Oplossing van 2 Microsoft Access Bugs

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Hallo Forumgangers,

Ik heb 2 bugs in Microsoft Office 2010 gevonden alsmede workarounds voor de problemen.
Ik heb er een video over gemaakt:
[video=youtube;fRUIVy-mivg]https://www.youtube.com/watch?v=fRUIVy-mivg[/video]
Wat ik wil vragen is of iemand misschien een permanente oplossing weet?

M.v.g.

Jules.

Jij noemt het bug, ik noem het oneigenlijk gebruik van de wizard. Die is, zoals je ongetwijfeld weet, ontwikkeld om in het Ontwerpscherm van Access (we hebben het over versies t/m 2003) keuzelijsten te maken op basis van tabellen of in te typen waarden. En dat werkt perfect, ook in de nieuwe versies. Wat jij als fout beschouwt is dat in feite niet eens, want de keuzelijst laat de juiste sleutelvelden zien. Alleen moet je de wizard niet gebruiken in de (zowiezo voor net ontwerp ongeschikte) indelingsweergave of formulierweergave. Je workaround is dus ook een beetje onnodig als je gelijk in de ontwerpweergave werkt.
Je kunt de vraag nog stellen of hij ook in de formulierweergave gelijk het goede resultaat zou moeten laten zien, maar dat heeft volgens mij te maken dat een formulier een tijdsopname is, en dus gegevens laat zien die op het moment van openenaanwezig zijn in het formulier. Als je daar later een keuzelijst bijzet, zie je de opgeslagen waarde. En dat is niet de tekst, maar het sleutelveld. Werk je in de ontwerpweergave, en schakel je na het toevoegen over op de formulierweergave, dan worden de gegevens netjes getoond, omdat op dat moment het formulier wordt opgebouwd. In jouw geval is dat station al gepasseerd.
Kortom: in mijn ogen geen bug, maar een verklaarbare status van het formulier.

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik begrijp je standpunt. Vind het zelfs een goed standpunt. Alleen kan ik me er niet helemaal in vinden.

Je zegt:
oneigenlijk gebruik van de wizard
.
Als softwareprogrammeur moet je gewoon er rekening mee houden dat mensen soms je programma's proberen te gebruiken zoals ze niet bedoelt zouden zijn. Het moet gewoon niet mogelijk zijn.
Ik begrijp dat de indelingsweergave een "momentopname" is. Maar dan zou het WEL moeten werken als ik van de indelingsweergave omschakel naar de formulierweergave. Althans dat vind ik.
Jouw kijk daarop is de kijk van min of meer een programmeur. Maar zo moeten gebruikers niet hoeven te kijken. Jouw standpunt verheldert bij mij wel het gedrag van het formulier.
Ik denk er inderdaad nu wel over om het label "bug" te verwijderen. Maar probeer het je ook even voor te stellen als gebruiker zijnde. Ik vind het een beetje een ontwerpfout van de makers van Access.

Indelingsweergave is een soort van formulierweergave, en functioneel zit daar volgens mij weinig verschil tussen. Ik vind wel dat Microsof de werkbalk zou moeten aanpassen in weergaven waarin onnozele functies zitten zoals keuzelijsten. Die moet je alleen maken in de ontwerpweergave, en zouden dus onbruikbaar moeten zijn in een andere weergave. Maar ja, we hebben het wel over een Microsof product waar logica zelden een vereiste is voor een 'verbetering' in het pakket. Dus ik ben het met je eens dat de functionaliteit er niet zou moeten zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan