OV kaart

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Ik weet niet of ik deze vraag hier kan stellen:
Ik heb in mijn portemonnee een OV-chipkaart, een OVpay kaart en een ABN betaalpas.
Als ik incheck met mijn portemonnee, van welke bron wordt de rit dan afgeschreven?

Dit zegt AI:
Als u uw hele portemonnee tegen de kaartlezer houdt, wordt de rit afgeschreven van de kaart die de lezer als eerste registreert. Dit fenomeen heet kaartbosing (card clash), waardoor het vooraf niet te voorspellen is welke kaart reageert.
Het scannen van een dichte portemonnee brengt drie specifieke risico's met zich mee:
  • Onbedoeld betalen via OVpay: De kans is heel groot dat de lezer uw ABN betaalpas (via OVpay) pakt in plaats van uw OV-chipkaart. Hierdoor reist u per ongeluk tegen voltarief en mist u eventuele abonnementen.
  • Dubbel inchecken: In het slechtste geval registreert de lezer bij het inchecken de ene kaart, en bij het uitchecken de andere kaart. U betaalt dan op beide kaarten een hoog correctietarief.
  • Storing: De kaarten kunnen elkaars signaal verstoren, waardoor het poortje of de lezer een foutmelding geeft en helemaal niet opengaat.

Wat is een "OVpay kaart"?
In uw vraag noemt u een OV-chipkaart én een OVpay kaart. OVpay is geen fysieke kaart, maar de naam van het systeem waarmee u incheckt met uw betaalpas, creditcard of mobiel. Bedoelt u hiermee wellicht de nieuwe OV-pas (de opvolger van de OV-chipkaart)? Als u twee verschillende ov-passen en een betaalpas in uw portemonnee heeft, reageert de lezer nog steeds op de kaart die toevallig het sterkste of eerste signaal afgeeft.

💡 Advies voor reizen
Haal altijd de kaart waarmee u wilt reizen uit uw portemonnee en houd deze los tegen de lezer. Zo voorkomt u ongewenste afschrijvingen en foutmeldingen.

Kort maar krachtig, van alle 3.

Terug
Bovenaan Onderaan