpprogramma's wat betreft het opstarten........ Misschien dat ik daar nog iets kan uitzetten wat invloed heeft. Zo zie ik wel dat Acronis word opgestart maar zie in Taakbeheer weer niet dat deze ook daadwerkelijk actief zijn.

Ook in MSCONFIG zie ik een hele hoop "troep" van Acronis. Ik heb o.a. de Active Protection in de software van Acronis uitgezet maar toch zie ik dat deze actief staat!! What the heck! Ik ga eerst alle services van Acronis uitzetten in MSconfig en dan weer eens kijken. Word vervolgd.

Alle services die ik zag van Acronis uitgezet maar het helpt helemaal niks. :mad:

@luvene: Gebruik de knop "Bericht aanpassen A.U.B."
 

Bijlagen

  • Opstarten.png
    Opstarten.png
    65,5 KB · Weergaven: 48
  • REVO1.png
    REVO1.png
    141,3 KB · Weergaven: 45
  • REVO2.png
    REVO2.png
    147,7 KB · Weergaven: 46
  • MSCONFIG.png
    MSCONFIG.png
    55,4 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt door een moderator:
Via opstarten hoeven alleen die items/regels te staan voor de drivers, anti-virus en eventueel het uitvoerende bestand voor back-up software en eventuele hulpprogramma's zoals b.v. Setpoint van Logitech en Ccleaner.
De rest heeft totaal geen functie en kunnen allemaal weg, zo ook in de scheduler/taakplanner, daar staat ook vaak een hoop overbodige regels in voor update b.v.

Kan naast taakbeheer of Ccleaner ook met Autoruns.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autoruns
 
Bedankt maar echt veel verder kom ik niet, ik vond ook iets over dit https://www.drivereasy.com/knowledge/system-ntoskrnl-exe-high-memory-or-cpu-usage-in-windows-10/#a
Het is allemaal nogal ingrijpend om dit te doen en vaak met alle gevolgen van dien. Ik denk zelf dat het iets is van Google, Samsung of van Microsoft waarom mijn processor zoveel gebruikt.
Maar wat en hoe dit uit te zetten, ik weet het niet. Het is geen virus of malware, althans ik het AVG laten scannen als ook AdWcleaner. Vaak brengt het meer problemen als je niet weet wat je moet doen.
Word er echt ******ziek van. Misschien is er iemand die eens met me mee kan kijken via schermen delen? Ik kom er iig niet uit en ben er nu al 3 weken mee bezig.
 
Op de pagina van onderstaande link leest u bij Dell over Intel Turbo Boost. De processor van het voorbeeld is 3,1 GHz en die kan in besparing stand met behulp van deze, verborgen, technologie beperkt worden tot 800 MHz. Maximaal is 3.3 GHz. Logisch dat de processor dan procentueel veel meer bezet is wanneer de "stroombesparingsstand" werkzaam is.

Om de snelheid van de processor te kunnen volgen, terwijl de Turbo Boost in de Setup staat ingeschakeld, kan je het hulpprogramma Intel Turbo Boost Technology Monitor laten draaien en het venster hiervan daarbij eventueel bovenaan houden. U zou dan wellicht kunnen zien dat de onverklaarbare procentuele verhoging van CPU gebruik precies gelijke tred houdt met het verminderen van de processorsnelheid. Dat is hoe dat werkt. Verder kunnen wij dat niet beoordelen omdat er nog geen terugkoppeling is over hoe de computer het doet met versnelling (Speedstep of Turboboost) uitgeschakeld.

De link om de monitor te downloaden staat onderaan.
https://www.dell.com/support/articl...an-invloed-is-op-de-processorsnelheid?lang=nl
 
Laatst bewerkt:
Beste Alfred,
Ik denk zeker dat jij wel deskundig bent op dit gebied. Als ik jouw post leest begrijp ik er niets van. Die Intel Turbo Boost is een ingebouwde functie van de Intel processor? Zo ja, dan zou ik deze uitschakelen. Over het algemeen zijn zaken met Turbo en Boost nergens goed voor. Ik begrijp ook niet zo goed hier dan het verband tussen die belasting 35% van de processor en de snelheid van de processor. Waarom is die dan actief, dat is de vraag. Kijk als ik scan vind ik dat te langzaam gaan dan moet je alle threads inschakelen en dan wordt de scan optimaal uitgevoerd. Dat moet wel in de programma's zitten.

Maar goed, jij zult het wel weten. Dit gaat mij boven de pet. Blijft nog steeds het feit dat je kunt opstarten met services uitgeschakeld. Ook heeft Lange Pier al meerdere keren verwezen naar Opstarten o.a. in CCleaner waar je items kunt uitschakelen. Volgens mij gaat het veel te ver om zo maar willekeurige services uit te schakelen als je niet weet wat ze inhouden. Dan kun je beter een andere opstartoptie kiezen of safemode. Maar daar weten jullie alles van. En wat ik mij ook afvraag, kan een processor of moederbord niet beschadigd zijn en vreemde zaken uithalen, dus hardwarematig?
 
Laatst bewerkt:
In het aangehaalde artikel staat niet of een hele processor kern ook kan worden uitgeschakeld en hoe de lage kloksnelheid anders precies wordt bereikt, evenmin hoe veel processor tijd het systeem zelf verbruikt wanneer het de lagere kloksnelheid ingeschakeld houdt, er zal een systeem actief moeten zijn welke onmiddellijk een versnelling geeft wanneer er zwaardere taken komen. Enige wat ik weet is dat de door Dell gepresenteerde computer op slechts 1/4 van de normale snelheid kan werken. Wanneer de computer een lage 4 procent activiteit zou moeten aangeven dan is het met vertraging ingeschakeld dus 16 procent en dit is best opmerkelijk veel voor een computer die snel zou moeten zijn.

Hardware speelt een kennelijke rol maar ik heb alleen gelezen van gebruikers die een eenvoudige taak niet konden uitvoeren omdat een bepaalde handeling een snelle processor vereiste of omdat de software daarop rekende en de Speedstep of Turbo Boost nog niet ervan overtuigd was dat enigszins hervatten van snelheid noodzakelijk was. Misschien kunnen sommige computers niet goed gebruik maken van ondersteuning door de grafische kaart, of het uitschakelen van cores in plaats van alleen de kloksnelheid aanpassen geeft problemen. Als de computer goed werkt, er ook bij juist die eenvoudige taken niets van traagheid te merken is, dan heeft deze computer dat probleem niet.

De versnellingsfunctie uitschakelen geeft uitsluitsel en ik moet zeggen dat dit bij mijn laptop verlichting gaf van warmteproductie wanneer ik met mijn video's bezig was. Behalve dat zou het ingeschakeld houden ervan alleen maar beter zijn; stroombesparing, levensduur en natuurlijk de extra rekenkracht zonder iets te hoeven overklokken.
 
Beste allemaal,

Het probleem is nog steeds niet opgelost, Alfred, bedankt voor je tekst maar ik denk niet dat mijn probleem hier iets mee te maken heeft wat senso ook al aangaf. Zelf denk ik dat het misschien de Google Chrome browser betreft of anders een bepaalde service van Windows. En ja, die opstartservice, die ga ik wel proberen om alles wat opstart uit te zetten en dan 1 voor 1 dingen aan te zetten. Dat zal ik dan toch in msconfig moeten doen.

Verder nog even dit : ik waardeer ECHT alle input die ik krijg, echter, ik kom niet uit een ei en het kan dan wel zijn dat ik ****** eigenwijs ben en dat ik niet de kennis heb die jullie hebben maar ik ben ook geen volslagen leek en ik ben autodidactisch en vrijwel altijd los ik de problemen uiteindelijk zelf op. Dus ja, sommige adviezen trek ik hier in twijfel omdat ik een aantal hiervan al heb geprobeerd, hoop echt dat jullie dat begrijpen.
Die tools die worden aangedragen zijn dermate ingewikkeld dat ik daar liever niet aan begin en het zegt me weinig. Ik heb wel gezien in taakbeheer dat ntoskrnl.exe mogelijk een probleem geeft maar de tool om het op te lossen en te downloaden is weer zo'n commercielel programma van drivereasy o.i.d. Daar begin ik dus sowieso niet aan en in de praktijk geeft dat ook geen resultaat, ik spreek uit ervaring.

Nogmaals, het ligt niet aan SierraCharts, dat is echt volkomen duidelijk en het lijkt me heel sterk (toch twijfel ik, lees verder) dat het aan Acronis ligt omdat ik alles wat Acronis als naam had, had uitgezet in msconfig. Nu staat het weer aan en het maakt niets uit.

Ik blijf verder zoeken, In Windows bij actieve taken zie ik bijvoorbeeld dit, de bovenste 3 geven een hoge waarde aan, 2 ervan zijn van Acronis, 1 van Skype maar ze staan niet aan. Ik snap er echt geen hout meer van.
Op mijn oude PC is alles gewoon rustig wat de processor betreft.
 

Bijlagen

  • Actief.png
    Actief.png
    17,9 KB · Weergaven: 38
Heb je ook wel eens gekeken onder Taakplanner? En deze nog bekeken?

Heb jij wel eens een specificatie van jouw systeem gegeven zoals Lange Pier in zijn handtekening vraagt?
 
Hoi Senso, bedankt :thumb: Ik voeg weer 2 bijlagen toe, eentje van mijn systeem en eentje van actieve taken, ik heb er 57 en het zijn allemaal Microsoft taken. Wat betreft het bestand afcdpsrv.exe, dat is een bestand van Acronis en ik weet niet of ik dat zo maar kan deleten. Ik word sowieso erg moe van dat Acronis met al die extra services met non stop backup en weet ik allemaal niet voor geneuzel. Ik had bijvoorbeeld die non stop back up service al uitgezet in de software maar ik vond deze toch nog in de services.msc list. Daar ook maar uitgezet. Maar helaas geen resultaat.


Mod Edit: Ik heb je txt bijlage verwijderd i.v.m. je license key die aanwezig was.
 

Bijlagen

  • Actieve taken.png
    Actieve taken.png
    96,4 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt door een moderator:
...ik denk niet dat mijn probleem hier iets mee te maken heeft wat senso ook al aangaf. Zelf denk ik dat het misschien de Google Chrome browser betreft of anders een bepaalde service van Windows.

Is er dan iets wat jullie wél denken?

En ja, die opstartservice, die ga ik wel proberen om alles wat opstart uit te zetten en dan 1 voor 1 dingen aan te zetten. Dat zal ik dan toch in msconfig moeten doen.

Je hoeft daarvoor niet de opdracht msconfig te gebruiken maar beter het wat uitgebreidere overzicht van AutoRuns, genoemd in bericht #8. Ik laat mij uitschrijven voor notificaties van dit onderwerp. Succes
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan