• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van datum`s in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hi All,

Is het mogelijk om in onderstaande voorbeeld zonder macro`s en draaitabellen datums van een bepaalde dag op te tellen?
De reden dat er geen macro`s en draaitabellen gebruikt mogen worden is dat het bestand in Excel online (Sharepoint) gebruikt gaat worden.
Een andere tool (Flow) gaat dan kijken naar de aantallen in de tabel.

De bedoeling van het bestand is dat het aantal mail opgeteld gaat worden per dag en moeten dan in de tabel komen in d kolommen I & J.
Hoeft alleen van de dag van vandaag en 4 dagen terug.

Wat zijn de mogelijkheden hiervoor?

Bijlagen

Hi,

Volgende formule doet wat je wenst.

Code:
=AANTAL.ALS(Table1[Date];[@Datum])

Gr,

Joske

Dat kan met een AANTAL.ALS/countif en VANDAAG/today functies
de onderliggende datums van 1 tm 4 dagen geleden bepaal je dan door van VANDAAG() 1, 2, 3 of 4 af te trekken.

aan de tabelnaam in je voorbeeld te zien gebruik je een Engelse versie dus maar de engelse formule dan.

Code:
COUNTIF(Table1[Date];I2)

in I2 staat de formule TODAY()
in i3 tm I 6 de datums voor gisteren tot 4 dagen geleden

zie ook bijlage.

Bijlagen

Het geeft bij mij een probleem. het zal denk ik met instellingen van datum te maken hebben?

het voorbeeld wat ik in #1 erbij heb gedaan is van mijn lokale nederlandse? excel.
Op Sharepoint is de instelling engels.

Zo staat de kolom in het Sharepoint ingesteld waar de datums staan.
Werkt hierdoor de formule niet?

excel tellen.png

Dat klopt, een tekst is geen datum.. dan gaat het niet werken met deze formules.

waarom worden de datums als tekst opgemaakt?
Gezien de celinstellingen lijkt dat een bewuste keuze.

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt omdat dat word geplaatst vanuit een ander programma.
Ik weet ook niet hoe ik dat anders moet krijgen.

en excel online doet heel vervelend om datums in het nederlands te zetten.
Je kan bijv niet zelf toevoegen dd/mm/yyy

Als ik nou wist hoe ik in excel online de datum notatie op 10-05-2019 kom zetten.

excel tellen2.png

Ah, ok, dat is duidelijk. Datums kunnen inderdaad vervelend zijn om mee te werken.

Zowel de lokale PC instellingen (klok en regio) kunnen van invloed zijn als ook de gebruikte celopmaak, ook als het een celopmaak een datum is werkt het niet altijd goed.

ik heb in je voorbeeld de datums even omgezet naar teksten zoals die blijkbaar in je orginele bron staan en op basis daarvan een andere formule gemaakt
deze houdt ook rekening mee dat datums soms op een NL lokale instellingen wordt bewerkt en soms op EN instellingen dit lost het yyyy en jjjj probleem op voor de jaren.

Dit is de formule voor de Datum kolom.
Code:
=TEKST(VANDAAG()-RIJ()+2;"dd/mm/"&ALS(TEKST(JAAR(VANDAAG());"yyyy")="yyyy";"jjjj";"yyyy"))
Die tekstwaarde wordt dan weer in de al bestaande AANTAL.ALS gebruikt.

Bijlagen

Ha, super.:thumb:
Hier kan ik wel wat mee.

idd, een "drama" met datums in verschillende versie`s met Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan