onbegrijpelijke bestandenboom

Status
Niet open voor verdere reacties.

blind

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Ik wil een extra partitie maken op mijn computer. Maar c-schijf is tot mijn verbazing vol waardoor er geen plek is.
Met Treesize heb ik bekeken waar de grote bestanden zaten. Hierbij een schermafdruk
Schermopname (2).jpg

Onder 'users' staat mijn hoofdbestand 'goldenage'. Daaronder bestanden opslag. Daarna wéér goldenage en vervolgens wéér.
Heb ik nu alles twintig staan? Is daarom mijn schijf vol? Kan ik nu zomaar wat de-leten? Of haal ik daarmee alles weg?
Bij users is 401 Gb in gebruik. Maar als je alles optelt wat daaronder zit kom je er ver boven. Zijn dat dan dezelfde bestanden???

HELP!! Hoe zit dit nou? En hoe heb ik dit voor elkaar gekregen?

Heb je die bestanden er op gekregen door ze te unzippen?

nee, ik heb helemaal niets gezipt of unzipped. Ik werk meestal via dropbox. Kan dat ermee te maken hebben?

Of je hebt een virus.....
Neem een externe schijf, kosten ca 6 tientjes voor 1 TB...
http://tweakers.net/categorie/334/e...lter:q1YqTs1JTS5JTQkuSE32TClWsoo2MTMz0AERsbUA
nog beter is 2 externe schijven totaal... want het lijkt erop of je geen backup hebt anders dan Dropbox en mogelijk zit daar een probleem... en loop je het risico dat je alles kwijt bent...
Op die 2 schijven maak je mappen aan als fotos en en zo..
Nu ga je eerst alle fotos en doc en xls en pdfs etc.... copyen naar beiden schijven! Dus 2 kopieën maken!
Dat kan dus veel tijd kosten.... als je veel hebt... dus heb geduld...
En dan ga je al die submappen waarvan je zeker weet dat ze er niet thuis horen verwijderen.... zodat er weer ruimte is.
Vervolgens zou ik een herstelpunt terugzetten van redelijk ver voo 9-8-2015 in ieder geval ruim voor de datum op jouw plaatje wanneer de problemen begonnen zijn.
En ... ik zou daarna nog het systeem testen met Malwarebytes en wellicht nog een paar van dat soort programma's of er geen rommel op zit (virus, trojans en zo).

Ja een grotere externe harde schijf is natuurlijk een oplossing. Een virus is het waarschijnlijk niet omdat ik Kaspersky erop heb zitten.
Maar ik vroeg mij af hoe dit kan gebeuren?
Ik heb belangrijke zaken op een externe schijf staan en werk vooral via dropbox dus. Kan het te maken hebben met het synchroniseren van dropbox? Of staat dat er helemaal los van?

Al met al denk ik dat ik dan inderdaad een grotere externe schijf ga aanschaffen en kan ik zien wat er daadwerkelijk weg kan.
Ik laat deze vraag nog even open staan omdat ik benieuwd ben naar eventuele andere uitleggen.

Maar bedankt voor de reacties!

Kijk, wat treesize laat zien is 'doosje in een doosje'.
Dus het 'hoofddoosje' Users bevat het subdoosje 'Golden Age' en dat subdoosje bevat weer 'bestanden opslag' en die bevat weer 'Golden Age' etc.

Oftewel: Hoe lager je komt in de hiërarchie, hoe meer doosjes je open maakt, maar het doosje waar het uitkomt blijft natuurlijk even groot, namelijk minstens zo groot als het doosje wat je openmaakt.
Betekent (in jouw geval) dat de echte splitsing bij de 390,7 GB Data map/doosje is:
Daar zitten 2 mappen/doosjes onder ($OF en C), waarbij $OF 196,1 GB bevat en C 194,7 GB
Jij maakt daarna in je schermafdruk alleen de map/doosje C open, maar het doosje $OF bevat ongeveer eenveel data als C.
[Hoeveel procent een doosje qua grootte uitmaakt van het doosje waar hij uitkwam staat in de kolom %Procent of parent]

Hoe je dit voor elkaar hebt gekregen kan ik niet beoordelen. Wel zegt mijn gevoel dat de map "bestanden opslag" en alles wat er onder zit inderdaad met cloud-opslag te maken heeft (bijv. Dropbox).

Misschien geeft Special Folders View wat duidelijkheid welke map(pen) voor Dropbox synchronisatie worden gebruikt.
Ook kan je helpen iets te constateren (deze link):
Nadat je de Dropbox-desktopclient hebt geïnstalleerd, wordt een Dropbox-map toegevoegd aan de basismap of de map met de computeraanmelding als naam (de naam die je gebruikt om je aan te melden op de computer). De map is voorzien van het Dropbox-logo en heet Dropbox.
Instructies weergeven voor:

Als je snel naar de Dropbox-map wilt gaan, klik je op het Dropbox-pictogram in het systeemvak en selecteer je Dropbox-map in het menu.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het verhaal van die doosjes :-). Het speelt dus pas vanaf die splitsing C: en $Of. (wat is dat eigenlijk voor een rare bestandsnaam?). Ik zal dat dropbox verhaal eens uitzoeken. En dan alles opschonen via een externe schijf.
Heel erg bedankt!

Tijs, met jouw verhaal/uitleg wel eens.... maar idd het zou Dropbox kunnen zijn (vrijwel zeker) en hoe is mij ook een raadsel, maar ik heb het ook voor Dropbox wel eens vaker gezien (ook heel veel niveaus "doosjes"....) en dat zou kunnen duiden op mogelijk fouten in de file allocation tabel of register....

Het grote risico van Dropbox is dat de controle over de sync niet water dicht is.
Als je bijv Synctoy gebruikt icm een externe schijf of netwerkdrive... dan krijg je eerst een preview wat ie gaat doen en dat kun je accepteren of niet...
Als Dropbox denkt dat het in de cloud (onterecht !) leeg is.. wat gebeurt er lokaal dan? Ik gebruik het niet dus ik weet het niet, maar je ziet er kunnen vreemde zaken gebeuren zoals dit...

En dan alles opschonen via een externe schijf.
Idd doen.. en ik zou toch dat herstelpunt terug zetten (zou oud als mogelijk is) als het je niet teveel problemen oplevert.

Edit: als alles in orde is maak een image van de systeemschijf... das nog beter dan een herstelpunt want een trojan of virus kan die aantasten..

Laatst bewerkt:
Ik heb wat gevonden, mogelijk relevant (of het klopt kan ik niet beoordelen):

Zie in deze link
If you want to backup more specific stuff, add whatever files you want to your Windows Libraries. I've added photos from another drive, for example as well as Documents from my DropBox folder.
In de commentaren van lezers:
've had this switched on for a while on my laptop, and it seems to be taking a lot of (unnecessary) space on the backup drive.
[...]
When looking in the Data\$OF folder (which seems to have the older versions) I see multiple versions of files that have not changed at all (ripped music eg).
[...]

Oftewel: Je gebruikt "Vorige versies", je hebt Bibliotheken die je ermee beschermt en die Bibliotheken bevatten (mogelijk) bestanden/mappen die je (ook) op Dropbox hebt staan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Super bedankt. Ik moet mij er even over buigen wat er nu precies staat maar daar kom ik wel uit. Het is dus naar alle waarschijnlijkheid een dropbox ding.
enne een herstelpunt ga ik ook nog doen.

Prima hulp!

Een reden te meer om die rare Bibliotheken niet te gebruiken.. Maak gewoon een aparte data partitie aan, dat is dan nl geen systeem map en dus heb je er bij elke (her)installatie geen last van dat er iets mee gebeurt.
Je kunt dan zo'n schijf/map altijd nog toevoegen aan een synctoy or dropbox actie.

Maar..... goed bezig......:thumb::cool:

van die bibliotheken heb ik sowieso nooit iets begrepen. Maar je bedoelt dus dat ik na het maken van een, in mijn geval, d-schijf ik daar alle werkbestanden op zet. En de C als systeemschijf te gebruiken. (dat heb ik op een andere computer wel zo gedaan dus dat gaat me wel lukken).
:thumb:

Yep...

Zo deel ik alle pc's voor mezlef en anderen in, zelden problemen...
Liefst niet alleen een andere partitie maar ook die partitie op een andere schijf.
De systeem schijf hoeft niet zo groot te zijn, bijv een SSD van 128 of 256 GB werkt bijna altijd super.
Data hoeven totaal niet op een SSD te staan... meestal onnodig duur...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan