onderhoud ssd met win 8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.

goom

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2002
Berichten
302
Ik heb een ssd waar windows 8.1 op staat.
Ik zie dat de schijf steeds voller geraakt.
Ik heb nu nog 9.7 GB vrij van de 117GB
Mijn programmas heb ik op een andere schijf geplaatst.
Wie kan mij vertellen hoe ik de schijf met win 8.1 het beste kan onderhouden cq opruimen
Ik heb al reeds de schijfopruiming toegepast.
 
kijk met treesize of er nog verborgen mappen zijn die geen toegevoegde waarde meer hebben.
Schijfopruiming van windows zelf ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.
Gebruik hier vaak ccleaner voor.
Ook systeemherstel neemt veel onnodige ruimte in beslag.
 
als je de slaap- en sluimerstand uitschakelt win je al veel ruimte terug, en ook systeemherstel kan je een zeer beperkt percentage opslag toewijzen.
 
En weet ik nu welke bestanden wegkunnen?
Ik heb altijd begrepen dat je ccelaner niet moet gebruiken op een ssd schijf. Hoe zit dat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ccleaner is standaard gewoon veilig, waar heb je die info vandaan?
Of je er wat mee opschiet, alleen overbodige bestanden worden verwijderd, dezelfde die schijfopruiming doet.

Als je niet weet wat je wg kunt dan zou ik er afblijven.
Je kunt de uitgeklapte weergave hier als code neer kunnen zetten kunnen we advies geven wat weg kan.
 
ik heb een ssd en gebruik ccleaner dagelijks, juist voor de aanmaak van mijn dagelijkse full image.
Werkt perfect, ruimt dagelijks tss de 600 mb en de 1.5 gb op.
 
Ik heb treesize gebruikt en heb nu wat vragen.
Ik heb op mijn c schijf 2 bestanden gevonden van ruim 12 Gb :
hiberfil.sys en pagefile.sys
Kunnen deze kleiner gemaakt worden op een of andere manier door middel van instellingen?
Bij de program data zag ik onder de map nvidia een map netservice. Hier zatten een aantal bestanden waar ik het vermoeden van heb dat dit gedownloade updates ziijn. Zouden deze weggegooid kunnen worden?
 
als je slaap- en sluimerstand uitschakelt kan je ze verwijderen.
verkleinen kan niet.
 
wat zijn de nadelen als je de slaap en sluimerstand uitschakelt?
 
dat je de pc alleen volledig kunt afsluiten, niet in slaap- of sluimerstand kunt zetten.
ik heb ook een ssd, en de opstart duurt 12 tot 15 seconden, dus ik hoef deze 2 standen niet.
 
Mijn programmas heb ik op een andere schijf geplaatst.
Programma's installeren toch op C: binnen het besturingssysteem ( Program Files), dus daar heb je niet zo veel aan.
Als je je persoonlijke bestanden/mappen (Afbeeldingen, video's, muziek, downloads enz.) naar de andere schijf verplaatst heb je dat probleem niet.
Uitgebreide handleiding hoe je dat moet doen.
Mijn C: schijf/partitie is (al jaren) maar 50 GB groot waarvan momenteel 30 GB gebruikt (heb nog niet opgeschoond) en dat verandert bijna niet omdat alle persoonlijke mappen verplaatst zijn naar een andere schijf.
Alles wat gedownload wordt gaat automatisch naar de dataschijf en niet naar C:
@de jean: als je slaap- en sluimerstand uitschakelt kan je ze verwijderen.
verkleinen kan niet.
Afhankelijk v.d. hoeveelheid RAM geheugen heeft het verwijderen van hyberfil.sys niet zoveel zin.
Uitleg (Eng).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan