opslaan als

Status
Niet open voor verdere reacties.

flats

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Ik heb iets raar voor, ik heb bezig met nieuwe laptop, op mijn oudere staat een excel toepassing die gemaakt is om op c:\ te staan vanwege een macro opslaan als...
Nu heb ik via usb het programma op de c:\ van de nieuwe gezet, en de macro werkt niet meer. Begrijp er niets van, alle andere macroos zoals 'laden' werken wel

Lijkt mij een path probleem , is natuurlijk natte vinger werk . eventjes kijken in de macro.

Is wat moeilijk uit te leggen, de macro die een berekening moet ophalen komt uit dezelfde directory en deze werkt perfect, de opslaan macro werkt echter niet, hij zie het dialoogvenster niet.
Het programma en zijn macroos zijn op beide laptops identiek maar op de nieuwe niet, zelfs niet op excel 2003 die ik op beide laptops heb staan. Het programma is namelijk ontwikkeld op 2003

Het lijkt erop dat et een excel probleem is, ik heb namelijk hetzelfde programma ook werkende op een usb, op de oude laptop werkt de macro zowel in excel 2003 als in 2007
Verplaats ik dezelfde usb naar de nieuwe laptop (met zelfde pad uiteraard) werkt de macro 'opslaan als' niet

Laatst bewerkt:
In de root van de C: schijf mag je standaard niet schrijven dus ik denk eerder dat de oorzaak daar ligt. Ik vind het ook een rare keuze als adres.

het is inderdaad een rare keuze maar dat was de enige manier om het programma te laten werken bij derden, ik en daar wel geleidelijk van aan het afstappen, nadeel is natuurlijk dat ik dan eerst moet weten op welke directory het zal gezet worden om de macroos eraan aan te passen.
Nu heb ik reeds een versie die op usb met G:\ werkt. Op mijn laptop werkt alles vlekkeloos ermee.
Plaats ik de usb in de nieuwe laptop met dezelfde directory werken alle macroos uitgezonder het gedeelte 'opslaan als' en dit zowel met excel 2003 als met 2013

Lijkt dus ergens een instelling te zijn

Waarom gebruik je er niet gewoon een map in het gebruikersprofiel voor?
Zoals al eerder geopperd, laat die macro eens zien.

Hieronder een fragment uit de bewuste macro. Hoewel het kan eigenlijk niet aan de macro liggen want die werkt perfect op de ene laptop en niet op de tweede laptop die ik heb. Maar misschien ziet u de werking, als je wenst zet ik hier de structuur van het programma hier ook in bijlage.

Application.DisplayStatusBar = True
Application.StatusBar = "NOW PROCESSING...opslaan/bewaren berekening..."
ChDir "C:\Freestijd-Fla"
Sheets("save").Select
Range("A1").Select
Application.ScreenUpdating = False
Application.DisplayAlerts = False
'Workbooks.Add
'ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
ChDir "C:\Freestijd-Fla\berekeningen"
Workbooks.Open Filename:="C:\Freestijd-Fla\berekeningen\SaveSjabloon.xls"
Windows("Freestijd.xls").Activate
Sheets("Hoofdscherm").Select
Range("i3").Select
Selection.Copy
Windows("SaveSjabloon.xls").Activate
Range("A276").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
Windows("Freestijd.xls").Activate
Sheets("schuitw").Select
Range("c10:h20").Select

Als je deze: Application.DisplayAlerts = False eens op True zet krijg je vast een melding met wat er aan de hand is.

Goed idee, het proberen waard,hierbij de stuctuur van de toepassing (hoop dat die zichtbaar is), en ja voor ik het vergeet macro "bestand laden" werkt wel structuur.jpg

Al snel getest, (laptops staan hier naast elkaar)
Nu krijg ik het tabblad waar normaal het dialoogvenster "opslaan als" zou moeten verschijnen efkens te zien, dus ik vermoedde dat hij wel opslaat dus heb ik lijn "Application.ScreenUpdating = False" ook op True gezet en terug de macro gestart, ik zag duidelijk de aktie gebeuren, de macro moet nogal wat gegevens overzetten uit zo'n twintig tabbladen.
Dus iets houd het dialoogvenster onbeschikbaar denk ik

Daar is zo niks van te zeggen. In het stukje code dat je plaatste staat niets m.b.t. het openen van een filedialog.

De macro opent eerst 'SaveSjablool.xls" en kopieerd gegevens van "Freestijd-Fla.xls" erop. Op het einde komt het "opslaan als" dialoogbox om die SaveSjabloon een andere naam te geven.
Dus na al het kopieerwerk komt :
Windows("SaveSjabloon.xls").Activate
Range("a1").Select
ActiveSheet.Protect
ChDir "C:\Freestijd-Fla\berekeningen"
Application.Dialogs(xlDialogSaveAs).Show "GEEF NAAM IN VOOR UW BEREKENING ", 1
Application.StatusBar = False

Maar daar sla je nog steeds niks op.

Ik las de filedialog verkeerd. Maar wat gaat daar niet goed dan?

Wel op de ene laptop loopt alles zoals het hoort, op de nieuwere laptop niet.

Maar dat zegt nog steeds niet wat er niet goed goed gaat. Doe op de laptop waar het niet goed gaat in een nieuw document eens alleen dit:
Code:
Sub test()
    Application.Dialogs(xlDialogSaveAs).Show "GEEF NAAM IN VOOR UW BEREKENING ", 1
End Sub

Ga dan op de regel met Application staan en druk op de F5 toets.

okee, doe ik morgenvroeg, ik hou u op de hoogte (laptop is al afgesloten)
Hoop echt dat we het vinden.
Ik heb al een aantal van die toepassing(en) draaiende in bedrijven in Belgie & Nederland zonder klachten:)

Daarom. Er moet iets bijzonders aan de hand zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan