onmogelijk xp te draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

fzr 1000

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
Hallo!

Ik heb m'n pc omgebouwd naar een AMD xp 2400+, die geplaatst is op een ABIT KD 7 raid, met pc 2700 DDR 256 mb.

Nu krijg ik het niet voor elkaar om WIN XP er op te zetten.
Installeren gaat wel, maar wanneer xp dan even gedraaid heeft, krijg ik een blauw scherm met een fatale foutmelding:

IRQ_L_NOT_LESS_OR_EQUAL

*** STOP: 0x0000000A (0x00000028, 0x00000002, 0x00000000, 0x804E9c44)

Hij draait nu op WIN Me, en dat gaat, op het "opnieuw opstarten" na, goed!

Heeft iemand enig idee?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Tijdens de installatiefase gaat het al mis?

Dit wil zeggen dat een of ander vreemd apparaat geen goede driver vindt. Haal er eens wat exotische kaarten uit en probeer het dan nog eens.

Kun je nog wat meer systeemspecs geven? Als er allemaal fatsoenlijke/ normale kaarten inzitten lijkt het mij dat een van die dingen kapot is....

Het systeem bestaat uit:

1x hdd Western Digital 80 GB (master)
1x hdd Seagate (Slave)

1 x dvd
1 x cdrom/R/RW

Asus 7100 pro gf2 mmx 400 tv uit

firewirekaart

1 x dvd
1 x cdrom/rewrite

Wat mij opvalt is dat nu en dan de DMI pool data (zo heet dat gloof ik) geupdate wordt, zonder dat ik iets gedaan heb!?

Zou dat kunnen betekenen dat er een apparaat niet goed herkent wordt of zoiets? Of dat ie niet goed op het moederbord is aangesloten?

Hoop dat ik voldoende info gegeven heb!

Wederom op voorhand heel hartelijk dank!

Deze foutmelding komt bij meerdere problemen voor (helaas);

- RAM- fout. Oplossing: Test eens met memtest of een ander testprogramma.
- Probleem tussen Nvidia en Soundblaster drivers: (maar je hebt geen geluidskaart of zit het onboard)? Oplossing: zorg voor de laatste drivers
- Hoge temps die zorgen dat het geheugen/ bios niet meer goed werken. Oplossing: Kijk eens naar je temperaturen met speedfan
- Moederbord niet helemaal goed bevestigd, waardoor er "short circuits"ontstaan, oplossing: kijk of je alles goed vast hebt zitten en er nergens kortsluiting kan ontstaan met de kast.
- Geen goede verdeling van de IRQ's, probeer eens XP te installeren zonder je kaarten er in, en probeer ze dan een voor een te installeren, mocht er dan een kaart kapot zijn, dan merk je dat gelijk.

Als ik zo naar je probleem kijk, lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat er iets met je RAM geheugen is, testen dus. Anders is het misschien een driverconflict, heb je de nieuwe drivers gebruikt/ geinstalleerd?

Groeten,

Bas

Bedankt voor de tips, Bas.

Ik ga ze allemaal nalopen, beginnende bij de geheugentest en dan hoop ik dat ik met een goed bericht terug kan komen!

Bedankt!

Thijs

Heb de geheugentest gedaan met MEMTEST 86.

Het vreemde hieraan is dat de test na 7.5 uur nog niet klaar was. Is dat normaal?
De test gaf echter geen errors aan, maar was dus m.i. niet volledig gedaan.

Zou misschien toch dat geheugen niet helemaal jofel zijn?

Heb ook XP geinstalleerd over WIN ME. Op voorhand de enige PCI kaart uit het slot gehaald.
Nu kreeg ik de volgende foutmelding tijdens installatie:

PFN_LIST _CORRUPT

***STOP : 0X0000004E (0X00000099,0X000063cb,0X00000000, 0X00000000)

Wat ik ook vreemd vind is dat ik, (de ene keer wel, en de andere keer niet) DMI POOL DATA..............UPDATE SUCCES zie.

Heb het DDR geheugen van de buurman ff geleend en er in gepropt.

Heb nog geen enkele foutmelding gehad! (klop,klop,klop)
Morgen als een speer het geheugen omruilen!

Wil je hartelijk danken voor je info!

Groet,

Thijs

Geplaatst door fzr 1000
Heb het DDR geheugen van de buurman ff geleend en er in gepropt.

Heb nog geen enkele foutmelding gehad! (klop,klop,klop)
Morgen als een speer het geheugen omruilen!

Wil je hartelijk danken voor je info!

Groet,

Thijs

Voor de goede orde: Het eerdere XP dat ik er met geen mogelijkheid op kreeg, draait nu als een zonnetje!!

Dan was het toch het geheugen dus.... OF heb je die PCI kaart er nog uit?

Heb het geheugen inmiddels omgeruild en de machine draait als een speer, ook met alle PCI kaarten erin!

Dus het lag toch echt aan het geheugen!

Na 2 weken klooien is het dan eindelijk voor elkaar!

Nogmaals dank en tot het volgende probleem!!

Gr Thijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan