Outlook: voorbeeld van attachment in userform tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MirjamHelp

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2014
Hallo,

Door middel van een userform worden de outlook e-mail attachments getoond in een listbox, althans de filenames. De gebruiker kan hiermee kiezen welk attachment (bijna altijd in een PDF-formaat, maar kan ook jpg of andere formaat zijn) hij waar opslaat.

Nu is mij gevraagd een functionaliteit in te bouwen zodat de attachment zichtbaar wordt in het userform alvorens te bepalen waar de attachment wordt opgeslagen.

Daarvoor dacht ik een WebBrowser besturingselement toe te voegen, wat goed werkt wanneer om een reeds opgeslagen bestand of een URL op het web te tonen. Maar deze attachments zijn dus nog niet opgeslagen op een van de netwerkschijven of lokale schijven.
De code is zo opgebouwd dat alle attachments doorlopen worden waarbij de index en de filename in een globale array geplaatst worden. Bij UserForm_Initialize wordt deze array in de listbox geplaatst, de attachtments zijn dan dus niet meer beschikbaar, wel de index waar eventueel naar verwezen kan worden.

Kunnen jullie me helpen om een schermvoorbeeld van het uit de listbox geselecteerde attachtment in een besturingselement van het userform te tonen?

Alvast bedankt,
Mirjam

Is het tonen van het subject en evt. de tekst van de email niet voldoende om te bepalen waar een bijlage moet worden opgeslagen ?

Overigens heeft mijn voorkeur dat op basis van afzender en subject een bijlage automatisch op een bepaalde plaats wordt opgeslagen.Hoe minder gebruikersbemoeienis hoe beter.

Laatst bewerkt:
Het subject en tijdstip van verzending wordt inderdaad al getoond in het formulier. Meestal zijn het PDF documenten die gescand zijn en een algemene naam meekrijgen vanuit de scanner bijv. DOC012345678.
Een voorbeeld is dat een e-mail ontvangen wordt met een factuur, maar bij de factuur zitten ook bijbehorende formulieren zoals een certificaat. De facturen komen uiteraard bij de boekhouding terecht, maar certificaten horen bij de technische afdeling. Beide afdelingen hebben aparte rechten op het netwerk.
De gebruiker heeft verder weinig bemoeienis, behalve dat aangegeven dient te worden welke att de factuur is en welke het certificaat. Uit de filename DOC012345678 wordt dit niet duidelijk. Vandaar hun vraag of de att getoond kan worden.

Ik kan natuurlijk eerst alle bijlagen lokaal opslaan, dan met besturingselement WebBrowser tonen en dan vanuit lokaal verplaatsen naar juiste lokatie. Dat is althans mijn backup plan.

Maar mss is deze methode niet nodig en kan de att rechtstreeks in het userform getoond worden?

Update van Foxit Reader

Na een update van Foxit Reader wil een pdf document met de syntax
Code:
WebBrowser1.Navigate URL:=strNaamFile
niet meer in het formulier openen maar wordt Foxit Reader geopend en in dat venster het document getoond. (uitgaande dat strNaamFile een pdf document is)

In de WebBrowser control op het formulier staat nu:
Navigatie naar de webpagina is geannuleerd. Mogelijke acties: Geef het adres opnieuw op.

Dacht zelf aan de preferences in Foxit Reader, maar tot op heden nog niet het juiste vinkje weten te plaatsen of weg te halen.

Echter... Hetzelfde probleem doet zich ook voor wanneer de bijlage een RTF document is. Tot de update van Foxit Reader, werd het RTF document in de control getoond. Nu wordt de vraag gesteld of het document opgeslagen of geopend moet worden. Kiest de gebruiker voor openen, dan wordt Word geopend en het document in het Word venster getoond ipv de control Webbrowser. Uiteraard geldt hetzelfde voor Excel of andere bestanden.

Weet iemand hoe ik de bestanden weer in de control kan laten tonen?

Alvast bedankt.
Gr. Mirjam

Ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen. Als iemand een hint heeft zou ik dat erg fijn vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan