Oude computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Hallo,

Ik heb er een oude computer bij, waar Windows XP niet op wil draaien, is er een manier
om Windows 2000 nog een beetje veilig te draaien, zodat ik ook nog op het internet kan?

Alvast bedankt.

Voordat je daaraan begint, verzamel eerst de stuurprogamma's van betreffende machine.

Win2K =XP, de laaste is een beetje opgeleukt en je vertelt verder weinig wat er gebeurt.
Ook handig zijn specs.

256 MB RAM
1,70 GHZ Pentium 4
Daar draait XP heel sloom op, heb alle drivers geinstalleerd.

Te weinig ram, zet alles op W2K modus, heb je hetzelfde als W2K, dus alle grafische opleukers uitzetten.

Oke, en als dat niet werkt, is dan gewoon Windows 2000 ook nog een optie, die heb ik hier nog liggen.

Besef wel dat Windows 2000 door 99 % van alle programma's niet meer ondersteund wordt. Hierdoor loop je dus beveiligings risico's.

Als je opzoek bent naar een oud programma dat misschien nog onder 2000 kan draaien, raad ik je aan om een een kijk je te nemen op:

http://www.oldapps.com/

Rechts in beeld kun je kiezen voor Windows 2000.

Er zullen zeker nog virusscanners, antispyware progamma's te vinden zijn. Avast, AVG etc.
Even "googlen"

XP draait zonder problemen op een 1,7 Gh cpu. Het zijn de hoeveelheid mem (256 is absoluut te weinig, ook voor W2k) en de harde schijf. Zo'n oude HD is vaak wat traagjes vergeleken bij de moderne HD's.

Ik heb wel vaker zo'n oude PC opgekrikt met XP erop. Dan moet er minimaal 1GB mem in gezet worden, het liefst 2GB. op marktplaats kunt u dat nog wel kopen.
Vervolgens een wat modernere HD erin en het loopt best nog leuk.
Zo'n Hd is dan natuurlijk van het type PATA.
Mocht u nog een SATA HD hebben liggen, dan is het de moeite waard om een SAT-PCI-insteekkaart te kopen (gewoon de goedkoopste die u kunt vinden, zo rond € 5,00). Met zo'n sata Hd via een PCI-adapter maakt dat de PC helemaal lekker loopt.

@gast0663, lees de gegeven antwoorden eens goed door dan heb je gelijk antwoord op je laatste vraag.

Ok, ik heb zelf ooit eens een XP SP3, voor de lol & weddenschap of dat (ik dat) wel kon, geinstalleerd op een HP Vectra met Pentium I MMX 166 MHz processor, 128 MB 133 MHz Ram, akkoord, wel een extra 32 MB cache module. Volledig bijgewerkt, inclusief een kleine Office 2000, Java, flashPlayer, etc. Het heeft het toch iets langer dan 3 jaar, als printerserver, dag & nacht uit gehouden... Dus: Het kan...
:cool::D

Tips voor Windows 2000:

Behalve exclusieve drivers (netwerkkaart-driver, erg belangrijk!) even downloaden c.q. kopieren naar CD, USB, etc... Controleer vooraf of de (alhoewel verlopen) digitale handtekeningen echt van Microsoft zijn:

Windows Service Pack 4 installeren (Kies dezelfde taal als je Windows!), herstarten.

Internet Explorer 6 SP1 (Engelse versie!) installeren, herstarten.

Vanaf dan kan je de rest van je 2K via Windows Update bijwerken, & na de tweede ronde word je v5 als een v6 door Windows of Microsoft Update beschouwd...

Zoals al eerder vermeld, van sommige programma's ondersteunen de nieuwste versies geen 2K meer, bv. Flash Player & Java. In dat geval moet je graven in het archief van de betreffende producent.

Java is v6.33 dacht ik, & Flash Player... ??? ... Weet ik niet uit mijn hoofd, moet ik opzoeken...

Flash Player: 11.1.102.55., Java: 6.0.310 (6.31), Avast!Free: 7.01566.0, Opera 12.xx, & SpywareBlaster 4.6 doet het ook onder voorwaarde dat je eerst een herdistributie-pakket voor Visual Basic installeert van Microsoft, aha, deze - Microsoft Visual Basic 6.0 run-times: http://download.microsoft.com/downlo...vbrun60sp5.exe -, dus dat kan allemaal nog, rest zelf uitzoeken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan