Parallelpoort aansturen

Status
Niet open voor verdere reacties.

klimmer

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
hallo allemaal,

Ik wil dingen aan kunnen sturen (mbv transistors en relais) met m'n parallelpoort. Ik heb al aardig wat informatie gevonden.
ik weet ook dat je je LPT poort kan aansturen met Visual basic, ik heb ook al wat codes gevonden.

Het enige wat ik niet kan vinden is waar ik een 'geschikte' Visual Basic kan downloaden.

Ik hoop dat iemand een linkje heeft oid,
Casper

ik heb nu een stukje script, van een paar tutorials. maar ik heb geen tut gevonden waar een code staat enje het gelijk goed doet en begrijpt.

Als ik een simpel ding hem met 2 knoppen (alles aan en alles uit) is dat genoeg, dan kan ik er verder aan sleutelen.

ik heb een input32.dll in m'n systeem map staan.

een schermpje met 2 knoppen: button 1 is AAN, button2 is UIT

PHP:
Public Class Form1

Public Declare Function Inp Lib "inpout32.dll" _
    Alias "Inp32" (ByVal PortAddress As Integer) As Integer
    Public Declare Sub Out Lib "inpout32.dll" _
    Alias "Out32" (ByVal PortAddress As Integer, ByVal Value As Integer)

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

Out(Val(888), 255)

End Sub

Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click

Out(Val(888), 0)

End Sub

End Class

Ziet iemand wat er fout is??
Als ik op een van de 2 knoppen klik in de debugging mode. dan word de Out(Val... regel geselecteerd. met de fout:
SEHException was unhandled
External component has thrown an exception.

Seh is een hele algemene exception voor een externe lib, kan dus van alles zijn. Probeer anders eens Out(cint(888), 0)

Leuk dit te lezen. Ik heb voor mijn school voor een profielwerkstuk een LED-bak gemaakt. 8 LED's met transistors en weerstandjes. Een printer gesloopt. De kabel er af, doorgeknipt en de goede draadjes opgezocht. Die hebben we aan de elektrische schematjes verbonden. Zelf een programmatje geschreven in VB. Zo konden we bijvoorbeeld de Knight Rider nadoen. Heen en weer. We konden de 8 LED's op allerlei manieren laten knipperen en laten branden.

Ik heb volgensmij dezelfde code gebruikt. Wij kregen het wonderbaarlijk snel voor elkaar allemaal !! Ik zal eind deze week het is opzoeken en laat het je weten hoe wij het hebben gedaan.

Gr. Ronald!:)

Heeft niet direct met je probleem te maken, maar ik heb vorig jaar bij Conrad module 191003 - 89 besteld. Dit is een USB interface met 5 digitale ingangs- en 8 uitgangskanalen en 2 analoge ingangen en uitgangen (8 bit). De aanstuursoftware zit in een .dll, dus je kunt 'm vanuit iedere Windows programmeertaal meelinken.

wat heb je daar gedownload??

en hoe heb je dat in Visual Basic ingevoert/bewerkt?

ps: ben pas begonnen naan VB

hier een printscreen van de code en de fout.

fouts.png

Heb je het bestand inpout32.dll in dezelfde map staan, als waar je je project opslaat? Probeer dat is anders. Ik ga morgen even voor je kijken, erg druk gehad deze week, morgen weer lekker vrij!

Je hoort morgen van me.

Je kunt trouwens nooit Out(Val(378)) doen he! Je moet altijd naar 888. Tenzij je andere Inputs of Outputs gebruikt.

ik heb bij apparatenbeheer LPTpoort1 gevonden, en bij het tabblad bronnen stond daar:
brontype:
I/O bereik
Instelling:
0378- 037F

ik heb het e-mail adress van iemand gekregen die ooit iets met de par poort gedaan had.
en die zei dat het 378 moest zijn ipv 888.

m'n input32.dll staat in m'n systeem32 map.

maar ik ga het allemaal is veranderen.

in welke map moet ik de dll zetten??

ik heb hem nu in de eerste map, dus waar je VB'bewerk' bestand staat, en de map met alle andere bestandjes(daar staat hij ook in). en hij staat in de map 'My projects'

maar hij doet het nog steeds niet :(

nu alleen een spanningsmeter (maar ik heb ook een breadbord met een schakelingetje met een transistor, led en weerstandjes.
Dit werkt allemaal goed. want met een ander programma kan ik alles wel aansturen.
(dat is hier te downloaden http://www.geekhideout.com/parmon.shtml)

RonaldGJ, heb je iets kunnen vinden hoe jij het gedaan hebt??

Hallo,

Wij hebben voor ons project toen deze site gebruikt: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=26&page=1

Wij hebben toen 8 LED's er op aan gesloten volgens dit schema. Kijk goed welke pinnen je moet gebruiken uit de printerpoort. Voor de rest hebben we de code gebruikt die als jij ook hebt.

Deze dus:
Code:
Public Class Form1

Public Declare Function Inp Lib "inpout32.dll" _
    Alias "Inp32" (ByVal PortAddress As Integer) As Integer
    Public Declare Sub Out Lib "inpout32.dll" _
    Alias "Out32" (ByVal PortAddress As Integer, ByVal Value As Integer)

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

Out(Val(888), 255)

End Sub

Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click

Out(Val(888), 0)

End Sub

End Class

Zet voor de zekerheid inpout32.dll in je system32 map EN in je map, waar je .exe ook staat. Of waar je project is opgeslagen. Maar druk hem wel in dezelfde map. Verder was het aansluiten en de LED's gingen branden. Probeer anders ook is io.dll te downloaden en die in je system32 map te zetten. Misschien dat het dan werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan