partitie en dualbootoptie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
De afgelopen weken heb ik op een van de computers (die op Windows XP draaide) voorzien van een dual boot en Windows 7. De bestanden en instellingen zijn nu gemigreerd en nu ben ik zover dat ik de partitie van XP kan verwijderen. De dualbootoptie staat (volgens mij) ook op die partitie, daarom laat Disk Management het ook niet toe om deze partitie te verwijderen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de partitie met XP wel verwijderd wordt, maar dat ook de computer direct opstart met Windows 7 (zonder dualbootoptie dus)?
 
Als je de originele win 7 dvd hebt, dan moet het lukken.
De xp partitie kun je verwijderen en de win 7 partitie met een partitioneer programma verschuiven en vergroten cq aanpassen.
Maak dan ook een d: partitie voor je data, als je dat nog niet zou hebben.
Daarna zal je systeem niet meer starten.
Daar is de win 7 boot dvd nodig.
Boot van deze dvd en na taalkeuze kies je voor opstart herstel en de zaak wordt voor je in orde gemaakt.
succes er mee
 
Laatst bewerkt:
Ok, de methode van kostenezer is een beetje omslachtig, & met veel kans op fouten waardoor je overnieuw kan beginnen.

Handigste is om onder Windows 7 even EasyBCD van NeoSmart Technologies te installeren, ook mee opletten - dus goed de gebruiksaanwijzing doorlezen - om daarmee de Dual-Boot uit de BCD te halen. Daarna kan je de XP-partitie - als die op een eigen partitie staat - verwijderen & hergebruiken.
 
Theknight heeft gelijk als hij aangeeft dat zijn methode ook werkt.
Maar door de partitie manager kun je je schijf anders indelen en de lege xp partitie ook gebruiken als bv extended partitie.
Je schuift de win 7 partitie gewoon naar voren.

Kans op fouten?
Geloof ik niet in. Dit trucje heb ik al de nodige keren bij heel wat pc's toegepast. Dit zonder maar een hapering of fout.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan