Oude Windows 98 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi xrgman,

Ja hoor maar natuurlijk er is altijd wel wat te regelen ,op een computer kan alles.
Als ik het goed heb wil je Win98 op de computer zetten maar de harde schijf is geformateerd in een NTFS bestand systeem.

Dat gaat dus niet zomaar van wege dat het systeem van Win98 en de DOS versie die daar bij hoort helemaal geen NTFS bestand systeem kan lezen ,of anders gezegt hij ziet de NTFS partitie niet en zo ook die harde schijf niet waar die NTFS partitie opstaat.
De rede daarvoor is heel simpel met de release van Win98 bestond NTFS nog niet.
In ieder geval nog niet oficieel en met de release van WinNT was het als eerste niet eens bedoeld voor de home maar voor de bedrijven.
Dat veranderde later en er werd WinXP uitgebracht die dus zowel met NTFS als met FAT kan omgaan.

De barba truuk die ik als eerste uit haalde is dat ik gewoon met de installatie cd van WinXP de computer opstarte en daarmee een vrij ruimte op de harde schijf maakte door de partitie die voor WinXP bedoeld was een stuk kleiner te maken dan de totale groote van de harde schijf.
Ik maak van die vrij ruimte op de harde schijf dus geen partitie omdat de versie van FDISK die bij Win98 zit niet met de versie van FDISK die bij WinXP zit kan omgaan dus ook niet met de partities die door FDISK van WinXP zijn gemaakt.
Zo kon ik dus met FDISK van de opstart diskette van Win98 een partitie maken en hem daarna gewoon met format van de zelfde Win98 opstart diskete formateren.

Het geval error: B drive failed denk ik dat je dat beter even kunt laten liggen en eerst je harde schijf gereed maken voor de Win98 installatie.
Van oorsprong had een computer alleen een A: drive daar is een B: drive bij gekomen zodat je natuurlijk 2 keer zoveel schrijf en lees ruimte had en ook een diskette kon kopieëren.
Later was het mogelijk geworden dat je een harde schijf in je computer kon hebben en dat is de C: geworden waardoor het niet meer nodig was geworden om ook nog een tweede diskette drive te hebben ,maar de letters A: ,B: zijn rereserveerd en staan vast.
Ik ben het me helemaal meer zeker maar omdat Win98 geen harde schijf op C: ziet heb je dus de kans dat het van de drive op B: wil gaan lezen.

Tja als je kunt opstarten van de diskette wat wil eigenlijk dan gaan doen in de BIOS ?
Als meschien dat je niet zou kunnen opstarten van een cd.
En zelf dat is op het moment nog niet eens noodzaak.

Ik hoop dat dit je alvast wat op weg help en een idee geeft.

Greetings
 
Vind het jammer dat als er hulp word gegeven zo vaak onzin word verteld.
de eerste pagina is alleen maar onzin,of halve waarheden

Ragdoll heeft het wel bij het juiste eind,Win98/Se/Dos zien een partitie in NTFS gewoon niet en kunnen hem ook niet verwijderen,ook niet met F Disc.

Je kunt dit mogelijk met een linux cd doen,ik weet niet of de Install van XP een partitie in Fat32 kan aanmaken en formateren en dan de instalatie van XP afbreken.

Ik denk dat het biosprobleem een defect Toetsenbord is

mvg
Herman
 
Ragdoll heeft het wel bij het juiste eind,Win98/Se/Dos zien een partitie in NTFS gewoon niet en kunnen hem ook niet verwijderen,ook niet met F Disc.

klopt niet helemaal.
Met een opstartbare win98 diskette kan de computer opgestart worden, en Fdisk uitgevoerd worden en de NTFS partitie verwijderen , en nieuwe partitie maken om win98 op te installeren.
 
Laatst bewerkt:
Vind het jammer dat als er hulp word gegeven zo vaak onzin word verteld.
de eerste pagina is alleen maar onzin,of halve waarheden

Ragdoll heeft het wel bij het juiste eind,Win98/Se/Dos zien een partitie in NTFS gewoon niet en kunnen hem ook niet verwijderen,ook niet met F Disc.

Je kunt dit mogelijk met een linux cd doen,ik weet niet of de Install van XP een partitie in Fat32 kan aanmaken en formateren en dan de instalatie van XP afbreken.

Ik denk dat het biosprobleem een defect Toetsenbord is

mvg
Herman
Halve waarheden en onzin ? Noem er eens een paar?

Zou ik je bij deze vriendelijk, doch dringend mogen verzoeken je te onthouden van ondeskundig geklets. (en dan druk ik mij vriendelijk en diplomatiek uit)
De optie 'non dos partitie verwijderen' in fdisk IS ervoor om bijv. een NTFS partitie te verwijderen.

Héél kort samengevat? Als je geen zinvolle informatie kunt posten, post dan liever niet!
 
Laatst bewerkt:
Dat is geen ondeskundig advies. Hoe komt dat dit bij mij wel lukte.
Mag ik hier verzoeken om onmiddelijk mijn account te verwijderen , en met verwijderen bedoel ik alles verwijderen !!!
 
Hoi !

Gebruik je een PS2 toetsenbord ?

Zo nee: met 'n USB-bordje gaat het dus nooit lukken......

'n Geel-zwart draadje uit de voeding......sorry, m'n kristallen bol is weer es stukgevallen....

Greetz,

Harry.
 
Harry, volgens mij is die optie op 9 november om 19.56 uur al besproken...............(bericht 10 in het topic)
 
Hoi !

Sorry, eerste tabblad kompleet niet gelezen !

Moe , maar da's 'n slap excuus.

Greetz,

Harry.
 
Gebeurt mij ook wel eens ;) , maar wat mij eigenlijk nooit (meer ;) ) gebeurt is de (gedeeltelijke) larie die hermanmicra in bericht 22 schrijft, dáár zou een mod naar moeten kijken ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Helemaal eens met die laatste opmerking !

Greetz,

Harry.
 
Na een ochtend lezen ben ik er nu achter gekomen
dat mijn mening over Fdisc NIET de juiste was,en dat je
met Fdisc wel degelijk ntfs kan verwijderen.

Mijn Excuses aan de personen die ik hiermee ten onrechte
Neer heb gezet als zijnde ondeskundig.

Mvg
Herman
 
Ik kan daar helaas heel weinig mee, want in je oorspronkelijke posting had je het over een hele 1e pagina die grotendeels met halve waarheden en onzin gevuld zou zijn. Dat gaat verder dan alleen maar het feit of Fdisk NTFS partities kan verwijderen.

Ik zou je dan ook willen adviersen alleen maar te posten als je iets uit eigen ervaring zeker weet of anderszins uit betrouwbare bronnen als wáár kunt bestempelen. Ik heb het genoegen om hier al een paar maandjes aanwezig te zijn op de Helpmij en dientengevolge kan ik best wel een heleboel hebben, maar ik kan mij voorstellen dat er minder lang meelopende goedbedoelende helpers zijn die tot op het bot gekwetst zouden zijn als 'ze als 'leugenaar' en als (hele/halve) onwaarheden postend worden bestempeld.
 
Laatst bewerkt:
moest het probleem nog niet opgelost zijn:

neem een linux of xp cdtje;
boot vanaf cd-drive (en hopen dat die eerder staat dan je hdd aangezien je blijkbaar niet in je bios komt, al eens gedacht dat het een andere functie toets zou kunnen zijn en dat iemand zich gewoon mistypt heeft tijdens het programeren? probeer een F12, deze zie je wel vaker voorbij vliegen)

bij linux:
linux uitproberen,
disk manager opstarten
fartmat interne harde schijf (optie fat32)

bij xp weet ik het niet, nog nooit moeten werken met de instalatie van xp :p

hopelijk lukt het je nu wel,
anders kun je er mss van in het begin een linuxje op zetten?
weet wel dat aangezien het een oude pc is je een oude linux distributie moet gebruiken, de kans bestaat dat je oude hardware niet meer word ondersteund in de nieuwere kernels, neem bijvoorbeeld ubuntu 8.04 of mss nog beter de 6.04
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan