• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Padcombinaties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Le test, Ik volg je Topic op de voet om te zien wat de knappe koppen hiervan weten te maken (had zelf ook gekeken maar zag er géén heil in:rolleyes:). De vraag die bij mij toch steeds prangender wordt, is: 'Waar is je data uit afkomstig en wat is het hogere doel van het maken van deze combinaties? Of is het soms een uitdaging om te kijken wat de grenzen van Excel zijn (kan óók héél leuk en leerzaam zijn!' :thumb:)

Groet, Leo

Hoi Leo,

Dit is gebasseerd op een stroom diagram, en is om de mogelijke paden te identificeren.
Uitgangspunt is de gegevensstromen en de verwerking ervan. Het hoger doel is om de verwerking van functies en de relaties tussen die functies te doorgronden. Het gaat om de juistheid en de volledigheid van de verwerking.

Om dit te bereiken wordt getracht om het aantal mogelijke paden te raken. Het betreft hier de dekking. In dit geval zou het om statement coverage gaan.
http://www.onjava.com/pub/a/onjava/...branch-and-path-coverage-testing-in-java.html

of path coverage: welke paden moeten wij volgen om alle situaties minstens één keer te behandelen. Dit is de eenvoudige versie met testmaat 2. In testmaat 3 wordt het meteen wat ingewikkelder, daar de focus ligt op het verkrijgen van paden uit meerdere statements.

In het voorbeeld eerder opgegeven, kan door het aanatl keer dat een item in kolom A voorkomt een pad worden geindentificeerd. Net zoals 102 meerdere keren voorkomt.

Voor meer uitleg over branch, statement and path coverage:
http://www.codign.com/pathbranchcode.html

Groeten,
Le Test

Le Test, Dank voor je antwoord. Mijn vermoeden is hier helaas wel mee bevestigd. Dit gaat VER boven mijn pet! Maarrrr... ik vind 't wel leuk om te zien waar mensen zich zoal mee bezig houden. Ik hoop voor je dat iemand een geautomatiseerde oplossing vindt.

Groet, Leo

Nog even een reactie over crossposting als aanstichter van deze discussie.
Ben even weekendje weg geweest heb dus niet eerder kunnen reageren.
Op zich heb ik er persoonlijk geen probleem mee dat op 2 forums dezelfde vraag gesteld wordt maar vermeld dan even dat je de vraag ook ergens anders gesteld hebt dit is verhelderend en duidelijk voor alle mensen die op je vraag reageren en er wordt daardoor geen overbodig werk verricht. Het wiel hoeft tenslotte niet opnieuw uitgevonden te worden.
De intentie van mij was om je erop te wijzen dat je vraag zomaar door door de moderator verwijderd kan worden.

Succes met je boeiende vraag

Je hebt nu een een 530-tal rijen, heb je er enig idee van hoeveel combinaties je zo gaat hebben in totaal? Dat zou best wel eens enorm kunnen zijn.

Kan men terug naar boven in de lijst gaan? Ik bedoel, code 100 wordt ergens gevonden op rij 50. En het volgende te zoeken getal is bvb 101. Mag dit dan enkel in rijen staan lager dan rij 50, ook ook hoger? In het 2 geval kan dat wel eens redelijk verstrekkende consequenties hebben voor het totaal aantal combinaties.

Wigi

Je hebt nu een een 530-tal rijen, heb je er enig idee van hoeveel combinaties je zo gaat hebben in totaal? Dat zou best wel eens enorm kunnen zijn.

Kan men terug naar boven in de lijst gaan? Ik bedoel, code 100 wordt ergens gevonden op rij 50. En het volgende te zoeken getal is bvb 101. Mag dit dan enkel in rijen staan lager dan rij 50, ook ook hoger? In het 2 geval kan dat wel eens redelijk verstrekkende consequenties hebben voor het totaal aantal combinaties.

Wigi

Voor zover ik er zicht op heb zit je in het tweede geval. Je kan heel wat (kleine) kringverwijzingen hebben binnen de data. Zoals hij het uitlegde probeert hij paden in processen te vinden. Maw. in proces 6 kan ineens een fout blijken waardoor hij terug naar proces 3 gaat, dan even een alternatieve route volgt om dan uiteindelijk bij proces 4 uit te komen en terug in de normale flow te zitten.
Het probleem is dan ook niet, een pad, maar alle paden te zoeken. Ik had ook gedacht om te flaggen van gebruikte combinaties, maar dan zit je zo rap vast in takken die niet afgewerkt raken.

Mijn inziens moet je niveau per niveau volledig uitwerken, en dan beginnen flaggen. Maar, aangezien ik geen programmeurs background heb, vind ik het moeilijk om dit in code te vertalen. Zelfs al maak ik gebruik van recursiviteit.

Ik vind dit wel een leuke uitdaging voor programmeurs, maar niet voor mij. Ik ben ten eerste, zoals reeds aangehaald, geen pure informatici, en ten tweede blijf ik erbij dat ik, op dit moment, er geen toegevoegde waarde in zie, om het probleem binnen Excel aan te pakken.

Voor het eerste geval wil ik nog overwegen om een poging te wagen, maar niet voor geval 2. Ik ga geen hele dag code proberen schrijven:

- waarbij ik niet weet dat het gaat lukken

- er zullen wel andere programma's zijn die veel beter geschikt zijn en performanter zijn dan Excel (al ben ik niet op de hoogte van zulke programma's, vermoed wel dat het moet bestaan)

En als het geval 2 is, Le Test, onderschat het aantal combinaties niet. Dit zijn permutaties, met veel elementen, en dat leidt al gauw tot onnoemelijk veel combinaties.

Wigi

PS: Ik ben ook geen informaticus, maar econoom.

Laatst bewerkt:
Ik kan alle hulp goed gebruiken. Vooral omdat ik naar mijn inziens niet veel kan met VB-code.

Ik heb nu het volgende:

Sub flows()
Dim rowe As Long
Dim temp As Long

For rowe = 70 To 1 Step -1
If Cells(rowe, 2) = "end" And endflag = 0 Then
Sheets("Sheet1").[D65536].End(xlUp).Offset(1, 0) = Cells(rowe, 1)
temp = Cells(rowe, 1)
endflag = 1
End If
If Cells(rowe, 2) = temp Then
Sheets("Sheet1").[D65536].End(xlUp).Offset(1, 0) = Cells(rowe, 1)
temp = Cells(rowe, 1)
End If
Next rowe

End Sub

Hiermee kan ik vanaf de End acties terug naar boven een pad maken. Ik probeer nu code te vinden om de route van de paden van elkaar te kunnen onderscheiden.
bijvoorbeeld
108, 116 = route 1
108, 117 = route 2
117, 135
116, 120
120, end
resulteerd in 108, 116, 120 of 108,117, 135, 120

Laatst bewerkt:

Wigi

Klopt ja, je kan weer terug naar boven gaan. Ook hoger. De bedoeling is om elk reeds gegenereerd pad, elk in een aparte cel te plaatsen (onder elkaar) en één keer te raken. Verder mag elk pad maar één keer voorkomen.

Dat zijn zulke gigantische lussen dat Excel daar zeer lang over zal doen volgens mij.

Ik hoop voor jou dat iemand mij het tegendeel kan aantonen.

Gezien mijn eerdere post, zal ik mij meer dan waarschijnlijk niet wagen aan dit probleem. Om de simpele reden dat eens ik eraan begin, ik doorga tot het einde. En die tijd heb ik niet.

Wigi

Pittig hé.....

Ik had niet verwacht dat dit niet opgelost kon worden. Is er iemand, die de uitdaging an gaat?:shocked:

Ik niet. Tijdsgebrek en misschien ook gebrek aan kennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan