OS omwisselen van HD1 naar HD2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Giovanni

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2001
hoi, ik heb 2 harde schijven, een seagate en een maxtor.
De seagate is de C: schijf waar ook XP op staat en de maxtor is de D: schijf.

de maxtor is 4 jaar jonger en daarom wou ik daar graag XP op zetten.
alle data op de maxtor moet bewaard blijven en op de seagate mag alles weg.

Nu heb ik dus de seagate HD losgehaald van het moederbord, de maxtor HD mbv jumper Master gemaakt en vervolgens geprobeerd mbv de XP install. cd Windows op de Maxtor te installeren.

Het bios vindt bij de HD detectie echter geen primary Master en blijft dan hangen,
als ik de maxtor dan Slave maak door de jumper te verwijderen en dit ook in het bios aangeef, dan detecteert ie de schijf wel en de XP installatie begint, als echter alle installatie bestanden zijn gekopieerd en de comp. opnieuw opstart, begint de installatie echter weer van voor af aan en blijft dus in een loop hangen??!!

Als er fysiek maar 1 HD is dan kan deze toch nooit de slave blijven?
en waarom kan ik de voormalige Slave schijf niet Master krijgen?

alvast bedankt,

grtjes Giovanni

Laatst bewerkt:
Ik denk toch dat je ff goed naar je jumper-settings moet kijken.. :)

Zit er toevallig nog een ander apparaat aan dezelfde IDE kabel? Het kan zijn dat die op Master staat, en als je dan je schijf ook op master zet.. vindt ie niet leuk :D

De jumper settings staan goed, diverse malen gecontrolleerd en aan de IDE kabel hangt verder niks.

dus een HD zou als ie voorheen altijd slave en 2e schijf (d:) is geweest, door omzetten van jumpers direct als Master aangezien moeten worden door bios? waarom gebeurd dat bij mij dan niet?
:confused:

Indien je in de bios bij standaard cmos setup de 4 ide poorten op auto set, werkt het dan wel?
Bij de audere biosjes moet je, of de schijven detecteren, of bovenstaande gebruiken.

hey lange pier, bij de cmos setup heb ik er 3 op AUTO staan, primary slave heb ik namelijk op NONE staan omdat ik geen slave heb en anders blijft ie hangen bij het detecteren van de primary slave.

als ik via het bios een HDD detection doe blijft ie eindeloos zoeken naar de primary master, en vindt m dus niet.

als ik mn computer weer in de oude situatie herstel, dus de seagate primary master en de maxtor primary slave, dan werkt het gewoon goed en detecteert ie gewoon alles netjes.

:confused: :confused: :confused:

Ik weet niet welk type kabel je gebruikt en wat je controller voor een soort is, maar Maxtor schijven vanaf 2001 zijn minimaal udma100, en die hebben een 80 polige kabel nodig en die moet als master ook nog eens aan de eindconnector zitten, zit daar misschien het probleem?

de Maxtor schijf is een 80gb ATA 133 mhz van 2004 maar heeft gewoon 40 pinnetjes net als mijn seagate van 2000. dus weet je het zeker van die 80 polige kabel?

wat ik net trouwens ook heb gezien is dat mijn bios de Maxtor op geen enkele manier 'ziet'
niet via hdd detection en ook niet bij het opstarten, maar is dus indien slave, wel gewoon vanuit windows benaderbaar.

ik weet niet wat voor een controller ik heb, waar kan ik dat zien?
trouwens alle hardware componenten van de pc (bios moederbord etc.) behalve de maxtor HD zijn van het jaar 2000

grtjes

Laatst bewerkt:
Nee, het heeft niets te maken met de aansluiting, die extra 40 polen worden gebruikt voor het voorkomen van interferentie storingen, die liggen om en om aan de aarde.

Wel bijzonder vreemd verhaal, overigens, zou het toch maar eens proberen met een 80 polige kabel, hier staat nog het een en andere erover.

Tevens wil je een snellere harde schijf, met een 40 polige kabel zal deze terugvallen tot udma 33, dus daar schiet je weinig mee op.

aha oke,
het is trouwens niet zozeer mijn bedoeling om een snellere schijf te krijgen, ik vrees alleen dat mn seagate niet zo lang te leven meer heeft en zou daarom alvast mn OS op de Maxtor HD willen draaien.

maar jij zegt dus dat bij het gebruik van een 80polige kabel, de HD wel als MASTER gebruikt zou kunnen worden?

Tja, dat is natuurlijk een kwestie van proberen, maar het zou kunnen, alleen wel vreemd dat hij wel als slave gezien wil worden, een raadsel.:confused:
Jumper staat echt wel goed?

mn bios detecteert m bij het opstarten helemaal niet, niet als slave en ook niet als master, tenminste, dat zie ik op het scherm staan, hoewel het wel erg vreemd is inderdaad dat ik via windows wel gewoon op mn D: kan komen.

jumpers staan echt 100% goed, vaak genoeg geckeckt,

maar het is toch ook vreemd dat als ik dan windows vanaf cd ga booten / installeren, de installatie alleen begint als ik de maxtor op slave heb staan en niet als de maxtor op master staat? misschien zijn de 2 pinnetjes waarmee je aangeeft dat ie master moet zijn stuk ofzo?

ik wordt gek:(

Reset de bios eens, en stel hem opnieuw in, wie weet, lijkt mij sterk dat het aan de masterinstelling in die harddisk ligt.

Heb je ook in de bios een harddisk detectie sectie?

hdd detectie sectie haalt niks uit, vindt ie m niet, alleen mn seagate wel,

ik ga wel ff met mn bios *****n idd, jullie horen nog van me, bedankt tot nu toe :thumb:

ciao

Gebruik je een ide kabel met drie aansluitingen en is de enkele harde schijf aan de middelste aansluiting aangesloten?

Probeer dan eens het uiteinde van de kabel. Een los uiteinde kan voor storende reflecties zorgen (omdat de frequentie van het signaal zo hoog is).

Sommige harde schijven moet je anders jumperen als single dan master.

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
Hier vind je info van maxtor.

Een single of master moet aan het zwarte uiteinde van de kabel, een slave aan het grijze midden. Misschien werkt jumperen als CS (cable select).

Vr.Gr. Egel.

Laatst bewerkt:
hey Egel,

ik heb zowel de kabel met 3 aansluitingen en de kabel met 2 aansluitingen geprobeerd, gebruik nu alleen nog maar die met 2 aansluitingen om net als wat jij zegt reflecties/storingen uit te kunnen sluiten, de kabel en de slots zijn 100% in orde want als ik alleen mn seagate erop aansluit werkt het gewoon.

ik heb een paar mogelijke oorzaken op de maxtor site gezien waar ik morgen even naar ga kijken.

bedankt voor je reactie egel,
jullie horen het nog..

grtjes

Dit komt van de maxtor site:
"Award BIOS version 4.51 PG has a known 32 GB capacity limitation. "

laat ik nou net deze bios versie hebben :mad: :mad: :mad:

ik ga deze week nog mijn bios updaten dan zou het opgelost moeten zijn.

ik laat nog weten of het gewerkt heeft..

ciao

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan