Opnieuw installeren gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die blauwe schermpjes van de link krijg ik niet allemaal hoor en ze zijn ook anders. Misschien omdat dat XP prof is want ik heb home edition
 
Zo gaat het bij mij en dan kom ik op het 3e plaatje het eerste blauwe dus en dan kan ik alleen de bovenste optie enter als u XP wilt installeren de andere optie gaat bij mij dus niet

Dit slaat de installatie over:
Indien je al een oud besturings systeem had geinstalleerd, zal de setup je dit melden en zeggen dat het niet verstandig is om 2 besturings systemen te installeren op 1 partitie. Als je je oude systeem wilt verwijderen kies dan voor doorgaan en kies in het volgende menu voor formateren. Zodra het systeem vervolgens geformateerd is zal de volgende fase van de installatie van start gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zo gaat het bij mij en dan kom ik op het 3e plaatje het eerste blauwe dus en dan kan ik alleen de bovenste optie enter als u XP wilt installeren de andere optie gaat bij mij dus niet
Dit slaat de installatie over:
Indien je al een oud besturings systeem had geinstalleerd, zal de setup je dit melden en zeggen dat het niet verstandig is om 2 besturings systemen te installeren op 1 partitie. Als je je oude systeem wilt verwijderen kies dan voor doorgaan en kies in het volgende menu voor formateren. Zodra het systeem vervolgens geformateerd is zal de volgende fase van de installatie van start gaan.
met de pijltjes of tabtoets kun je niet naar beneden?
 
met de pijltjes of tabtoets kun je niet naar beneden?

Zoals het in het plaatje aangegeven wordt is het precies hetzelfde als bij mij.
C en daaronder een niet gepartitioneerde ruimte en daar kan ik ook naar toe met mijn pijltje alleen kan ik er niets mee doen.

Ik heb dus ook geprobeerd C te verwijderen maar dat gaat niet en als ik verder ga dan komt xp erbij te staan op die C
 
Ik ga dit proberen want na bellen met een pc bedrijf is gebleken dat de stekker van de floppy niet goed aangesloten was.
Ik heb nu de floppy kunnen maken dus ga nu zsm. alle stappen in deze post proberen uit te voeren.
 
Tuurlijk staat het je vrij om de floppy methode te gebruiken, punt is alleen dat dat een redelijk omslachtige methode is, het zou veel sneller en minder bewerkelijk moeten kunnen met de DVD methode (die bij jou dus niet wil lukken)

Mocht je met de floppy methode snel tot resultaten komen en er wordt op enig moment in het proces (of dat nu al gelijk is of even later wanneer de XP DVD erin zit) gevraagd hoe groot de nieuwe partitie moet worden, benut dan álle beschikbare ruimte. M.a.w. als er bijvoorbeeld zou staan 198.000 Kb beschikbaar, geef dan ook 198.000 op als zijnde de grootte van de nieuw te maken partitie.
Later in het configuratiescherm van het geïnstalleerde XP kun je desgewenst altijd heel simpel met een enkele muisklik een tweede partitie erbij maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er zo mee aan de slag, uiteraard kom ik er op terug zodra ik weet of het gelukt is of niet.
 
Ok, we gaan het lezen.

Misschien ter verduidelijking nog het volgende:

reden dat je binnen Fdisk.exe naar de optie moet gaan om een 'Non dos partitie te verwijderen', is de volgende.

Kort door de bocht verklaard:

Windows is (veelal) op een NTFS ingedeelde schijf geïnstalleerd.
Fdisk is een DOS (ingedeeld) programmaatje.

Fdisk kan dus de Windowsschijf / schijven niet 'bewerken' / 'er dingen mee doen''. Wat Fdisk wél kan is een partitie zien die volgens een andere standaard (NTFS dus) is gemaakt. Na waarneming kan Fdisk deze wel verwijderen, maar er voor het overige dus helemaal niets mee 'doen'.
Misschien dat je nu een beetje begrijpt waarom je naar die 'verwijder' optie binnen Fdisk moet toewerken?
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik dit veranderen of is selecteren en saven voldoende?

Zorg ervoor dat in het bios de opstartvolgorde er zo uit komt te zien:

1. CD / DVD
2. Floppy
3. HDD
4. niet relevant
 
Afhankelijk van je bios merk en soort kun je met een bepaalde toetsindruk tijdens de opstart van je machine naar het bios gaan (ook wel Setup genoemd).

Als je de pc normaal opstart en je héél goed kijkt naar de eerste boodschappen die voorbijkomen dan staat daar veelal al vermeld wélke toets dat is. Zo staat er bijvoorbeeld:

'Hit DEL for setup' of
'Hit Esc for setup'

in het eerste geval zou je dus de DEL toets moeten indrukken, staat er Esc dan moet het Esc zijn. Gaat die boodschap té snel dan moet je achtereenvolgens een paar toetsen uitproberen.

Veel gebruikte toetsen om het bios in te komen zijn:

F1
Del
Esc

Eenmaal in het bios zoek je naar een kreet als
"Boot sequence" / 'Bootpriority' of, als je een Nederlandstalig bios hebt
'Bootvolgorde' of 'Opstartvolgorde'.

Bij dat tabblad verander je de waarde zoals ik die voorstelde en je drukt daarna op de F10 toets.

Het bios zal antwoorden met:

'Save and exit, you sure y/n' ?

Uiteraard kies je voor Y

Na het opstarten is de definitieve opstartvolgorde veranderd naar de volgorde zoals je zelf zojuist hebt ingesteld.

Volgorde 1 en 2 mag je ook omdraaien, dat maakt niet veel uit, zolang de hdd maar niet op plek 1 staat:

1. CD / DVD
2. Floppy
3. HDD
4. niet relevant of

1. Floppy
2. CD / DVD
3. HDD
4. niet relevant
 
Laatst bewerkt:
Ja o.k. zo deed ik het ook steeds maar omdat hij toch niet van de cd opstartte dacht ik dat dit niet werkte. Het is bij de del toets.
 
OKé, dan nu de uitleg waarom de HDD nooit op 1 mag staan:

Stel je hebt per ongeluk een gezonde Windows installatie omzeep geholpen door belangrijke systeembestanden te verwijderen of deze zijn door een virus geïnfecteerd. Stel dat het gevolg hiervan zou zijn dat Windows probeert te starten maar gelijk gaat hangen.

Dan zou je dus met een CD of Floppy nooit je pc kunnen repareren want het bios 'dwingt' de pc om altijd van hdd als eerste te starten als daar een besturingssysteem opstaat. Welnu, bij die defecte Windows is er dus wel degelijk een besturingssysteem aanwezig, alleen het is kapot en dát nu kan het bios niet 'zien' / 'waarnemen', met als gevolg dat een leek nooit meer zijn pc goed kan krijgen, immers een gebruikte flop of DVD wordt door het bios genegeerd omdat........idd. de HDD op plek 1 staat om van op te starten.
 
Nu heb ik het wel kunnen verplaatsen dus nu staat de volgorde zoals opgegeven.
1. CD / DVD
2. Floppy
3. HDD
4. niet relevant of

OKé, dan nu de uitleg waarom de HDD nooit op 1 mag staan: Wil je hier ook mee zeggen dat de volgorde altijd zo moet zijn want dan zorg ik ervoor dat die zo staat als alles klaar is.

Nu ik het wel heb kunnen wijzigen kan ik dan beter de dvd erin doen en het zo doen?
 
Eigenlijk wel want dat zou veel sneller zijn dan met Fdisk alleen door het veranderen van de opstartvolgorde geloof ik niet dat het probleem dat je tijdens de Windows Setup kreeg (alleen die bovenste regel selecteren) opgelost is, het heeft namelijk weinig met elkaar te maken.

Maar goed, d.m.v. gebruik van de DVD/ CD versnel je de procedure aanzienlijk, dus niet geschoten is altijd mis, doen dus!

En ja, de opstartvolgorde kun je na een nieuwe Windows installatie gewoon zo laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen, dvd erin en opnieuw starten en dan zullen we zien.
 
Je bent na dit topic geen 'leek' meer, dus ook al zou je de opstartvolgorde weer veranderen naar de hdd op 1, dan nog zou je nu weten hoe te handelen in toekomstige situaties als het ooit weer nodig zou zijn; de opstartvolgorde veranderen, dus gewoon zo laten staan is het handigste.
 
Ja dat is waar.
Nu gaat het in ieder geval wel zoals de blauwe plaatjes in je vorige link.
 
Het blijft wat langer stil, betekent dat goed nieuws en is de installatie van XP gestart?

Zo ja, vergeet niet om als EERSTE na de voltooide Windowsinstallatie de moederbord(chipset)drivers CD in de machine te doen en de moederbord / chipsetdrivers ALLEMAAL te installeren!
 
Hij is nu aan het formateren dus het lijkt nu wel goed te gaan.
Ik laat nu weer van me horen als alles klaar is.
Het lijkt me misschien wel beter dat ik straks dan ook de schijf nog in 2 partities verdeel of heeft dat eigenlijk helemaal geen zin? Ik heb wel eens gehoord dat wanneer alles op C staat en je pc crashed, ook al heb ik dat gelukkig nog nooit gehad met mijn pc en/of laptop, dat je dan alles kwijt bent, dus ook je documenten enz.
 
Het blijft wat langer stil, betekent dat goed nieuws en is de installatie van XP gestart?

Zo ja, vergeet niet om als EERSTE na de voltooide Windowsinstallatie de moederbord(chipset)drivers CD in de machine te doen en de moederbord / chipsetdrivers ALLEMAAL te installeren!

Hij doet het nu via de dvd en als dat klaar is dan installeer ik de drivers van de ASUS dvd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan