Onbereikbaar per e-mail sinds migratie van KPN-planet naar XS4all

• Onderwerp starter Onderwerp starter JNU
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JNU

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2011
Ik plaats hier deze vraag en ik ben benieuwd naar de reacties. Ik heb van te voren uiteraard gegoogled en vind eigenlijk niets dat me helpt:

Ik ben deze zomer "gedwongen" over van KPN (planet) naar XS4all: met m'n website en de aanhangende e-mailadressen.
Onlangs hoorde ik toevallig van iemand dat ze mij al tijden geen mail kan versturen. Ik ben sindsdien aan het checken bij andere mensen en wat blijkt: er zijn er meer die dit probleem hebben (heel vervelend dat men dan niet aan de bel trekt, maar ja, sommige mailtjes zijn gewoon niet zo dringend). Sommige van deze mensen krijgen een foutmelding, anderen weer niet. En ik weet natuurlijk niet wanneer ik geen mail ontvang... Sommige mensen kunnen alleen niet replyen op mijn mail, anderen kunnen ook geen nieuwe mailwisseling met mij opstarten.

Ik heb hierover contact opgenomen met XS4all, omdat ik hoe langer hoe meer hoorde dat ik niet te bereiken was.
Reactie van XS4all: "dat ligt aan hen."
De helpdesk vroeg me of ik dan helemaal geen mail meer had ontvangen sinds maart. (ja, natuurlijk wel). "Nou, dan ligt het dus niet aan ons, want dan had u helemaal geen mail meer ontvangen... het kan niet zo zijn dat u soms wel te mailen bent en soms niet".
Ergens is dit logisch, maar ik hoor het nu vaker en vaker en het kan gewoon geen toeval meer zijn. Voorheen (toen alles nog bij KPN/planet zat) had ik hier nooit last van.

Wie herkent het? Ik ben witheet op het moment :(

Bedankt,

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:

Je hebt in jouw verhaal te maken met 3 partijen, namelijk XS4ALL, KPN en je websitehoster/webdomein. Mail ontvangen moet je in elk geval kunnen, welke pop server je ook gebruikt. Mail vesturen is een ander verhaal. In jouw geval zul je de SMTP server van XS4ALL moeten gebruiken, omdat ISP's het niet toestaan om "vreemde" SMTP server adressen te gebruiken (ivm spam denk ik). Ik geef dan even een voorbeeld wat het moet worden:

1) jouwnaam @jouwsite.nl

inkomend: mail.jouwsite.nl (fictief, wat het daadwerkelijk is, even opvragen bij je webhoster)
uitgaand: smtp.xs4all.nl

2) jouwnaam @xs4all.nl

inkomend: pop.xs4all.nl

3) jouwnaam @kpnmail.nl (als jouw kpn mail nog actief mocht zijn)

inkomend: pop.kpnmail.nl

Zou dit de reden kunnen zijn? Ik kan me verder niet voorstellen dat het aan iets anders ligt, want pop en smtp zijn nou niet de meest complexe protocollen.

Laatst bewerkt:
Zou het niet zo zijn, dat als het aan de inkomende en uitgaande server zou liggen, ik helemaal geen mail meer zou ontvangen en kunnen versturen?

Mijn domein en aanhangende emailadressen zitten bij XS4all. M'n internet loopt via UPC.
Ik heb dus deze constructie: De inkomende pop van XS4all en de uitgaande smtp van UPC/chello

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja je hebt gelijk, jou zou dan wel alleen mail ontvangen. Versturen kan dan niet, maar je zegt dat je bij UPC zit. Ik snap het even niet meer. Maar als je internet hebt van UPC, dan moet je de SMTP server gebruiken van UPC. Voor de inkomnde mail moet je de popserver gebruiken van de provider (voor XS4all gebruik je de XS4all pop server, etc..), je haalt immers daar ook de mail op.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je je mail adressen dan nog hebt van KPN en XS4ALL. Als je daar weggaat komen die meestal te vervallen. Of kun je webspace huren bij XS4all? Volgens mij hosten zij helemaal geen websites. Laat eens weten?

Laatst bewerkt:
Je moet even goed lezen, hoor! :)

Nou, dat schrijf ik toch? ;) pop bij xs4all, smtp bij upc.

Ik heb niets meer bij KPN. Lees even terug. De diensten van KPN (ik had daar m'n website) zijn gemigreerd naar/in XS4all. Ik zou zelf nooit voor X4all gekozen hebben, maar KPN stopte ermee.

Heb je een eigen domeinnaam die je gebruikt voor de mail of gaat hem om het adres dat je van XS4ALL hebt gekregen?

Edit: De vraag van PST is dus een goede.

Alles lijkt dus goed ingesteld. Dus af en toe kun je mail wel versturen en ontvangen en de andere keer niet? En waarom host je je site in godsnaam bij XS4ALL? Hoe doe je dat dan? Heb je een internetabonnement afgenomen met die paar MB webruimte en niet je eigen domeinnaam? Hoe zit dat dan? Ik heb mijn zakelijke sites gewoon bij een professionele webhoster (voor een paar tientjes per jaar, niet professionele websites nog goedkoper), die meteen weet waar het over gaat als ze een vraag stelt. Bij XS4ALL en UPC kom je op een reusachtig callcenter binnen waar mensen zitten die echt niet weten waar ze mee bezig zijn.

Ik dwaal nu wat af van het probleem, maar ik denk dat dit wel de oplossing is.

Laatst bewerkt:
Heb je een eigen domeinnaam die je gebruikt voor de mail of gaat hem om het adres dat je van XS4ALL hebt gekregen?

Ik heb ook XS4all-emailadressen gekregen, maar die gebruik ik eigenlijk niet. Het gaat dus bijvoorbeeld om m'n info@_____.com emailadres.

Versturen kan ik altijd. Ik krijg alleen niet alle mail binnen die ik binnen zou moeten krijgen en dat weet ik alleen als mensen die mij proberen te mailen, aan de bel trekken. Ik heb het idee dat het in maart jl is begonnen.

Tja. Ik kocht in 1997 m'n eerste computer en toen zat ik bij... uh... oh ja, worldacces (wxs), dat werd 'planet' en 'planet' werd KPN. Ik had voor de gein een website met allerlei onzin; nu is dat uitgegroeid tot m'n eigen website (incl domeinnaam en domeine-mailadressen) en dat heeft KPN afgestoten aan XS4all.

Dan is het inderdaad een vreemd verhaal. Mail binnenhalen moet altijd kunnen. Zou het misschien zo kunnen zijn dat de mail die gestuurd wordt naar jou gefilterd wordt op spam (al dan niet terecht) of dat de zender op 1 of andere ****list staat? Anders denk ik dat het moeilijk wordt om de oorzaak te achterhalen. Verhuis je site anders even naar een andere hoster.

Mooi verhaal over wxs :) haha

Als je Windows gebruikt, klik dan even op start->uitvoeren en typ onderstaand commando daar even. (of in de witte balk onderin het startmenu bij Windows 7)

domeinnaam.nl vervangen door je eigen domeinnaam, zonder www ervoor.
Code:
cmd /k nslookup -q=mx domeinnaam.nl

Wat je dan in beeld krijgt zo hier veel op moeten lijken:

Code:
Niet-bindend antwoord:
domein.nl      MX preference = 100, mail exchanger = mx2.xs4all.nl
domein.nl      MX preference = 100, mail exchanger = mx3.xs4all.nl
domein.nl      MX preference = 100, mail exchanger = mx4.xs4all.nl

Uh ja, zoiets krijg ik in beeld. Eentje extra (mx1). Wat het betekent, weet ik echter niet...

Dan is het inderdaad een vreemd verhaal. Mail binnenhalen moet altijd kunnen. Zou het misschien zo kunnen zijn dat de mail die gestuurd wordt naar jou gefilterd wordt op spam (al dan niet terecht) of dat de zender op 1 of andere ****list staat? Anders denk ik dat het moeilijk wordt om de oorzaak te achterhalen. Verhuis je site anders even naar een andere hoster.

Mooi verhaal over wxs :) haha

Nee. Soms krijg ik van die personen die me niet kunnen bereiken wel mail nl. Soms alleen als ze zelf een nieuwe mail opstarten (in dat geval wil het replyen niet lukken)

:eek:
Ik krijg van degene die me vandaag niet kon bereiken dit geforwarded:

host mx3.xs4all.nl[_] said:
552
5.2.2 quota exceeded (in reply to RCPT TO command)

Quota exceeded?? Dat kan echt niet! Ik heb voor haar en na haar gewoon mail ontvangen.
(wat is die mx3?)

Als je via de webmail op xs4all.nl inlogt, zie je rechtsboven hoeveel procent je nog vrij hebt.

Ik had inderdaad wel even mogen uitleggen wat het commando ging doen.
Een domeinnaam bestaat uit meerdere onderdelen. Een daar van is het mail gedeelte, dit zijn de MX records (Mail exchange records)
In de MX records staat aangegeven bij welke mailservers de mail bezorgt moet worden.

Dit zijn er meestal meerdere, zodat als er eentje uitvalt, een andere het kan overnemen.

Met het commando van mijn vorige post vraag je op welke MX records bij een domeinnaam horen. Elk record wat je te zien krijgt bevat de naam van de mailserver bijv. mx1.xs4all.nl en de prioriteit (100 in dit geval)

Mijn vermoeden was dat er misschien een verkeerde server bij zou staan, bijvoorbeeld eentje van KPN. Ze zijn echter allemaal van XS4ALL dus dat kunnen we uitsluiten.

Ok, duidelijk, bedankt. Ze staan allen (4 stuks) op 100, trouwens.

Maar wat denk je van die foutmelding die die vriendin kreeg? Dat mx3 'quota exceeded' aangeeft? Terwijl ik voor en na haar wel mail heb ontvangen?

Ik heb via webmail wel even alles geleegd... sinds de boel bij XS4all zit, zit die spambox in de webmail erg vol. Dat wel. (was bij KPN ook niet).

Ik zou de foutmelding doormailen naar de XS4ALL helpdesk en aangeven dat je mailbox niet vol kan zitten en dat je daarna nog wel mail van anderen hebt ontvangen.

Die mailserver controleert intern of er genoeg ruimte in de mailbox is. Als hij om wat voor rede dan ook vind van niet, dan verstuurd hij deze melding. Nakijken wat er dan precies mis gaat is iets wat alleen door XS4ALL gedaan kan worden, het gaat bij hun intern mis. Je hebt nu een foutmelding, wellicht doen ze dan meer moeite voor je.

Om nog even op die prioriteit terug te komen, bij een provider staan ze vaak gelijk. Bij andere bedrijven staat er 1 server op kantoor. Deze geef je een lager nummer zodat de mail eerst daar bezorgt wordt. Ligt de internetverbinding eruit of ligt de server plat, dan probeert hij een hoger nummer in de lijst. Daar stel je dan de backup server(s) van de provider in. Deze backup server bewaard de mail, tot de server op kantoor weer bereikbaar is. Bij een provider staan meerdere mailservers direct aan internet gekoppeld en maakt het niet uit op welke server het binnenkomt. Dan geef je ze juist een gelijke prioriteit om de binnenkomende mail te spreiden over meerdere servers. Zou je een server een hogere prio geven, dan wordt deze volledig belast en staan de overige niets te doen.

@JNU:
Zou je willen stoppen met het onnodig quoten van berichten. Onnodig quoten is wanneer je direct reageert op je voorganger en dit bericht quote.

Ik heb aan nog iemand gevraagd of ze de foutmelding wilde doorsturen. Ik ga za doorsturen naar XS4all.
Bedankt zover!

Ja nu is wel duidelijk wat er aan de hand is. Je mailboxen zitten gewoon vol.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan