Partities verdwenen en schijf onleesbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Base
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Base

Beheerder
Lid geworden
9 jan 2002
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met een SATA schijf, aangezien ik een 2e schijf bij de pc in wilde zetten, waarbij (blijkbaar) iets fout gegaan is. In eerste instantie kreeg ik de melding "Error reading sector", waardoor ik dus niet kon opstarten vanaf de schijf. Na wat speuren op internet vond ik dat "fdisk /mbr" zou kunnen helpen om de Master Boot Record te reparen.
Het heeft in zoverre geholpen dat windows begon te laden, maar gelijk een mooi blauw scherm gaf met de melding "unmountable_boot_volume". Daarvoor heb ik dit geprobeerd. Dat ging niet helemaal zoals daar beschreven werd, maar het heeft wel wat veranderd aangezien de melding "ntldr missing" nu verschijnt. :(

Via dos heb ik geprobeerd de schijf te bekijken, maar deze is onleesbaar geworden. Dus heb ik eens geprobeerd om op de nieuwe schijf windows te installeren en dan te kijken wat ik met de data op de oude schijf kan beginnen. Nu blijkt dat deze een C partitie ziet als FAT (wat van oorsprong NTFS was, ) en de andere 3 partities zijn "niet toegewezen" (of "unallocated" dus). Ik ben inmiddels met verschillende data recovery programma's aan het kijken hoe ik bij de data kan komen (want aangezien het niet overschreven is moet het nog te vinden zijn)

Wat is de beste manier om de data op deze oude partities weer te vinden? want het moet er nog gewoon op staan.. :confused:

Alle hulp is meer dan welkom! :)

wat gebeurd er als je de nieuwe schijf eruit haald

dan krijg ik momenteel de melding "ntldr missing" aangezien ik met de nieuwe schijf begonnen ben nadat het met de oude schijf niet meer wilde lukken. Deze melding is op zich ook vrij logisch, aangezien er helemaal niets meer leesbaar is op de schijf, ntldr dus ook niet.. :(

Geplaatst door speedtouch
Probeer het met pcinspectors
Thanx, zal het even proberen.

Dit klinkt in ieder geval al veelbelovend:
"Finds partitions automatically, even if the boot sector or FAT has been erased or damaged" :)

Je kan hem ook in het nederlands zetten op de site, ben ik even vergeten :o

Een programma waarmee je hoogstwaarschijnlijk een groot deel van je bestanden kan redden (want je had het nog niet overschreven schreef je eerder) is GetDataBack en dat is er zowel voor FAT als NTFS geformateerde schijven/partities. Weet alleen niet zeker of dat programma ook als Freeware te downloaden is.

Als de nederlandse versie beter werkt dan neem ik die! ;)

Maar is er eigenlijk ook een manier om partities te repareren? want aangezien er bijna niets is veranderd op de schijf moet de data ed er toch nog gewoon op staan?

Volgens mij repareert hij ook, maar lees eerst de handleiding op de site, pcinspectors moet je op een andere hdd zetten, je kan als het repareren niet lukt alles over kopieren.

Ok, ik zal even kijken wat dit programma oplevert! :thumb:

Wat ik ook vreemd vind is dat de eerste partitie (die nog wel als partitie gezien wordt) als FAT wordt aangegeven terwijl dit NTFS behoord te zijn. Is hier misschien iets in aan te passen zodat windows doorheeft dat het daadwerkelijk NTFS is?

Even samenvatten hoor.
De nieuwe hdd heeft nu fat en 3 partities unallocated
hierop staat nog niets geinstalleerd.
Waarschijnlijk is de fat aangemaakt met de optie fdisk, omdat ik vermoed dat de hdd vooraf niet is geformatteerd, als ik het fout heb hoor ik het wel.

Nou.. niet helemaal.. De nieuwe schijf heb ik windows (XP) opgezet omdat de oude problemen gaf. De nieuwe draait nu dus als een tierelier en daar zijn geen problemen mee. :)

Met de oude schijf echter wel, deze had 4 partities;
C, primaire partitie met windows.
D, E, F, logisch stations met overige data.

Maar na hetgene wat ik hiervoor heb proberen te beschrijven ziet de nieuw geinstalleerde windows deze schijf dus als 1 FAT partitie (de C partitie) en een unallocated deel (de D, E en F parties). Dit klopt dus niet. :(

Dat is heel raar, zoals je al aangeeft.

probeer zo veel mogenlijk met pcinspectors te redden, en formatteer de oude schijf ondanks dat pcinspectors hem eventueel kan repareren, je kan beter niet het risico nemen dat het herhaald.

Ik ben in ieder geval van plan om alle partities te verwijderen (voor zover je nog van partities kunt spreken) :)

Maar voor die tijd zou ik wel graag m'n bestanden terug willen hebben. :D

Bij iedereen die gebruik heeft gemaakt van pcinspectors hoor ik goede resultaten.
100% terug halen zal niet lukken maar 80% haal je wel, het is een hele klus, maar beter dan alles kwijt zijn.

Alleen in mijn geval moet de data nog letterlijk op de schijf staan, aangezien er helemaal niets aan de inhoud is gewijzigd.. De data staat er dus wel, het is alleen niet te zien. Dus wat dat betreft zou het meeste toch nog vindbaar moeten zijn zou je denken. :confused:

( afgezien van de C-schijf dan, want die doet er niet echt meer toe :) )

Het meeste vindt je wel terug, ik hoor het morgen wel of het is gelukt.

groetjes jac

PC Inspector zoekt volgens mij een fat file system en geeft dus een vrij onleesbaar resultaat. Ik krijg 'm nog niet aan het verstand dat het ntfs moet zijn.' :(

Ik ben nu met R-Studio aan het proberen, deze ziet wel dat het file system niet klopt.. Misschien haalt deze nog iets uit. :)

Vreemd is dat :confused:

Je kan de optie die Sparkel aandraagt ook eens proberen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan