Ongebruikte cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chriskrastovic

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2010
Misschien aan mijn vragen al wel gemerkt? ik ben redelijk nieuw in Openoffice Calc.
Daarom nog een, misschien wel domme, vraag:

Bij Excel weet ik dat er een manier is dat je alle niet gebruikte cellen kunt afschermen.
Kan dat ook in Calc en zo ja hoe?

groeten Chris

Ik weet niet of je dit bedoelt...

> kolom f selecteren
> ctrl shift en pijltje naar rechts
> rechtsklikken op een geselecteerd kolomnummer
> 'verbergen' kiezen en even wachten

of

> rij 6 selecteren
> ctrl shift en pijltje naar beneden
> rechtsklikken op een geselecteerd rijnummer
> 'verbergen' kiezen en even wachten

Bedankt! Dat is het helemaal!

Is er toevallig ook nog een manier om dat grijze vlak nu een ander kleurtje te geven,
of beproef ik nu mijn geluk? ;)

Die achtergrondkleur kan je wijzigen via
Extra
opties
openoffice.org
vormgeving
toepassingsachtergrond
en hier kies je een kleur.

Spijtig genoeg is de instelling gelinkt aan je programma Calc en wordt hij niet opgeslagen bij het saven van je spreadsheet.

Misschien kent iemand wel een manier om dit via starbasic te doen en dan te koppelen aan het event 'document openen', zodat de instelling bij het opstarten van het document juist gezet wordt.

Beste groeten,
Paul.

Bedankt voor de tip, werkt voor mij wel goed zo.

nu heb ik nog 2 dingetjes :o

- Ik heb op blad 1 een button met een hyperlink naar blad 2. Nu wil ik graag blad 2 verbergen, maar dan werkt de hyperlink niet meer. Doe ik iets fout? en kan dit anders?

- Ik heb een paar cellen die eigenlijk wel VERPLICHT ingevult moeten worden, kan ik dit op de een of andere manier zo maken dat iemand niet naar een volgende cel kan voordat de verplichte cellen gevult zijn?

In de eerste vraag zit een tegenstrijdigheid: je wilt het verbergen maar toch ernaar toe springen.
Als je echter de link vervangt door een knop dan kan je wel via een macro het blad zichtbaar maken en er dan naartoe springen.
In het bijgevoegde bestandje heb ik om beurten laten springen naar het andere blad en het blad met de pas aangeklikte knop onzichtbaar gemaakt.
Bekijk bijlage links.ods Opgelet: het bestand eerst downloaden en dan pas openen. Anders werkt het niet wegens 'allleen lezen'.

De tweede vraag kan ik niet oplossen. Misschien kan iemand anders je daarbij wel helpen.

De tweede vraag kan ik niet oplossen. Misschien kan iemand anders je daarbij wel helpen.
- Ik heb een paar cellen die eigenlijk wel VERPLICHT ingevult moeten worden, kan ik dit op de een of andere manier zo maken dat iemand niet naar een volgende cel kan voordat de verplichte cellen gevult zijn?

Hallo Paul,

Het afdwingen van invoer zou ik niet weten, (misschien met een macro?), maar je kunt natuurlijk wel via Gegevens>geldigheid, op het tabblad Invoerhulp aanvinken bij "Invoerhulp bij selectie van een cel aanbieden" en een passende tekst/vraag of de invullers zo genegen willen zijn om niet verder te gaan voordat ze hun informatie hebben achtergelaten o.i.d.
Overigens is aan je criteria wel een macro te koppelen als iemand die voor je weet (zie tabblad foutmelding de optie handeling>Macro).

Macrocode ---- Blad (on)zichtbaar maken

De oplossing van paul is voortreffelijk maar maakt gebruik van de tekst van de macrorecorder.
Om het aantal coderegels terug te dringen kan tevens gebruik worden gemaakt van BASIC van OOo. Dat levert dan de volgende twee (kortere) macro's op:

Code:
Sub NaarEersteBlad()

oSheet1 = ThisComponent.getSheets().getByIndex(0) 'selecteer Blad 1 en maak dat zichtbaar
  oSheet1.IsVisible = true

oSheet2 = ThisComponent.getSheets().getByIndex(1) 'selecteer Blad 2 en maak dat onzichtbaar
  oSheet2.isVisible = false
End Sub

Sub NaarTweedeBlad()

oSheet2 = ThisComponent.getSheets().getByIndex(1) 'selecteer Blad 2 en maak dat zichtbaar
  oSheet2.IsVisible = true

oSheet1 = ThisComponent.getSheets().getByIndex(0) 'selecteer Blad 1 en maak dat onzichtbaar
  oSheet1.isVisible = false
End Sub

De index van OOo begint bij 0. Blad 1 is dus index 0; Blad 2 is dus index 1 etc.
Gekoppeld aan de knoppen doen zij precies hetzelfde

Nogmaals met dank aan paul voor diens oplossing :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan