Overeenkomst in database zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnekeG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2012
Hoi,

Ik heb een vraag over een database die ik heb gemaakt. Ik heb een tabel "aansluitende lesideeën" en een tabel "basislessen".

De tabel "basislessen" bestaat uit:
- IDL
- Lesnummer van het leerjaar
- leerjaar (groep 1-2, 3,4,5,6,7 of 8)
- lesnaam
- onderwerp (1 of meerdere)*
- activiteiten (1 of meerdere)*
- werkvorm (1 of meerdere)*
- voedingsmiddelen (1 of meerdere)*

De tabel "aanlsuitende lesideeën" bestaat uit:
- ID
- Naam
- Niveau (onderbouw, middenbouw, bovenbouw)
- onderwerp (1 of meerdere)*
- activiteiten (1 of meerdere)*
- werkvorm (1 of meerdere)*
- voedingsmiddelen (1 of meerdere)*

*Gelinkt naar tabellen met mogelijke onderwerpen, activiteiten, werkvormen of voedingsmiddelen

Ik wil graag zien:
1. Welke lesideeën er qua onderwerp aansluiten op de basislessen
2. Welke basislessen er qua onderwerp aansluiten op de lesideeën
3. Welke lesideeën er qua voedingsmiddel aansluiten op de basislessen
4. Welke basislessen er qua voedingsmiddel op de lesideeën aansluiten

Wie kan mij helpen om dit te voorschijn te toveren? Het lukt me nu niet.

Je probleemomschrijving is jammer genoeg niet zo duidelijk als de beschrijving van je tabellen; "Het lukt me nu niet" kan best wat specifieker wat mij betreft. Wat heb je zoal geprobeerd? En kun je een voorbeeldje maken met de Querido's die je zelf hebt geprobeerd? Ik sta niet te popelen om deze db na te maken...

Het specifiek omschrijven wat ik wil is wel een beetje lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe ik alles moet noemen.

Hier een poging:

Ik heb bijvoorbeeld een basisles voor groep 1-2 die "Groente en fruit ontdekken" heet. Het onderwerp is 'smaak' en de voedingsmiddelen 'groente' en 'fruit'.
Nou zijn er 300 lesideeën die soms ook over 'smaak' of over de voedingsmiddelen 'groente' en/of 'fruit' gaan. Wat moet ik doen om de database te laten tonen welke onderbouw lesideeën dit zijn en welke activiteiten daarbij horen?

Hetzelfde geldt voor andersom: Ik heb een lesidee "Handen wassen" voor de onderbouw. Het onderwerp is hygiëne. Voedingsmiddelen zijn in dit geval niet van toepassing.
Wat moet ik doen om de database te laten tonen welke basislessen van hetzelfde niveau (1-2) er bij dit lesidee passen?

Ik wist trouwens het trouwens net nog niet, maar volgens mij is het ook belangrijk om te vermelden dat basislessen en lesideeën 1 onderwerp hebben, maar meerdere activiteiten, werkvormen en voedingsmiddelen.

Ik heb geprobeerd een query te maken met alle gegevens die ik nodig heb. Alleen bij het toevoegen van 'activiteiten' verdwijnt opeens de inhoud van sommige cellen. Verder zag ik op dit forum tips over de vorm van de relatie, maar dat lijkt ook niet te helpen. Bovendien gaat het abstractheidsniveau me in dit geval zowat over de pet, waarbij ik ook wat hulp zou kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Cellen heb je in Excel, niet in Access. Ik neem aan dat je velden bedoelt? Of complete records? Want dat kan ook nog. Nogmaals: met een voorbeeld bestand kunnen we heel wat sneller zien wat er aan de hand is :)
Nu zou je, op basis van het 'probleem' van de verdwijnende 'cellen' kunnen denken aan een verkeerde relatie tussen de tabellen in de query. Maar het is erg wild gokken nu...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan