Oude Windows 98 pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

xrgman

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2011
Berichten
54
Ik heb na een lange tijd mijn oude win98 pc weer eens aangezet de pc had een dualboot van winxp en win98 maar toen ik hem aanzete begon het al met een error: B drive failed en het gekke is, ik heb er geen b: drive inzitte. nu wil ik door een win98 opstartdiskette (die ik al heb) win98 op die pc zetten maar zodra ik wil instaleren zegt hij dat de hdd vekeert type heeft het is ntfs maar je moet fat32 hebben maar ik heb geen idee hoe te formateren naar ander formaat format c: heb ik al geprobeert maar dan zegt hij dat c: niet in aanmerking komt voor formatatie ik weet niet eens of het wel de hdd is maar de rest van de letter vanaf d: werkt niet d: is cd-station A: floppie c: waarschijnlijk hdd en b: zouw zip drive moeten zijn dus is er een manier om te formateren naar fat32 en win98 te instaleren?
 
in bios floppy als eerste zetten
dan opstart floppy erin en format c: geven
 
Klopt, je kan vanuit DOS geen NTFS schijf formatteren. Die truuk gaat anders:

Stop de 98SE disk in de drive en switch naar A. Dan typ je

Fdisk

Als dat op je scherm staat zie je een menuutje. Vergeef mij dat ik even uit het hoofd niet weet welk nummer het is, maar onder 1 van de (3 of 4) menu opties kun je kiezen voor het verwijderen van de NON dos partities (en da's nu precies wat een NTFS partitie is -> een NON dos partitie)
Dat gedaan, kun je een FAT partitie aanmaken met datzelfde Fdisk en daarna gaat het e.e.a. zoals je verwacht dat het zou moeten gaan.

Fdisk is een tool die standaard op een 98 of 98SE disklette wordt meegeleverd. Vergeet niet om straks te booten met een 98SE diskette! Een 'kale' 98 bootdisk biedt namelijk geen (Atapi) CD ondersteuning, hetgeen een 98SE diskette wél doet.

Ik heb het menuutje even opgezocht, je moet eerst 3 hebben en daarna 1 (zie plaatje)
 

Bijlagen

  • Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Klopt, je kan vanuit DOS geen NTFS schijf formatteren. Die truuk gaat anders:

Stop de 98SE disk in de drive en switch naar A. Dan typ je

Fdisk

Als dat op je scherm staat zie je een menuutje. Vergeef mij dat ik even uit het hoofd niet weet welk nummer het is, maar onder 1 van de (3 of 4) menu opties kun je kiezen voor het verwijderen van de NON dos partities (en da's nu precies wat een NTFS partitie is -> een NON dos partitie)
Dat gedaan, kun je een FAT partitie aanmaken met datzelfde Fdisk en daarna gaat het e.e.a. zoals je verwacht dat het zou moeten gaan.

Fdisk is een tool die standaard op een 98 of 98SE disklette wordt meegeleverd. Vergeet niet om straks te booten met een 98SE diskette! Een 'kale' 98 bootdisk biedt namelijk geen (Atapi) CD ondersteuning, hetgeen een 98SE diskette wél doet.
ik heb win98 op cd en heb fdisk geprobeerd met win98 opstart diskete erin en win98 instalatie cd maar er staat: no fixed disks present
 
Even terugschakelen svp.
Er zit een hdd in de machine.
Als je een 'goede' 98SE diskette in de drive stopt en je boot ermee (moet booten vanaf A wel in het bios als eerste staan) dan gáát het werken, tenzij de hdd defect is. De 98 Windows schijf (CD dus!) moet NIET in de drive, alleen de bootDISKETTE

[edit] mijn fout! Ik las in mijn eerdere bericht dat ik de kreet

98SE disk in de drive.......

gebruikte. Ik bedoelde daarmee NIET de Windows CD maar de 98SE bootdiskETTE. Sorry, ik nam te snel aan dat het logisch was dat ik de diskette bedoelde en niet de Windows CD. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Even terugschakelen svp.
Er zit een hdd in de machine.
Als je een 'goede' 98SE diskette in de drive stopt en je boot ermee (moet booten vanaf A wel in het bios als eerste staan) dan gáát het werken, tenzij de hdd defect is. De 98 Windows schijf (CD dus!) moet NIET in de drive, alleen de bootDISKETTE
ik start op met win98 boot floppy dan doe ik opstarten met cd-rom ondersteuning en dan fdisk maar ik krijg nog steeds de melding no fixed disks present ik heb mijn win98 cd er al uitgehaalt
 
Ja, maar weet je '101'% zeker dat het bios éérst naar de A drive kijkt en niet heel per ongeluk óók naar een eventueel aanwezig hardisk als eerste optie? Als namelijk het bios eerst naar de harddisk kijkt, dan krijg je de melding zoals je die net typt, want het bios kan geen NTFS lezen en dus meldt het je dat er geen schijf (Fixed disk) aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar weet je '101'% zeker dat het bios éérst naar de A drive kijkt en niet heel per ongeluk óók naar een eventueel aanwezig hardisk als eerste optie? Als namelijk het bios eerst naar de harddisk kijkt, dan krijg je de melding zoals je die net typt, want het bios kan geen NTFS lezen en dus meldt het je dat er geen schijf aanwezig is.

ik weet dit niet zeker want ik kan de bios niet in ik moet op F1 drukke om er in te gaan doe ik dat staat er entering bios en dan verdwijnt die text en gaat hij verder
 
Dat verder gaan heeft mogelijk te maken met een USB (?) toetsenbord dat is aangesloten, waardoor de machine niet kan reageren op de toetsaanslag omdat deze het USB toetsenbord nog niet detecteert.
Heb je geen 'ouderwets' (PS2) toetsenbord voorhanden?
 
Laatst bewerkt:
Dat verder gaan heeft mogelijk te maken met een USB (?) toetsenbord dat is aangesloten, waardoor de machine niet kan reageren op de toetsaanslag omdat deze het USB toetsenbord nog niet detecteert.
Heb je geen 'ouderwets' (PS2) toetsenbord voorhanden?

ik heb een ps2 totsenbord aangesloten en er staat ook entering setup al druk ik op F1 maar dan verdwijnt die text en gaat hij gewoon verder
 
Hm, dan is de enige (naar mijn bescheiden mening) oorzaak voor het doorstarten mogelijk gelegen in het feit dat je het keyboard aangesloten hebt op de muispoort (groen) ipv op de keyboardpoort (paars)?
 
Laatst bewerkt:
Hm, dan is de enige (naar mijn bescheiden mening) oorzaak voor het doorstarten mogelijk gelegen in het feit dat je het keyboard aangesloten hebt op de muispoort ipv op de keyboardpoort?

nope gekeken en het zit gewoon goed
 
Dan moet ik toch even als een aap onder mijn armen gaan krabben, want wat je beschrijft kán eigenlijk niet, tenzij.....................................

je niet de F1 toets moet hebben (?) om in het bios te komen, maar bijvoorbeeld de Del / Esc of whatever.

Ben je écht zeker van de F1 toets als de toets om in het bios te komen? (Entering Setup)
 
Laatst bewerkt:
Dan moet ik toch even als een aap onder mijn armen gaan krabben, want wat je beschrijft kán eigenlijk niet, tenzij.....................................

je niet de F1 toets moet hebben (?) om in het bios te komen, maar bijvoorbeeld de Del / Esc of whatever.

Ben je écht zeker van de F1 toets als de toets om in het bios te komen? (Entering Setup)
denk het wel er staat onderin F1 to enter setup dan druk ik op F1 en dan staat er entering setup en dan verdwijnt die text en gaat hij verder
 
Dan ben ik door mijn opties heen (andere manier om te zeggen dat ik het dan even niet meer weet) op twee na, al weet ik niet echt of 1. een legitieme oorzaak zou kunnen zijn:

1. de CR2032 (de CMOS batterij) is hartstikke leeg?
2. wat vaker op de F1 blijven drukken, meerdere malen na elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik door mijn opties heen (andere manier om te zeggen dat ik het dan even niet meer weet) op twee na, al weet ik niet echt of 1. een legitieme oorzaak zou kunnen zijn:

1. de CR2032 (de CMOS batterij) is hartstikke leeg?
2. wat vaker op de F1 blijven drukken, meerdere malen na elkaar?

meerdere malen op F1 drukken werkte niet en volgens mij zelfs als de battarij leeg is moet het nog steeds mogelijk zijn om de bios in te gaan want ik heb ook nog een oudere pc waar geen battarij inziten en ik kan nogsteeds de bios in zelfs zonder batterij
 
Ik lees wat je schrijft maar kan de logica er niet van bevatten :

waarom start een machine door terwijl je de juiste toets indrukt om het bios in te gaan........................?

Welke meelezer ziet wat wij / ik over het hoofd zien?
 
iemand????? want het wil egt niet lukken en gast0225 wat voor diskette moet ik erin doen gewoon win98 bootdiskete toch of een andere?
 
ik heb de pc is open gemaakt en vond een geel-zwart draatje los ik heb zo'n draatje nog niet eerder gezien in een pc(of is mij niet opgevallen het kabeltje komt uit de voeding kan dit een oorzaak zijn van het niet opstarten van de bios?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan