paint shop pro 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

adje30

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2001
Berichten
218
Hallo ,

Ik heb een plaatje, zie bijlage,die ik waarvan ik de verschillende onderdelen apart wil selecteren en bewerken hoe kan ik dit het beste doen?Ik moet de rand van drenthe op een leeg blad hebben maar hoe doe ik dat?

Adje
 
Ik zie geen bijlage... let op dat het plaatje niet te groot is aan Bytes. 1 MB max.

Groeten
 
1 mb? maak er maar 102kb van
 
Laatst bewerkt:
Bijlage 1 MB ?

Ehh,

Bijlage toevoegen:
De grote mag maximaal: 102400 bytes zijn
 
Bijv. in Windows paint ?

Je kunt ook proberen het plaatje te zippen. maar of 't dan slinkt naar de maximale waarde.......
 
Laatst bewerkt:
Het maakt niet uit wat ik doe hij blijft 325 KB.Ik probeer het nog wel een keer hierbij te doen.
 
Maar mijn vraag is ik heb een gescand plaatje die is helemaal geel en daar is met zwarte lijnen de vorm van drenthe opgetekend en nu wil ik graag die vorm op een wit achtergrond.Als ik de vorm selecteer danselecteer ik alles wat er binnen de lijnen zit en dat is dus niet de bedoeling.Ik moet puur de lijnen hebben.Wie kan mij hier bij helpen?
 
Daar er nog geen deskundigen op dit terrein hebben gereageerd, wil ik als niet deskundige wel een poging wagen (Ik ken het hele programma niet, dus zo deskundig ben ik........... ;) ) , maar,...........

wellicht werkt het progje volgens dezelfde structuur als Adope Photoshop en dat ken ik wel een heel klein beetje.

ALS de structuur vergelijkbaar is, dan wordt er met zogenaamde "lagen" gewerkt. Elk plaatje kun je middels het benaderen van de "lagen" splitsen. Zolang er nog geen deskundige reageert, zou je wat kunnen experimenteren met de menu's of je iets van een selectiemiddel kunt vinden om de lagen te splitsen.. ?
 
@Pasja
Sorry Pasja, maar een plaatje wat je zelf hebt gescand, bevat geen lagen, maar bestaat alleen uit een achtergrond laag.


Neem het gereedschap "toverstaf" en selecteer daarmee de zwarte rand. Kopiëer dan de selectie en plak die dan in een nieuwe afbeelding.
 
Hallo Miem,

Allereerst nog de opmerking dat ik helemaal "niets" heb met foto en videoprogjes, dus wat dat betreft kan iedereen mij van alles leren, echter:

may be dat Adobe Photoshop dan iets meer mogelijkheden heeft dan het hier genoemde progje ?

Feit is nl. dat ik een jaartje terug voor een of ander huwelijksfeest de beide hoofden van het echtpaar van een foto moest halen. Foto derhalve ingescand en met behulp van dit forum heb ik de hoofden weten te "scheiden" van de lichamen zodat ik ze elders kon gebruiken.
Misschien geef ik het verkeer weer (lagen), maar ik meen mij te herinneren dat ik (nogmaals dankzij hier gegeven adviezen) de hoofden kon "scheiden" van de rompen. (Ik dacht met lagen, maar als jij zeker weet dat met een gescand plaatje niet kan, tja.....)

Ik herinner mij nog dat ik met een of ander (idd) toverstafje de randen van de hoofden moest accentureren en vervolgens kon ik die "laag" selecteren en verviel de rest. Met nog een klein beetje bewerken hield ik zodoende 2 prachtige hoofden over die ik vervolgens elders kon gebruiken.

Misschien dat DAAR dan de truuk zit ? Met een gereedschapje een (grof) lijntje trekken om het gewenste gebied en dan de selectie knippen / plakken en tot slot nog wat berwerken ?
 
@Pasja,

Wat je toen gedaan hebt is een selectie gemaakt, die selectie gekopiëerd en toen geplakt als een nieuwe laag.
Ik werk met Photoshop, maar de meeste functies zijn ook inPSP te vinden, alhoewel er natuurlijk een wereld van verschil in zit in kwaliteit, maar dat kan ook niet anders als je de prijs vergelijkt;)
In Photoshop heb je veel manieren om bepaalde gebieden te selecteren, bv met de toverstaf, maar ook op kleurbereik of met diverse lasso's (hiermee kun je via punten een lijn/selectie maken rond iets op een afbeelding, met filters, zoals bv het filter "extraheren" etc.
 
Yes,
dat "extraheren" is het woord / de actie die mij toen naar de oplossing leidde.
Is dat binnen PsP niet mogelijk zodat Adje DE oplossing heeft ?
 
Helaas, volgens mij heeft PSP die functie niet. Maar ik denk niet dat hij deze functie nodig heeft, extraheren is vooral nuttig als je iets wil selecteren met moeilijk te selecteren randen zoals biijvoorbeeld haar.
Hij heeft een plaatje met een duidelijk zwarte rand, dus kun je die met de toverstaf eenvoudig selecteren.
Je kan ook eerst alles selecteren wat je niet nodig hebt en dan de selectie omkeren, dat is soms een makkelijkere manier om hetzelfde of beter resultaat te krijgen.
 
Hoy,

Als je in PantshopPro een ingescand plaatje opent komt dit altijd als achtergrond op je werkblad..
Ga nu eerst naar menu lagen en selecteer laag van maken dan wordt de achter grond een laag. Hierna selecteer je de vorm van Drente door met toverstaf in in de vorm te klikken. Ga dan aar menu selectie> selectie uitbreiden en breid 1 of 2 pixels uit. Daarna selectie kopiëren of knippen en plakken naar nieuwe afbeelding.

Je hebt nu de vorm van drente met zwarte rand bijvoorbeeld

Succes
 
Hartstikke bedankt,het is me gelukt.Ik had zelf ook al vanzelf geprobeerd maar lukte niet,maar nu wel.Als je het maar weet,dan is het simpel.Bedankt voor jullie reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan