ontdubbel macro adv speciefieke waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scripter

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2009
ik heb een ontdubbelmacro nodig die kijkt of de waarde al voorkomt op een ander excel blad. In het voorbeeld zie je in het rode kader de dubbelen. Deze zouden in Map 1 verwijderd moeten worden, zodat alleen de blauwe over blijft.
In het voorbeeld zijn het 2 excel bestanden, maar we hebben het hier over bad 1 (links) en blad 2 (rechts). Sorry voor de verwarring :o

De data eerst samenvoegen gaat niet, omdat de regels in het linker blad absoluut niet verwijderd mogen worden. Deze kunnen in een andere kolom mogelijk aanpassingen hebben die bewaard moeten blijven.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, het is de laatste stap om mijn "project" af te kunnen ronden.

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 65
Ook dit forum heeft een zoekfunktie.

Ook dit forum heeft een zoekfunktie.

Dat weet ik en ben ook al 2 dagen aan het zoeken, maar kan dit nou net niet vinden. Vandaag maar even aangemeld om uiteindelijk toch de vraag te kunnen stellen.

Kan het trouwens nog steeds niet vinden... :(

In jouw voorbeeld staan geen dubbele gegevens.

Dat is niet helemaal waar. Wat ik wil is dat als er gegevens voorkomen in blad 2 die ook voorkomen in blad 1, dat die dan gezien worden als dubbel en dus worden verwijderd uit blad 2. In het voorbeeld zijn 2001, 2002 en 2003 dus dubbel en zouden door de macro verwijderd moeten worden.
Nou kan ik dit best oplossen met vert.zoeken en dan met een filter alles er zelf uithalen, maar we praten hier over enkele honderden (en oplopende...) regels. Aangezien ik dit dan ook nog eens met 3 verschillende bladen moet doen, een beetje tijdrovend.

Alle andere handelingen die het bestand moet kunnen heb ik wel op dit forum kunnen vinden (dank aan alle posters :thumb:), alleen dit ene (laatste) puzzelstukje nog niet.

Weet niet of het zo wel duidelijk is, maar anders lees ik dat vanzelf wel weer.
In ieder geval vast dank voor genomen moeite.

Code:
sub eenvoud()
  for each cl in blad2.columns(1).specialcells(2)
    if worksheetfunction.Countif(Blad1.columns(1),cl.value)=0 then Blad1.cells(rows.count,1).end(xlup).offset=cl.value
  Next
End Sub
Naast de methode om code te zoeken bestaat ook de optie om code te bedenken.

haha, zou inderdaad een stuk makkelijker zijn als ik dat kan, maar vba is voor mij nog een beetje complex. Macro opnemen en een stukje vba script (wat ik hier vind) toepassen lukt me nog wel, maar zelf schrijven...
Ooit komt die dag :D

Inmiddels wel een werkbare (tussen) oplossing gevonden. Zou hou ik nog eens een uitdaging voor de toekomst over :D

Dank voor de link, moet (en ga) me hier eens flink in verdiepen!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan