Opera neemt veel geheugen in beslag

• Onderwerp starter Onderwerp starter sum
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sum

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2003
Het komt vaak voor dat ie 100 - 150 MB van me intern geheugen in beslag neemt. Weet iemand hoe dat komt?

thanx alvast :D Opera ownt allen :thumb:

-edit het is nu al 163 MB :8-0:

Je bedoeld geheugengebruik als je onder XP op control-alt-delete drukt?
Ik let er nooit op maar hij staat nu op 51mb, en ik heb'm de hele dag al aan.

Jah het geheugenbereik jah :)

task.JPG

Jeemig, daar zit ik lang niet op.
Sorry, geen flauw idee.

35 MB, hooguit. Maar heb je op dat moment dan veel vensters openstaan in Opera?

yup dan heb ik idd best veel tabbladen openstaan :)

Welke versie van Opera gebruik je? Tip: de nieuwste versie (8.0) is te downloaden. Mjummie!!!! :cool:

Daar zeg je iets.
Die nieuwe versie is niet te versmaden!!
Zou'm zeker downloaden. :)

Heb 'm al geïnstalleerd maar je hebt dan de languagepack van 7.54 nodig die niet alles even goed omzet in Nederlands. Verder is er een voicemodule (Zo'n 10 mb, aparte download vanuit het programma) waarmee je de browser kan bedienen met je stem. Moet ik nog even mee experimenteren. Voorlopig draai ik nog even 7.54 omdat ik die net een beetje behoorlijk heb ingericht op 3 pc's en een laptop (Anders kan ik weer helemaal opnieuw beginnen :confused: )
Maar hij ziet er goed uit. Het schijnt dat er een beveiliging inzit tegen phishing. Iets dat ik van harte toejuich gezien de toename van online bankieren etc. Dus ik denk dat ik toch wel overstap op de nieuwe versie. Overigens is de "look" hetzelfde. (Wat je niet kon zeggen van het verschil tussen 7.23 en 7.54..) Menu's zijn hier en daar wat aangepast maar ja, het is dan ook een nieuwe versie. Was alleen het e-mail iccoontje kwijt op de navigatiebalk links. (F4) want die kwam pas tevoorschijn nadat ik ook daadwerkelijk een account had aangemaakt.

Sorry Sum, dit is eigenlijk volledig off-topic v.w.b. jouw vraag maar misschien heb je ook hier wel wat aan ;)

Als ik er zo nog eens over nadenk krijg ik wel sterk het idee dat wanneer je veel tab's sluit het geheugen gebruikt sterk daalt.

Ik heb zonet even Opera opgestart met alleen één tabblad, toen zat ik maar op achttien mb ofzo.

Het hele "probleem" zit'm (zou ik zeggen) gewoon in de vele tabbladen die je open hebt staan, en als die ook nog veel data bevatten krijg je helemaal hoog geheugen gebruik.

Dat denk ik ook. Alhoewel het sluiten van tabs bij mij geen tientallen mb's verschil maakte. Maar het is te proberen, natuurlijk.

hiephoi,
is opera gratis?? ik zag namelijk op hun site staan "buy opera now"!!!

Yep, je hebt alleen een bannertje met reclame in de rechterbovenhoek. Die zie ik al niet eens meer. Dat bannertje kun je wegkrijgen door Opera te kopen. Kost, meen ik € 34,=.

Probeer het gewoon. Het is even wennen maar daarna wil je niks anders meer. Gewoon een superbrowser.

Geplaatst door Sidi
Yep, je hebt alleen een bannertje met reclame in de rechterbovenhoek. Die zie ik al niet eens meer. Dat bannertje kun je wegkrijgen door Opera te kopen. Kost, meen ik € 34,=.

Probeer het gewoon. Het is even wennen maar daarna wil je niks anders meer. Gewoon een superbrowser.

*oftopic*
De banners valen nauwlijks op en zijn zeker niet iritant, de gewone tekst google ads en soms zijn ze zelf wel pretig.

Ik gebruik Opera al jaren en het bevalt me bijzonder goed :D De 8.0 versie is zeker een enorme verbetering en ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen. Als je ff op mijn signature (het plaatje onder deze post) klikt krijg ik er weer een referal bij :D
*oftopic*

Opera gebruikt hier soms 300 MB aan geheugen als ik enorm veel plaatjes open heb staan. Hoeveel tabs versta je onder ''veel''? Ook schijnt er een bug in te ziten waardoor Gmail geheugen eet als je Gmail lang open laat staan.

Had 'm al gedownload maar voor jouw referentie heb ik dat nog maar een keer gedaan. :)

Het is een vergissing om te denken, dat het werken met tabbladen minder geheugen zou gebruiken, je kan ieder tabblad gewoon vergelijken met een apart venster, open eens 6 aparte schermen, je zal zien dat dit voor het geheugen gebruik weinig verschil maakt met 6 tabbladen.

Klopt, het zou ook wel al te ideaal zijn als tabbed browsing niet meer geheugen zou vragen dan elke keer een nieuw venster (Zullen we dit dan maar windowed browsing noemen??) en daar komt nog eens bij dat Opera een ingebouwde mailclient heeft die ook het nodige van het geheugen zal vragen. Overigens heb ik gisteren zeer intensief zitten browsen en mailen met (erg) veel openstaande vensters en images en op zeker moment kwam ik op 71 MB uit. Dus een keer zoveel als in een eerder antwoord van mij maar nog steeds duidelijk minder dan die 150 MB van topicstarter.

Geplaatst door Sidi
Klopt, het zou ook wel al te ideaal zijn als tabbed browsing niet meer geheugen zou vragen dan elke keer een nieuw venster (Zullen we dit dan maar windowed browsing noemen??) en daar komt nog eens bij dat Opera een ingebouwde mailclient heeft die ook het nodige van het geheugen zal vragen. Overigens heb ik gisteren zeer intensief zitten browsen en mailen met (erg) veel openstaande vensters en images en op zeker moment kwam ik op 71 MB uit. Dus een keer zoveel als in een eerder antwoord van mij maar nog steeds duidelijk minder dan die 150 MB van topicstarter.

De DLL van de E-mail client neemt slechts ''127 KB'' in en met ruim 4000 E-mail en RSS berichten kan ik zegen dat die ook weinig geheugen in beslag nemen.

Wat je kunt proberen is om via Prefrences (alt + P , dan naar advance en dan onder history) de memory chache op een bepaald getal te zeten (zeg maar 20 MB, ik gebruik 10 MB op dit moment en ik heb 256 MB ram), Opera zal nog steeds de pagina's die je dan open hebt chachen in het geheugen maar de overige geheugen chache zal kleiner worden.

Gisteren zat ik overgings over de 250 MB met ruim 80 foto's open, Firefox ging iets minder leuk met mijn geheugen om en IE heb ik niet geprobeerd.

edit :
Bedankt voor het kliken op de link :D

Geplaatst door Dolfhin

Bedankt voor het kliken op de link :D

Graag gedaan :) Overigens is er nog de optie om de cache te legen bij afsluiten van de browser. Persoonlijk vond ik de browser dan trager reageren. Da's ook logisch want hij moet alle gegevens opnieuw van internet ophalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan