Opstarten xp is goed, maar het duurt lang voor ik iets kan openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Normaal draait mijn pc prima en start probleemloos en redelijk snel op. Alleen als windows opgestart is en ik wil bijv. outlook openen moet ik echt een poosje wachten voor dat lukt en mijn HD is "uitgerammelt". Als xp dus opgestart is, is mijn HD nog een aardig poosje bezig met het een of ander (en ik zou graag weten wat). Ik heb geen spyware of virussen, en ook worden er niet al teveel items mee opgestart.
mvrgr. Martin.

Hoeveel RAMgeheugen heb je zitten? Vermoedelijk minder als 256...

defragmenteren doe ik regelmatig en het geheugen is 2Gb.

Ik denk eerder dat er iets mis is met de harde schijf, download eens een programmatje om naar je read en write speeds van je schijf te kijken.(kan zelf geen naam geven van een progsel) Vervang de kabel van je harde schijf naar het moederbord eens of kijk eens of je huidige kabel wel goed vastzit.

Norton gebruik ik niet. Kabels en aansluitingen (nieuw) zijn echt o.k. Ik heb ze voor de zekerheid nog maar eens vervangen met 2 kabels die ik nog had liggen, maar het "probleem" blijft.

Kijk eens bij taakbeheer (ctrl alt delete) wat het cpu gebruik dan is, en welke processen dat gebruiken.

Staat de controller van de hdd op (u)dma? uitleg.
Staan in het register de virtuele schijf settings op de niet swap stand? hier een aantal tips.

Hallo Lange Pier, long time no see:D . De uitleg die je geeft is voor mij een beetje moeilijk te doorgronden maar ik ga er morgen eens op mijn gemak voor zitten:cool: in de hoop dat ik het begrijp. groet, Martin.

Moet de controller? dan op (u)dma staan:confused: en de virtuele schijfsettings? in het register op de niet swap (huh?)stand:o

kanyarat zei:
Hallo Lange Pier, long time no see:D . De uitleg die je geeft is voor mij een beetje moeilijk te doorgronden maar ik ga er morgen eens op mijn gemak voor zitten:cool: in de hoop dat ik het begrijp. groet, Martin.
kanyarat zei:
Moet de controller? dan op (u)dma staan:confused: en de virtuele schijfsettings? in het register op de niet swap (huh?)stand:o

Hoi, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zelf antwoorden gaat geven.:p
Maar het zijn wel idd, de goede.:thumb:

Het staat precies omschreven in die linken, daar hoef ik niets aan toe te voegen, en in die tweede zelfs meerdere om de boel wat te versnellen.

Nee Lange Pier, ik heb de uitleg uitgeprint en ik heb geprobeert het uit te voeren, maar ik begrijp er weinig van:o
Het enige wat ik gevonden heb is: ultra DMA2 Ultra33 (staat bij mijn dvd brander) en Serial Ata Generation 1-1.5GB (staat bij de HD's). Verder vond ik nog een stukje bij microsoft waarin stond dat het DMA vanzelf op enabled zou staan bij xp.

Intussen nog van alles geprobeerd maar het lijkt wel of ook het opstarten van windows zelf langzamer wordt. Absoluut geen virussen of spyware aanwezig.

Laatst bewerkt:
Zou het misschien aan een van deze opstart items kunnen liggen? Ik zelf heb er geen flauw idee van welke ik evt. zou kunnen verwijderen:confused:

Adobe Acrobat C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\
AntiVir Workstation C:\Program Files\AntiVir PersonalEdition Pre
Application for Skype C:\Program Files\SkypeMate\SkypeMate.exe
Creative Cam Detector C:\Program Files\Creative\Shared Files\Cam
Creative MediaSource 2 Remote Contro C:\Program Files\Creative\MediaSource\Rem
Creative Sound Blaster Drive Detector C:\Program Files\Creative\SB Drive Det\SBD
Creative Updreg C:\WINDOWS\UpdReg.EXE
Creative Volume Control C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\Sur
CTDVDDET C:\Program Files\Creative\SBAudigy2ZS\DVI
CtHelper Application C:\WINDOWS\system32\CTHELPER.EXE
EzPrint C:\Program FilesVLexmark 6200 Series\ezprir
iTouch C:\Program Files\Locjitech\iTouch\iTouch.exe
Lexmark 6200 Series Device Monitor C:\Program FilesVLexmark 6200 SeriesMxburï
LXBUCATS C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W
Microsoft® Windows® Operating Systen C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
Nero AG NeroCheck C:\Program Files\Common Files\Ahead\Lib^
Nero PhotoShow Media Manager D:\FOTO-V~1\NEROPH~1\data\Xtras\mssys
NVIDIA Compatible Windows 2000 Disp C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll
NVIDIA nView Wizard, Version 105.23 C:\WINDOWS\system32\nwiz.exe
NvMediaCenter RunDLL32.exe NvMCTray.dll
PD0620 STISvc RunDLL32.exe P0620Pin.dll
PinnacleDriverCheck C:\WINDOWS\system32\\PSDrvCheck.exe
QuickTime C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
Realtek Sound Manager C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
Skype C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe
SpywareGuard C:\Program Files\SpywareGuard\sgmain.exe
Windows Defender C:\Program FilesWvïndows DefendertMSASC

Wat mij opvalt is je 2 soundcart systemen, klopt dat?

En uitgezonderd die AntiVir, zie ik niets wat er niet uit kan, het meeste zijn of dll's die opgestart worden, voor de systeemtrayiconen, en progjes waarbij je dat ook handmatig weer aan kunt zetten, indien nodig.

Begrijp ik goed dat alles, behalve antivir, uit het opstartmenu verwijderd kan worden??
Van die soundsystemen weet ik alleen dat in mijn pc (asus a8v sli premium) iets van ac97 geluid zit, en nog een audigy 2zs geluidskaart.

kanyarat zei:
Begrijp ik goed dat alles, behalve antivir, uit het opstartmenu verwijderd kan worden??
Van die soundsystemen weet ik alleen dat in mijn pc (asus a8v sli premium) iets van ac97 geluid zit, en nog een audigy 2zs geluidskaart.

Indien je alleen die geluidkaart gebruikt, zet in de bios de onboard uit, misschien dat het conflict tussen die 2 het probleem geeft.

Over de vraag of alles eruit kan, ja, mocht je willen dat er een progje weer wel in je systemtray moet staan, kun je dat gewoon aangeven bij dat progje, mocht deze dat zelf al niet doen.

Dus ik kan gewoon in bijv. ccleaner alle opstart items verwijderen en ik heb dan altijd de mogelijkheid om die weer terug te zetten:D
Dat geluid zit er overigens al een jaar in zo en de pc was altijd behoorlijk snel. Dat "opstartgedoe" is eigenlijk pas van de laatste paar weken. Ik heb er net nog wat geheugen bijgezet (nu ruim 2GB) in de hoop dat dit iets zou veranderen, maar geen verschil:(
Dat DMA gebeuren daar kom ik helemaal niet uit. Alles afgeklapperd, maar ik kom niks tegen van DMA. Ik denk dat ik daarvoor maar wat hulp moet zoeken.

Laatst bewerkt:
Dat dma gedoe heeft alleen betrekking op je ide devices, je hebt alleen de dvd/cd drive eraan, jij hebt een SATA schijf , als ik het goed heb begrepen, daar geldt het niet voor.

En bij meer als 1 gig, wordt windows zelfs iets langzamer:eek: , maar als je het virtueel geheugen uitschakeld, zal windows niet meer "swappen" dat scheelt dan weer wel.

Inderdaad Lange Pier, ik heb 2 sata schijven. Op een schijf staan de programma's en op de andere een hoop data. Een pc in elkaar zetten is geen probleem, en ik krijg hem wel aan de praat ook, maar als er dan dingen zoals dit gebeuren dan weet ik het niet meer.
Ik snap gewoon niet hoe een pc "zomaar" een heel eind langzamer kan worden bij het opstarten, terwijl dit altijd razendsnel ging. Ik kan mij voorstellen dat dit gebeurd met het binnenhalen van virussen en spyware ofzo, maar daarvan is geen sprake. Ik ben niet nieuwsgierig hoor:confused: maar ik wil wel graag alles weten:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan