Partitie veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Hallo.
Mijn laptop is eigenlijk terug.
Ze hebben ook Windows 7 opnieuw geïnstalleerd ook al was dat niet nodig achteraf want het was dus toch het toetsenbord.
Maar nu even een vraag want mijn 2e partitie is vaak te klein terwijl ik op de c schijf nog 150 gb over heb.
Ik zou nu neigenlijk het liefst de 2e partitie verwijderen en die ruimte dus toevoegen aan de c schijf zodat ik alles ten volle kan benutten als het nodig is.
Is er een mogelijkheid om van de 2 partities 1 grote te maken zonder dat er iets fout gaat.
Ik kan de bestanden van de 2e partitie uiteraard even saven op een externe harde schijf dus dat kan niet verdwijnen dan. Op C staan alleen de normale programma's enz.

Ik heb even gekeken op de link maar dat is allemaal in het Engels en dan kan ik er beter niet aan beginnen.
Ik heb er te weinig verstand om het te doen zonder Nederlandse stap voor stap handleiding.

Partition Tool. Goed proggie, en makkelijk te begrijpen. :)

Daar heb ik vandaag juist een erbij gemaakt op mijn laptop. Nu heb ik C en D

Maar daarmee kan je ook een verwijderen.

Je kan ook eerst je bestanden op je C schijf zetten voordat je aan het werk gaat.

Let op dat je de BIOS schijf niet verwijdert. Dan start hij niet meer op.

Het nadeel van alleen een C schijf hebben is wel, als je pc een keer crasht dat als je hem opnieuw moet installeren je al je bestanden kwijt bent.

Of je moet het allemaal nog op een externe HDD hebben.

De tijd dat de bios op de harde schijf stond is nog van de vorige eeuw en eigenlijk voornaamlijk bij HP.

In schijfbeheer kan het ook maar dan dien je diverse services uit te schakelen, zoals systeemherstel, slaapstand en het wisselbestand.

Het is denk ik te ingewikkeld voor me dus ik laat het maar zo.
Ik had liever gehad dat de C schijf 100gb kleiner was en de D schijf 100gb groter

Hoi...

Met gebruik van dit progje ,wat vergelijkbaar is met die van Lange Pier, wil ik wel een stappenplan voor je maken. Het is niet zo moeilijk hetgeen wat jij wilt.

Ok...van de link die ik gegeven heb even de bovenste(home 7.6) downloaden en installeren.
Progje openen en van de openings pagina(overzicht van je schijven) even een screen hier plaatsen. Dan kan ik eerst zien hoe de situatie op dit moment exact is.

met windows7 schijfbeheer

Configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer
Daar kan je eerst de C-schijf (partitie) met 100GB verkleinen en daarna de D-schijf (partitie) met 100GB vergroten en klaar is Robertusje.

Succes

Zou een mogelijkheid kunnen zijn om het in W7 zelf te doen. Maar..... regelmatig komt men hier op forum tegen dat W7 moeilijk doet bij het aanpassen van de C schijf(OS partitie).
1 van de redenen waarom ik altijd een extern progje gebruik.

Configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - schijfbeheer
Daar kan je eerst de C-schijf (partitie) met 100GB verkleinen en daarna de D-schijf (partitie) met 100GB vergroten en klaar is Robertusje.

Succes

Ik heb deze stappen even gevolgd en dat zou wel erg makkelijk zijn. Ik zag alleen niet hoe ik dan bij de laatste stap de schijf kon verkleinen met 100gb en de andere vergroten met die 100gb.

Ok...van de link die ik gegeven heb even de bovenste(home 7.6) downloaden en installeren.
Progje openen en van de openings pagina(overzicht van je schijven) even een screen hier plaatsen. Dan kan ik eerst zien hoe de situatie op dit moment exact is.

:rolleyes:......

Ok, ik wil natuurlijk niet alle voorgaande Helpers, waaronder & zeker niet de SuperModerator, het gras voor de voeten weg maaien, maar om het even simpel te houden, kijk eens of je dit StappenPlan kan volgen:

Kan ik mijn vaste schijf opnieuw partitioneren?

Ja, het is voor Vista maar 7 werkt op dezelfde manier, & laat je niet in de luren leggen door de titel...:eek:;)

Laatst bewerkt:
Ik zal het later vandaag eens proberen met de pagina van Windows "Kan ik mijn vaste schijf opnieuw partitioneren?"

Nog even een vraag voordat ik dit ga doen.
Moet ik dan eerst mijn documenten enz. saven op een externe harde schijf is dat niet nodig?

En dan vraag 2: toen ik mijn laptop kocht, 2 jaar geleden, heeft het ict bedrijf waar ik hem kocht de Bibliotheken, Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video's, veranderd. Dat staat normaal allemaal op de C schijf, nu na herinstallatie van Windows 7 uiteraard dus weer, maar zij hebben er toen D schijf van gemaakt.
Kan ik dit nu ook weer veranderen zodat ik op de C schijf alleen de programma's enz. heb? Bij XP heb ik dat wel eens gedaan maar bij Windows 7 weet ik niet of ik dat kan. Ik vind het wel makkelijk dat dat daar allemaal staat maar ik heb het liever op de D schijf voor het geval er ooit iets met de C schijf gebeurt.

(...)Moet ik dan eerst mijn documenten enz. saven op een externe harde schijf is dat niet nodig? (...)

En dan vraag 2: (...)

Ok, nou, zou ik wel doen, toch?...

Vraag 2: Is te laat voor mij, bedtijd, maar ga even naar Computer, Gebruikers, dan bv. Documenten, RMK, tabblad Locatie, & verander daar alleen & uitsluitend de schijfletter (bv. C in D), Toepassen,., zelf kiezen (wel of geen backup?)...

Ok, nou, zou ik wel doen, toch?...

Vraag 2: Is te laat voor mij, bedtijd, maar ga even naar Computer, Gebruikers, dan bv. Documenten, RMK, tabblad Locatie, & verander daar alleen & uitsluitend de schijfletter (bv. C in D), Toepassen,., zelf kiezen (wel of geen backup?)...

Ik kom niet verder dan "bv. Documenten" want ik nergens RMK staan.
Ik denk dat ik mijn data die nu in mijn Documenten heb en muziek, afbeeldingen e.d maar in de mappen van Bibliotheken zet dan is het probleem met de ruimte ook opgelost en dan maak ik wel wekelijks een back up van alles.

Ok, ja, inderdaad, mea culpa, meestal zet ik het er een keer uitgeschreven in: RechterMuisKlik. RMK.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan