• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Parkeerlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zijn er personen met een bijzondere status (directeur e.d.) die altijd in de parkeer garage mogen staan?

En wat van mensen die partime werken?? Je kan dan niet zomaar willekeurig om de dag wisselen.

De directeur e.d. hoeven niet op de parkeerlijst te komen,
en mensen die een dag niet van de parkeerplaatsen gebruik maken zoals parttimers die geven dat aan en die worden dan niet meegerekend.

Laatst bewerkt:
Ik heb reeds een oplossing die alle mensen evenveel op elke parking laat staan.

Alleen is de formule zodanig dat men een periode in elke parking staat, zonder afwisseling. Het is wel eerlijk, maar niet voor mensen die geen geduld hebben ;)

Ik heb reeds een oplossing die alle mensen evenveel op elke parking laat staan.

Alleen is de formule zodanig dat men een periode in elke parking staat, zonder afwisseling. Het is wel eerlijk, maar niet voor mensen die geen geduld hebben ;)

klinkt erg goed,
het is niet erg dat men een periode in elke parking staat, wat veel belangrijker is is dat het eerlijk is.

Hier iets handmatig in elkaar geflanst.
Het oranje gekleurde vak komt steeds terug en kun je dus naar rechts en beneden kopieren.

Ik heb ook iets gemaakt. Per dag verschuiven er 5 personen door. De datum waarop je de parkeer indeling wilt bekijken kan je ingeven in cel H1. Indien deze cel leeg is wordt automatisch de datum van de huidige dag genomen.
Kolommen C, D en E zou je kunnen verbergen, of zo nodig zou je er 1 hele lange formule van kunnen maken, zodat je maar 1 formule over houd (in kolom B).

oeps, ik ben 1 dingetje vergeten zie ik, In cel D2 staat nu:
=REST(H$1;41), maak hier van --> =REST(K$1;41) , en kopieer vervolgens door naar beneden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is mijn bijdrage (komt later wellicht ook in wat uitgebreidere vorm op mijn site).

Er zijn 2 bladen. Je kan de begindatum van een cyclus van 41 dagen aangeven, en ook hoe die cyclus eruit ziet. Gebruik evt. de keuzelijstjes en zie dat de controle op 41 uitkomt.

Dat patroon komt voor iedereen terug.

Op blad 2 komt het overzicht. Kopieer de formule linksboven naar ALLE gele cellen en je hebt direct de output.

Wigi

Bijlagen

@wigi

Excel technisch bekeken heb je keurig uitgewerkt.
Mijn bestand was dan wel zonder enige berekening maar ik kwam ook uit op de 41 dagen cyclus.

Persoonlijk (en praktisch?) gezien zou ik jou oplossing niet prettig vinden elke dag weer ergens anders te moeten parkeren. Bovendien met ruim 200 man gaat dat elke dag diverse keren mis, sta je voor de slagbomen om in de parkeergarage te gaan, kom je er niet in omdat je op het parkeerdek had moeten staan en omgekeerd. Of erger, je had op de derde lokatie moeten parkeren.

Ik heb je bestand nog eens beter bekeken en zag nu dat je de mogelijkheid had ingebouwd om zelf een volgorde te kiezen.
Sorry dat ik je iets verweten heb.

Laatst bewerkt:
Geen erg Willem ;)

Er zitten inderdaad een aantal mooie dingen in.

Ik moet nog vermelden dat er functies bij zijn die Analysis Toolpak vereisen, anders geven ze een #NAAM! of #NAME! foutmelding.

En nu maar afwachten naar de reactie van de vraagsteller :thumb:

Wigi

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Da's een mooi motto en volgens mij van toepassing op dit "probleem". Met deze eerlijke methode gaat het een gegarandeerde puinhoop worden omdat mensen standaard verkeerd komen te staan. Er zijn meer "eerlijke" verdelingen te vinden:

• Op anncienteit; wie zich het langst voor het bedrijf inzet mag eerst kiezen
  • Op functie; medewerkers hebben eerste keus, directie laatste keus
  • Op gewicht van de medewerker
  • Op leeftijd
  • Of gewoon, wie het eerst komt heeft de mooiste plek

Dus, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!

Ron

Er zijn meer "eerlijke" verdelingen te vinden:

• Op anncienteit; wie zich het langst voor het bedrijf inzet mag eerst kiezen
  • Op functie; medewerkers hebben eerste keus, directie laatste keus
  • Op gewicht van de medewerker
  • Op leeftijd
  • Of gewoon, wie het eerst komt heeft de mooiste plek

Ron

Je haalt goede punten aan Ron, maar eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat men daar al aan gedacht had. En dat die oplossingen niet als gewenst beschouwd werden. Anders zouden we van de vraagsteller wel meer iets in die richting gehoord hebben, en niet iets in de zin van (quote):

En we willen dat er dus gerouleerd wordt, dus persoon 1 staat bijv maandag in de garage, dinsdag op het parkeerdek en woensdag op het parkeerterrein.

Dit is eigenlijk niet echt een Excel probleem dan, maar eerder het probleem van een eerlijke verdeling.

Wigi

Laatst bewerkt:
Ik heb ook iets gemaakt. Per dag verschuiven er 5 personen door. De datum waarop je de parkeer indeling wilt bekijken kan je ingeven in cel H1. Indien deze cel leeg is wordt automatisch de datum van de huidige dag genomen.
Kolommen C, D en E zou je kunnen verbergen, of zo nodig zou je er 1 hele lange formule van kunnen maken, zodat je maar 1 formule over houd (in kolom B).

oeps, ik ben 1 dingetje vergeten zie ik, In cel D2 staat nu:
=REST(H$1;41), maak hier van --> =REST(K$1;41) , en kopieer vervolgens door naar beneden.

Heel erg bedankt voor je moeite maar als ik de formule aanpas staat er bij datum verschil
"8-2-1900" en ik heb geen idee wat dit inhoudt...
Alleen ben ik iets cruciaals vergeten...
Ik ben vergeten de cursisten mee te rekenen,
dus de garageplekken moeten worden teruggebracht naar 50
voor de rest vind ik hem echt geweldig!
Is dit makkelijk aan te passen?

Dit is mijn bijdrage (komt later wellicht ook in wat uitgebreidere vorm op mijn site).

Er zijn 2 bladen. Je kan de begindatum van een cyclus van 41 dagen aangeven, en ook hoe die cyclus eruit ziet. Gebruik evt. de keuzelijstjes en zie dat de controle op 41 uitkomt.

Dat patroon komt voor iedereen terug.

Op blad 2 komt het overzicht. Kopieer de formule linksboven naar ALLE gele cellen en je hebt direct de output.

Wigi

Wigi jij ook hartstikke bedankt voor je moeite,
ik begrijp er alleen helemaal niets van, waar vul ik de naam in van de medewerker?
En ik heb de analysis toolpak geinstalled maar hij geeft in schema 2 nog steeds aan $NAME, of komt dit omdat ik nergens een naam heb ingevuld?

Hier iets handmatig in elkaar geflanst.
Het oranje gekleurde vak komt steeds terug en kun je dus naar rechts en beneden kopieren.

Jij ook harstikke bedankt voor de moeite, maar hier begrijp ik heel weinig van, sorry voor het ongemak,
misschien iets meer uitleg over hoe ik deze sheet gebruik :D

Allemaal bedankt voor de input,
En mijn excuses dat ik pas zolaat reageer,
ik kan momenteel alleen internetten op het werk.

waar vul ik de naam in van de medewerker?

Voeg een nieuwe kolom A in op het blad met de output. Daar kan je de naam dan ingeven die hoort bij de auto in kolom B (de huidige kolom A wordt B als je er 1 invoegt).

En ik heb de analysis toolpak geinstalled maar hij geeft in schema 2 nog steeds aan $NAME, of komt dit omdat ik nergens een naam heb ingevuld?

Staat het vinkje aan bij Tools > Addins, bij Analysis Toolpak?

Wigi

Voeg een nieuwe kolom A in op het blad met de output. Daar kan je de naam dan ingeven die hoort bij de auto in kolom B (de huidige kolom A wordt B als je er 1 invoegt).

Staat het vinkje aan bij Tools > Addins, bij Analysis Toolpak?

Wigi

Ik heb nederlandse Excel, ik ga via extra ->
invoegtoepassingen -> analysis toolpak aangevinkt.

Maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met voeg een nieuwe Kolom in op het blad met de output, misschien omdat er bij mij nog steeds staat
#NAAM?
Bij B2 t/m AP2

Zet in B2 van het blad Parkeerplaats:

=WERKDAG('Algemene gegevens'!$F$23;Parkeerplaats!B1-1)

Kopieer die cel en plak ze over het bereik B2:AP2.

Vervolgens voeg je een kolom toe vóór de huidige kolom A op datzelfde blad. Daar kan je nu intypen wat je wil.

Wigi

Om de een of andere reden vertaalt Excel WORKDAY in de B2 t/m AP2 niet.
Verander dit in B2 in WERKDAG en kopieer de formule naar rechts door.

Mvg

Piet

Zet in B2 van het blad Parkeerplaats:

=WERKDAG('Algemene gegevens'!$F$23;Parkeerplaats!B1-1)

Kopieer die cel en plak ze over het bereik B2:AP2.

Vervolgens voeg je een kolom toe vóór de huidige kolom A op datzelfde blad. Daar kan je nu intypen wat je wil.

Wigi

Thnx Wigi,
het werkt perfect,
maar is het nog mogelijk om de garageplekken te verminderen?

Pas de parkeerplaatsen aan in de gegevens van het eerste blad. De cyclus zal vermoedelijk wel wijzigen.

Uiteraard zal je dan nog wel een aantal dingen moeten doen, zoals rijen verwijderen op blad 2, enz. Dat laat ik aan jou over ;)

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan