Opstarten duurt extreem lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Ik heb hier een PC ter reparatie met een opstart-probleem.
Opstarten gaat wel, maar duurt ongeveer 10 minuten...

Specs
Fujitsu Siemens PC
P4 3Ghz
512mb geheugen
120Gb harddisk
WIN XP Pro

Reeds gedaan vanuit administrator account:

- alles opgeschoond met CCleaner
- volledige virus scan met McAfee
- volledige scan met Spybot, veel verwijderd.....
- volledige scan met Adaware, veel verwijderd
- onnodig opstartende progs uitgeschakeld via Msconfig
- harddisk gedefragmenteerd

Tot nu toe geen resultaat, graag wat suggesties

Probeer is 512 MB extra er in te gooien en zet hem in je bios op fast boot.

greetz sander

Leuk idee, maar fast boot uiteraard enabled en machine heeft met 512mb altijd goed gewerkt. Ook ik snap wel dat extra geheugen je systeem kan versnellen, maar dit is uiteraard nooit de oorzaak dat het opstarten 10 minuten duurt.

uhm je ken effe je formule laten checken, en je kan effe kijken of je nog wat spyware van je pc kan halen.

Waneer en waar duurt het zo lang?

DMA settings van de IDE controller, zoeken naar een netwerk, eventueel een domaincontroller.

Denk dat het niet echt veel nut heeft mar je kan het proberen kost maar uurtje tijd , C: > rechtermuisknop eigenschappen > tablad extra > het volume op fouten laten controleren.

Laatst bewerkt:
Waneer en waar duurt het zo lang?

DMA settings van de IDE controller, zoeken naar een netwerk, eventueel een domaincontroller.

Ik krijg het bekende XP laadscherm met het groene balkje, vanaf duur meer dan 6 minuten, en veder ook zeer traag.
Dat andere ga ik checken

Wat ook kan helpen je register resetten en compacten dat ie het kleiner maakt met behulp van registery mechanic

Gebruik anders eens X-Setup om de boel te tweaken, zie je ook gelijk wat er zoal vreemd in het register staat.

Op zich is een chkdsk /r vanuit de herstelconsole geen foute aanwijzing.:)

Op zich is een chkdsk /r vanuit de herstelconsole geen foute aanwijzing.??

wat bedoel je met herstel console chkdsk lijk me een commando voor Commandpromp.

Hij hoeft toch niks te herstellen , ja wel herstellen maar niet ze hele systeem , anders ken ie net zo goed computer herstel doen naar de eerste dag dat ie hem kocht:p

Op zich is een chkdsk /r vanuit de herstelconsole geen foute aanwijzing.??

wat bedoel je met herstel console chkdsk lijk me een commando voor Commandpromp.

Hij hoeft toch niks te herstellen , ja wel herstellen maar niet ze hele systeem , anders ken ie net zo goed computer herstel doen naar de eerste dag dat ie hem kocht:p

Als je niet weet waar het over gaat?.................:confused:

Je bedoeld ze XP repareren via de xp cd, Dat zal ik niet doen dan zou ik eerder in windows die computer herstel doen via bureau assoires, als je de windows cd toch gaat gebruiken , maak dan een backup van al je belangrijke data en gooi Windows xp eropnieuw op

Defragmenteren van het register
Ook het Windows register kan gefragmenteerd raken. Wanneer bijvoorbeeld het register is opgeschoond met Ccleaner. Er is wel is waar een hoop overbodige rommel verwijderd, maar er blijven wel grote "gaten" in het register achter welke niet worden opgevuld. Windows moet zich nu door die open ruimte heen worstelen wanneer de computer wordt gestart. Om die gaten uit het register te verwijderen kan er gebruik gemaakt worden van de tool NTreg optimizer. Let er op dat dit stukje gereedschap alleen uitgevoerd kan worden op computers die voorzien zijn van op Windows NT gebaseerde besturingssystemen, zoals Windows NT, Windows 2000 en Windows XP. Wanneer NTreg optimizer is gedownload en geïnstalleerd is een dubbelklik op het pictogram voldoende om de software op te starten en zijn werk te laten doen.

Hardwarematige oorzaken traag werkende computer
Helaas is het softwarematig vervuild zijn niet de enige oorzaak van een traag werkende computer. Andere oorzaken kunnen zijn het verkeerd installeren en configuren van de hardware. Software die belangrijke systeembestanden van windows aanpast. Deïnstalleer software die meer deïnstalleert dan de bedoeling is en veelvuldig vastlopen van de PC, waardoor systeembestanden beschadigd raken.

Vaak wordt aangeraden het besturingssysteem Microsoft Windows van de PC te verwijderen en opnieuw te installeren. Deze oplossing is zeer rigoreus maar kan een goede oplossing zijn als systeembestanden beschadigd of gewist zijn. Ook wanneer resten van verkeerde stuurprogramma's het systeem erg in de weg zitten is het opnieuw installeren van Windows een oplossing.

Er is echter één hele grote maar. Wanneer hardware, zoals modem, netwerkkaart, cd-speler, cd-brander of andere uitbreidingen niet op de juiste wijze geïnstalleerd zijn lost het opnieuw installeren van het besturingssysteem weinig op. Ook dan zal de PC geregeld blijven vastlopen omdat de hardware elkaar in de weg zit. Helaas bent u niet de enige die dat kan overkomen. Zelfs een nieuwe computer kan te kampen hebben met dit soort problemen. Sta er bij de leverancier van uw computer op dat het probleem verholpen wordt. U heeft garantie en u mag van uw leverancier verwachten dat hij u een produkt levert dat zonder haperingen werkt.

Je bedoeld ze XP repareren via de xp cd, Dat zal ik niet doen dan zou ik eerder in windows die computer herstel doen via bureau assoires, als je de windows cd toch gaat gebruiken , maak dan een backup van al je belangrijke data en gooi Windows xp eropnieuw op

Misschien is het wel goed om te weten dat ik zelf ook niet dom ben, de eenvoudige dingen als systeemherstel heb ik niet eens vermeld, maar zijn uiteraard al lang gedaan. Daar los je trouwens dit soort problemen, van een langzaam dichtgeslibde pc niet mee op hoor.

En systeemherstel staat inmiddels uit, anders hebben al die scans naar virussen en spyware niet zoveel zin.

En de meest simpele oplossing als XP opnieuw installeren, tsja, die weten we allemaal wel, hebben we geen forum voor nodig!

hehe dat begrijp ik , hij zegt dat de juiste oplossing is, maar dat heb ik zelf al meerde keren gedaan en het is niet zo prettig is toch weer anders maar heb een bericht hierboven gezet wat misschein kan helpen, om verder het probleem te vinden . Het ligt denk aan je register anders weet ik het ook niet meer.

Ik ga er maar een nachtje over slapen, morgen weer verder!

Misschien is het wel goed om te weten dat ik zelf ook niet dom ben, de eenvoudige dingen als systeemherstel heb ik niet eens vermeld, maar zijn uiteraard al lang gedaan. Daar los je trouwens dit soort problemen, van een langzaam dichtgeslibde pc niet mee op hoor.

En systeemherstel staat inmiddels uit, anders hebben al die scans naar virussen en spyware niet zoveel zin.

En de meest simpele oplossing als XP opnieuw installeren, tsja, die weten we allemaal wel, hebben we geen forum voor nodig!

:thumb:
Maare, je zou nog bootvis kunnen proberen, misschien wil die starten op die SP2 installatie, en dan met die driverscan uitvoeren, zie je waar hij blijft hangen.

Heb je overigens nog iets uit de logboeken kunnen peuren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan