• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onjuiste uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Archipel

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
Goedemorgen Forumleden, van mijn kant wens ik jullie allemaal een gelukkig nieuw jaar toe. Dat we elkaar in het nieuwe jaar weer, zoveel als mogelijk, mogen bijstaan in de probleempjes waar velen tegen aanlopen.

In één van mijn overzichten in Excel 2016 loop ik tegen een fout op die te maken heeft met de jaarwisseling. Ik heb het in een bijlage verkort weergeven. De uitkomst moet 31-12-2019 zijn maar is 1-1-2020. Nou kun je het simpel oplossen om ergens -1 neer te zetten maar klopt niet op basis van de formule. Ook geprobeerd om NU() te wijzigen in VANDAAG() maar dat lost het probleem niet op.

Graag een reactie en alvast bedankt.

Groet A

Bijlagen

Hallo,

Beste wensen.

Is dit wat je zoekt:
Code:
=ALS(NU()>43830;43830;NU())

Goedemorgen JanBG, Ja daar ben ik achtergekomen dat het dan wel werkt maar die getallen vertegenwoordigen toch de datum "2019;12;31"? In het overzicht doe ik het liever met een datum dan met een getal. Dit vanwege de herkenbaarheid snap je?

Dat kan door de cel waar je de formule in hebt staan op te maken als datum

2020-01-01 10_19_51-Map1.xlsx - Excel.png

Jan, het probleem ligt niet aan het feit hoe het er uitziet. Of het nou een getal is of een datum. Dat snap ik wel.

Het feit is dat er een verkeerde datum in mijn cel staat als je de datum "2019;12;31" hanteert.

"2019;12;31" of "31;12;2019" is geen geldige datumnotatie het wordt gelezen als tekst. de puntkomma zijn geen geldige scheidingstekens voor datum. puntkomma is het scheidingsteken dat je binnen functies gebruikt, hier bijvoorbeeld de DATUM() functie..

met deze notatie moet het werken
Code:
=ALS(NU()>DATUM(2019;12;31);DATUM(2019;12;31);NU())

@roel,

Maar ook met jou formule zul je de opmaak van de cel op DATUM moeten zetten in plaats van GETAL of STANDAARD, anders is het resultaat toch echt 43830

Hartelijk dank voor de oplossing, weer wat geleerd en dat zo vroeg in het nieuw jaar.....kan nog wat worden :)

Code:
=MIN("31-12-19";VANDAAG())
Misschien werkt deze formule ook wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan