Opdrachtregel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pedro270

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2011
Hoi,
Mijn neef vroeg mij hoe je in die opdrachtregel komt, weet je wel, CMD..
Maar dit wil hij terwijl Windows niet draait, vanwege zijn BIOS,
Zijn PC is een HP.
En dit wilde hij graag zonder die windows cd, dus gewoon een programma die je bijvoorbeeld op cd ofzo kan doen.

Hoi,
wat heeft de prompt met het Bios te maken?
Beetje vreemde vraag, waarom niet van de windows cd en waarom niet terwijl windows draait?

Dat is dus een oude DOS omgeving, geen Windows.
Als je verteld wat hij daar dan wil doen kunnen we beter adviseren.

Mijn neef wil daar in zijn BIOS flashen.
Hij zei dat zijn vriend dat ook in die opdrachtregel deed, en nu wil hij dat ook.
Zijn BIOS moet worden geupgrade, vanwege nieuwe functies die hij nodig heeft.

De BIOS is een .BAT

PS. Hij gaat overmorgen op vakantie , en wil daarbij zijn PC meenemen.. Daarom wil ik het zo snel mogelijk voor hem doen.

PS2. Allemaal bedankt dat jullie me willen helpen.

Je kan dan het beste opstarten met wat Dorado aangeeft. Als je in DOS zit, floppy wisselen. Let op je heb met het flashen van het Bios niet alleen het BAT bestand nodig. Waarschijnlijk nog een EXE bestand om te kunnen flashen.

Wat is de reden van de Bios update? Werkt het nu, dan niet flashen.

@crash

De reden is dat Windows niet kan starten , vanwege iets met de chip ofzo?

Dat zei me neef teminste, maar hij heeft wel gelijk, want als ik windows wil starten, dan krijg je alleen maar zwart beeld, en daarom wilde hij de BIOS flashen.

En trouwens , ik snap niks van floppy, dus..

Hou zou ik dat moeten aanpakken??

"vanwege iets met de chip ofzo"

Dit is te onduidelijk. Krijgt hij daar een melding van of zo?
Om welke reden denkt hij dat het BIOS het probleem is?

Zou beginnen met het Bios te resetten. Via de Clear-CMOS jumper of door de batterij er voor tien minuten uit te halen. In beide gevallen de stroom eraf halen.

Beetje onduidelijk verhaal:

Mijn neef wil daar in zijn BIOS flashen.
en
Daarom wil ik het zo snel mogelijk voor hem doen

Zijn BIOS moet worden geupgrade, vanwege nieuwe functies die hij nodig heeft.
en
want als ik windows wil starten, dan krijg je alleen maar zwart beeld, en daarom wilde hij de BIOS flashen

bezint eer ge begint met een bios flash want als je halsoverkop daaraan begint en het mislukt kan je misschien op reis vertrekken met een brakke pc door een mislukte bios flash.

Hoewel niet duidelijk geschreven denk ik dat ik het begin te snappen. Ik zal even samenvatten en dan hoor ik wel van jou of ik goed zit. Kunnen we daarna verder met een gerichte oplossing.

-Bovenal hoor ik zwart beeld. Wil dat zeggen dat er geen enkele tekst of iets verschijnt als je de pc aanzet? In dat geval is er iets mis met de hardware. BIOS flashen gaat dan niet lukken, want je hebt geen beeld. Is dan ook niet de oplossing

-Je riep iets over de opdrachtregel. Ik denk dat je bedoeld de windows herstelconsole. Als de computer straks weer start dan kun je daar terecht via F8 tijdens het opstarten. Maar daar zijn we nog niet.

Nee,

De PC start wel, alleen dan zie je de BIOS scherm/logo , daarna zie je het laad logo van Windows, en daarna blijft het zwart, dit is volgens me neef een bekend probleem, en met deze BIOS zou het op te lossen moeten zijn.

En trouwens, wat iemand al zei, die BIOS moet ook nog een .EXE bestand openen.

De PC start wel, alleen dan zie je de BIOS scherm/logo , daarna zie je het laad logo van Windows, en daarna blijft het zwart
Ok, het een heeft niets met het ander te maken:

De computer komt door het BIOS-scherm, & begint dan Windows te laden, & stopt dan met een zwart scherm voor er aangemeld kan worden.
Dat betekent dat Windows in de MainPathBoot-Phase (3de fase) is aangekomen, & dat zwarte scherm is specifiek de SMSSInit-SubPhase (2de subfase).
Belangrijkste onderdeel hierin is het initialiseren van de Grafische Kaart. Dus als dat (te) lang duurt, is, meestal, of die kapot, of het stuurprogramma (driver) werkt niet.

Voor zover nog nodig: Voor het updaten van een BIOS (of apparaat-firmware) werkt een echte Windows 98 Opstartdiskette bijna altijd toch het beste. Om de BIOS-Flash bestanden erbij te kunnen zetten moet je dan eerst even de overbodige KEYBRD?.* bestanden wissen, tenzij je een Aziatisch of Koptisch toetsenbord gebruikt.

P.S.N.B: Ga eerst even de BIOS in, & stel daar de DEFAULT Values (meestal F9) in, Opslaan, Exit. Als dat werkt, alhoewel ik niet weet waarom dan, hoef je geen BIOS-Reset of -Flash uit te voeren.

Laatst bewerkt:
Goed als je tot het laadscherm van Windows komt dan is er voor 99,999999% zeker niks met de BIOS aan de hand. Ik denk eerder dat Windows niet meer lekker loopt. Druk eens op F8 voordat het Windows logo verschijnt en probeer dan een reparatie van Windows uit te voeren.

Ik ben in de veilige modus terecht gekomen!!
Heb de Driver van video verwijdert. En die is opnieuw geinstalleerd, en de pc werkt weer!

Op 1 ding na.

Ik heb dit zelf ook eens gehad, maar dat is ook gefixt.

De PC loopt vast??
Ik heb het met mijn pc met een bios gefixt..
Werkt dat nu ook???

En zo ja, hoe krijg ik dan die Win. 98 Opdrachtregel voor me?? Zonder in windows te zitten , hé, want anders installeert de bios niet..

Die Windows 98 opdrachtprompt heb je helemaal niet nodig.
Als je BIOS software download kun je dat op een USB stick zetten.
Als je dan je BIOS zo instelt dat de PC opstart van de USB stick gaat dat allemaal vanzelf.
Maar eigenlijk is dat alleen maar nodig wanneer de fabrikant dat aangeeft.
Het BIOS heeft niets met Windows te makken.

Laatst bewerkt:
De PC kan niet opstarten vanaf een USB Stick.
Dit zou ook worden toegevoegd via de bios...

Dan zet je hem op een CD en start je vanaf de CD.

Hoe maak ik die CD dan opstartbaar??
En het is een .bat en een .exe bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan