Opslaan van een berekend veld in access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

martienpeters

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2010
Beste,

Ik loop tegen het volgende probleem aan en hoop dat jullie hierin kunnen ondersteunen:

In een formulier laat ik een totaal berekenen, deze is gebaseerd op het volgende:
Aantal * Prijs per eenheid = Totaal

De prijs per eenheid is een dynamische waarde, de prijs zou in de nabije toekomst kunnen veranderen daarom heb de keuze gemaakt om dit via het formulier
te laten berekenen.

Echter nu wil ik de berekende "Totaal" waarde van het formulier opslaan in een tabel, nu heb ik al diverse acties uitgevoerd echter ik krijg het maar niet voor elkaar. Via internet heb ik al gelezen dat dit zeer waarschijnlijk via VBA zou moeten kunnen, echter hierin heb ik nog geen ervaring en loop hierin dan ook vast.

Zouden jullie mij wellicht kunnen helpen?

Alvast dank,

Groet,

Martien Peters

Je formule is meer schrijftaal dan zoals je het hebt ingericht neem ik aan. Omdat ik dus niet weet hoe je het resultaat op je formulier laat zien, ga ik er maar even van uit dat je een tekstvak Totaal hebt, met als Besturingselementbron de formule =[Aantal] * [Prijs per eenheid]. Dat zou namelijk de jusite waarde opleveren. Probleem is alleen, dat je dan het tekstvak niet meer aan een tabelveld kunt koppelen. Het is dus slimmer om de formule te laten berekenen op basis van het veld [Aantal]. Dat kun je dan doen bij een gebeurtenis, bijvoorbeeld <Bij wijzigen> of <Na bijwerken>. Als je dan iets wijzigt in het veld [Aantal] wordt de berekening uitgevoerd, en opgeslagen in je tabel.

Beste Michel,

Inderdaad ik heb het in spreektaal uitgelegd, helaas lukt het mij niet om de juiste expressie op te bouwen.

In het form orderdetails heb ik de volgende velden:
Artikel
QTY
Unit price
Totaal price

Als de gebruiker een artikel invuld wordt de actuele unit price opgehaald. nu is de bedoeling om middels een expressie na "een update" van het veld [QTY] de [Totaal price]
te laten berekenen welke opgeslagen kan worden. Hoe moet deze expressie eruit komen te zien?

Beste Martien,
Wordt het formulier wel gestuurd vanuit een query waarin de kolom "Totaal price" een rekenkolom is?
Dan zou het volgens mij nml =[QTY]*[Unit price] moeten zijn.

In de gebeurtenis <na Bijwerken> zet je deze formule:
Code:
Private Sub QTY_AfterUpdate()
     Me![Total Price] = Me![Qty] * Me![Unit Price]
End Sub

Michel,

Bedankt voor de hulp! Ik had de expressie al bijna goed. Ik had Me! niet voor [Total price] staan.

Groet,

Martien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan