Ook problemen externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kabab

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Goedemiddag,

Ten eerste wil ik aangeven dat ik al vanaf vanmorgen van alles aan het lezen ben en ik heb echt wel vele vergelijkbare threads gelezen maar ik kom er nog niet uit. Vandaar dus dat ik er zelf eentje open omdat ik vorige keer hier ook zo fijn ben geholpen met een technisch probleempje.

Sinds gisteren is mijn externe harde schijf van 250 GB vol met foto's en andere documenten die ik graag zou willen behouden niet meer te bereiken. Ik ben er achter gekomen dat de schijf wordt aangezien als RAW type. Hier heb ik dus veelal over gelezen en het wil nog wel eens voorkomen dat een externe harde schijf plots van NTFS veranderd in RAW. Het komt toch vaak aan op het programma testdisk.
Ik ben aan de gang gegaan met het stappenplan maar heb zo het idee dat ik toch iets niet goed uitvoer.
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mij hierbij te helpen waardoor ik hopelijk weer kan beschikken over mijn data? Op dit moment zit het programma op 54% van de 'analyse cylinder'

Vriendelijk bedankt!

Gr. Kabab

Ik vond dit topic het meest in de buurt komen van mijn probleem. Ik heb dus ook eventjes een screenshot gemaakt hopelijk kan Wanderer of iemand anders mij hier weer mee verder helpen. Alleen kom ik er voorlopig echt nog niet uit helaas.

Bijlagen

• testdisk.JPG
    testdisk.JPG
    59,3 KB · Weergaven: 106
Op dit moment zit het programma op 54% van de 'analyse cylinder'
Natuurlijk even afwachten wat dit opleverd.
Ik ben er achter gekomen dat de schijf wordt aangezien als RAW type.
1.Hoe ben je erachter gekomen dat de schijf als RAW wordt gezien?

2.Krijg je ook een foutmelding te zien?

3.Hoeveel partities staan er op de schijf?

4.Kun je een printscreen plaatsen van de schijf in diskmanagement a.u.b.

Haal ook even PartedMagic op en kijk ( als de analyse van Testdisk niets opleverd) met
PCman FM filemanager of je de schijf kunt benaderen en de bestanden kunt zien.

http://partedmagic.com/

Greetz

Excuses voor mijn late reactie.

1. Ik ben hier op de volgende manier achter gekomen. Configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> schijfbeheer.

Overigens hangt de externe hard disk nu aan een laptop, en hier staat bij bestandsysteem nu niks. Bij mijn pc staat hier dan RAW. Er staat trouwens ook dat de schijf in orde is en actief.

2. Wanneer ik de schijf probeer te benaderen dan heb ik alleen de optie om hem eerst te formateren, wat ik uiteraard niet wil.

3. Ik heb mijn hard disk nooit onder verdeeld in partities dus ik neem aan gewoon 1, tenzij ik de vraag niet goed begrijp.

4. zie bijlage, het is trouwens een printscreen vanaf mijn laptop waar de hard disk normaal niet aanhangt.

5. Ik ga nu eventjes met je laatste vraag aan de slag.

Ik waardeer je hulp enorm!!

Gr. Kabab

Bijlagen

• diskmanagement.jpg
    diskmanagement.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 112
Excuses voor mijn late reactie.
Geen probleem.

Wat leverde de analyse van Testdisk eigenlijk op?

In Testdisk wordt de schijf overigens wel als NTFS aangegeven.De bootsectors zijn "identical" ,dus het heeft geen zin de backup-bootsector terug te zetten.

Greetz

Bij punt 5 kom ik er nog niet helemaal uit. Je hebt het over 2 verschillende programma's toch? Parted Magic en PCmanFM File Manager? Moet ik beide programma's installeren?

De analyse van Testdisk kwam op 100% uit en volgens mij stond er toen niks bijzonders bij. Helaas heb ik daar geen printscreen van gemaakt maar ik wil hem eventueel nog wel een keer laten lopen om er dan vervolgens wel eventjes een printscreen van te maken.

Laat wel wat uren op zich wachten maar ik heb het er graag voor over voor alles wat er nog te redden valt.

Gr. Kabab

Bij punt 5 kom ik er nog niet helemaal uit. Je hebt het over 2 verschillende programma's toch? Parted Magic en PCmanFM File Manager? Moet ik beide programma's installeren?
Nee,je hoeft niets te installeren,het is een iso-file die je op cd moet branden.PCmanFM File Manager staat dan ook op die cd.

Je weet hoe een iso te branden?Als image,dus de iso niet uitpakken en ook niet "slepen" in je brandprogramma.

De cd er in en dan de PC opnieuw opstarten,dan "boot" oftewel "start" de PC van de CDRom op.

PCmanFM File Manager kun je daar dan starten.

Inderdaad die printscreen van de analyse in Testdisk nodig om te zien hoe het er bij staat.

Als die analyse klaar is,sluit dan het programma niet af maar plaats de Prscr eerst hier,om te zien hoe het eventueel verder moet,anders moet je het misschien nog eens doen ;)

Greetz

Hierbij de printscreen van de analyse.

Met de iso ga ik wel uitkomen, ik wacht eerst eventjes op je bevindingen van de printscreen. Ik heb nog niks afgesloten :thumb:

Gr. Kabab

Bijlagen

• analyse testdisk.JPG
    analyse testdisk.JPG
    47,6 KB · Weergaven: 82
dan krijg ik dit.

Bijlagen

• analyse testdisk 2.JPG
    analyse testdisk 2.JPG
    48,7 KB · Weergaven: 74
Voorlopig blijft hij op 99% hangen zoals je kunt zien in de bijlage. Hopelijk staat tie morgenochtend wel op 100%.

Bijlagen

• Deeper search.JPG
    Deeper search.JPG
    46,2 KB · Weergaven: 77
Zie bijlage.

Bijlagen

• Deeper search 2.JPG
    Deeper search 2.JPG
    62,6 KB · Weergaven: 75
Enter to continue.

Blijf nu enteren totdat je onderin het scherm "Write" ziet verschijnen.

Plaats die PrScr ook even als je wilt.

Greetz

Ik heb nu nog de opties 'write' en 'quit' zoals je kunt zien in de bijlage.

Bijlagen

• write.JPG
    write.JPG
    48,6 KB · Weergaven: 64
Ok,selecteer met de pijltjestoets "Write" en enter.

Volg verder de aanwijzingen en blijf vervolgens enteren en sluit het programma uiteindelijk af met Quit.

Start daarna de PC opnieuw op en kijk of het heeft geholpen.

Greetz

Ik krijg heel erg rap een write error, zie bijlage doorvoor. Na 'ok' te hebben gekozen springt deze weer terug naar het beginscherm met alle opties.

Bijlagen

• write error.JPG
    write error.JPG
    40,5 KB · Weergaven: 85
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan