pad aangeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter m w m
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

m w m

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2009
Hallo,

Als ik een gegevensbestand gebruik dan schrijf ik daar gegevens naartoe of haal ze er juist op met
FileOpen(1, "D:\testmap\oefengegeven", OpenMode.Input)

Nu wil niet iedereen die gegevens op een D-schijf hebben staan of ze hebben gewoon geen D-schijf.

Hoe kan ik regelen dat de mensen/gebruikers zélf de plaats kunnen bepalen waar ze de gegevens willen hebben en wat is dan precies de programmaregel die ik moet gebruiken?

Groet,

m w m:)

tsja, dat ligt eraan; op welke manier wil je het vragen?

Je kan een prompt maken (popup met invoervak, zegmaar) of een textbox op je formpie, en dan textboxN.text gebruiken.

het is ook handig om aan te geven met welke VB je werkt.

Hoi Vegras,

Ik werk met VB2005express.
Ik "weet" dat het mogelijk is om in een apart bestandje aan te geven dat een directory moet worden aangepast. In dat bestandje kan de gebruiker de letter van de dir aangeven (bv de F). Als dat gebeurt, gaat het pad voor deze gebruiker naar F:\..... Als de gebruiker een W aangeeft wordt het pad W:\ .....

Alleen.... ik heb ervan gehoord, ik weet niet hoe het precies werkt.

Hoe zou het aparte bestandje eruit moeten zien en hoe is dan dat 'algemene' pad in het echte programma?

Groet,

m w m

Ja, inderdaad. INI-files. Dat klinkt heel bekend.
Ik ga snuffelen.

Hoop dat ik iets bruikbaars vind, anders kom ik hier vanzelf weer terug.

:):)

Zijn ini-files niets anders dan gewone txt-files? Ik ben wat aan het uitproberen gegaan en merk dat ik in een gewone txt-file die gegevens kan wegzetten in dezelfde directory als het programma zelf. Vervolgens wordt dan in de ini- of gewone txt-file geplaatst waar ik de gegevensbestanden wil plaatsen en ophalen.
Mijn probleem is hiermee opgelost.... of zie ik nog iets over het hoofd?

Bedankt voor het op het "pad zetten" naar de goede oplossing

:thumb:

Waarom maak je niet gewoon gebruik van een SaveFileDialog? Dan kan de enduser zelf de locatie en bestandsnaam opgeven.

Zijn ini-files niets anders dan gewone txt-files?
Nog even over ini-files dan.
Dat zijn textfiles met een bepaalde voorgedefinieerde syntax.
De conventie is dat ze als extentie '.ini' hebben.
Ze worden gebruikt om diverse parameters op relatief eenvoudige wijze in een programma in te regelen.
Er zijn ook kant en klare objectklasses beschikbaar om ini-files uit te lezen.
Je kunt het enigszins met xml vergelijken.

Ik had een voorbeeldje willen posten maar heb er nog geen tijd voor gehad.:(

Als je alleen maar een enkele locatie wilt inregelen in je programma dan werkt een textfile net zo goed.

Dank je wel. Ik reageer erg laat, maar dat komt omdat ik net met vakantie was....
Als je nog een keer tijd hebt hou ik me nog aanbevolen voor een voorbeeld. :):)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan