Order, verkoop en voorraad database

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny88

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Voor de verkoop van planten wil ik een order / voorraad database bouwen.
Na het zoeken op internet en bekijken van databases, is het mij niet duidelijk geworden wat de juiste manier van voorraad registreren is.

De 1 heeft apart veld voor erbij en apart veld eraf.
De ander slaat het voorraad saldo op in de tabel artikel.

Werkwijze
1 maal per week komt er een nieuw assortiment plantenbakken binnen.
Een stuk of 20 modellen, dus iedere week nieuwe artikelen.

De artikelen staan in eenmalig, meermalig fust (emballage) of eigen doos.
Fust wordt bijna altijd doorberekend aan de klant en deze staat altijd als totaal onderaan het factuur. (gegroepeerd)
De klant hoef niet per doos te kopen, kan ook per stuk.

Vragen
Ik al wat tabellen aangemaakt (zie bijlage) ben ik op de juiste weg?
Wil orders kunnen invoeren en factureren en de voorraad per artikel kunnen zien.

Een voorbeeld van de inkoop en verkoopfactuur heb ik ook als bijlage bijgevoegd.
De verkoopfactuur zal er ook zo uit moeten zien. Dus onderaan de fusten totaliseren.

Als ik een order maak geef ik aan het aantal x inhoud = totaal, maar wat sla ik op in de tabel.
Dit geld ook als ik de inkoop wil muteren.

Hoop dat iemand er even naar wil kijken.

Bijlagen

• Schermafdruk 2014-11-05 17.33.18.png
    Schermafdruk 2014-11-05 17.33.18.png
    41,2 KB · Weergaven: 271
  • In en verkoopfactuur.xlsx
    In en verkoopfactuur.xlsx
    10 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Je opzet is niet slecht, dus daar zou ik zeker mee doorgaan. Wat je wilt doen met je voorraad registratie kunnen wij uiteraard niet voor je beslissen. Zelf geef ik de voorkeur aan één tabel met daarin één veld voor het aantal, en een veld voor het mutatietype. In beginsel moet dat altijd kloppen: als je 200 artikelen van een soort binnenkrijgt, dan is dat één record met een toevoeging, en als je er 92 verkoopt, dan is dat één record met een afboeking. Het verschil is dan je actuele voorraad. Is in beginsel geen speld tussen te krijgen. Je voorkomt in ieder geval dat er onlogische data wordt ingevoerd, of überhaupt ingevoerd kan worden. Want heb je 2 velden, dan zit daar geen relatie tussen (je kunt rustig in één record 20 in het bijveld zetten, en tegelijkertijd 20 in het Af veld. En dat moet je niet willen, lijkt mij.

Bedankt voor je reactie Michel.
Bedoel je dan om de inkoopfactuur regels (toevoeging) en verkoopfactuur regels (afboeking) in 1 tabel?
Volgens mij wordt het dan een drama om beide mutaties in 1 tabel te plaatsen.
De inkoopfactuur boek je als een positief aantal, maar een verkoopfactuur voer je ook in als positief aantal.
Maar als iemand terug komt met een artikel krijg je een negatief aantal.

Of bedoel je:
1 tabel voor de inkoopfacturen (voorraad) en 1 tabel voor de orderregels.
Voor beide voer je een groupby query uit en laat deze van elkaar aftrekken.

Vandaag nog even verder nagedacht over het aantal/inhoud verhaal.
Ik moet beide opslaan in de tabel orderregels, omdat het zo ook op de pakbon komt.
En het aantal gebruik ik voor de fust berekening.
Sla ik dan het TOTAAL (aantal x inhoud) ook nog op in de tabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan