Partities vergroten en verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi ik zou graag willen weten of ik met windows schijfbeheer een partitie groter en kleiner kan maken want er zit namelijk maar een 150 gb grote schijf in en de c partitie is maar 20 gb dus die zou ik wat willen vergroten en dus de overige partitie een beetje kleiner maken om dan bij de c partitie bij te kunnen voegen mvg ladyke

rmb>verkleinen???
welke os gebruik je???

deze vraag lijkt me een beetje te simpel op een topic over te posten, want bij win7 en volgens mij ook XP kun je gewoon rechtermuisknop op de HDD doen en op verkleinen klikken!

http://lmgtfy.com/?q=resize+partitions ?!?!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ladyke:als je(ongeacht welk os) onderstaand progje even download help ik je er wel doorheen.
http://www.partitionwizard.com/download.html Pak de bovenste versie(home 5.2full)
Als je dat gedaan hebt dan het prog openen en van de huidige situatie een screentje plaatsen alhier.

@RMS123:Wat voor de 1 simpel is kan voor de ander hoofdbrekend zijn;).In xp kan men niet partitioneren btw.

Laatst bewerkt:
hoi RMS123 de reden omdat ik deze topic post is omdat ik er maar zeker van wil zijn of het klopt zodat ik men windows niet naar de filestijnen help :-)
btw ik gebruik windows 7
mvg ladyke

ik ga morgen eerst eens met win 7 proberen en als dat niet lukt ga ik je progje eens proberen
grtz ladyke

zou eerst een back up maken. op zich kan het niet heel veel kwaad maar je weet nooit.

hoi oke ben momenteel met de back up bezig maar moet ik dan bij windows schijfbeheer
gewoon bij de partitie die ik wil verkleinen rechts klikken en dan kiezen partitie verkleinen en dan bij de andere partitie vergroten ????
mvg ladyke

Hoi...

ik ben zelf nog niet zo thuis in het partitioneren in w7.Ik gebruik altijd voorgesteld progje daarvoor.
Maar idd...eerst D verkleinen en dan krijg je als goed is vanzelf het scherm met niet toegewezen ruimte en die kan je dan aan C voegen.

Met mijn progje was het in een paar tellen gebeurt btw.

hoi heb het eens geprobeert met windows dit is gedeeltelijk gelukt tot ik de c partitie wil vergroten
dus ik heb de d partitie (1 GB om te proberen ) verkleind en nu staat deze GB helemaal langs rechts en kan ik bij de c partitie niet kiezen om ze te vergroten :confused:
grtjes ladyke
btw frankwannet kheb je progje geinstalleerd al dat printscreen nodig hebt laat maar weten :D

Dan heb je aan de verkeerde kant verkleind.Het stuk wat je verkleind hebt moet je aan de kant van de c doen.C moet er dus tegen aan liggen.(zie het als aangrenzende taartstukken)En ik was er al bang voor ja dat dit zou gaan gebeuren.Maar goed..dat lossen we wel op met mijn progje.
Plaats maar een screen en vertel ook maar hoeveel je C wilt vergroten.

hoi ok goed maar dit verkleinde deel heb ik terug op zijn originele plaats gezet dus dit is terug in orde. ik zal je het printscreen straks doorsturen (ik en mijn zus zitten in de examen dus blokke blokke blokke) maar allesinds al bedankt en tot straks

Ff snel een vraagje nog:heb je alleen een c en een D?En hoe groot is D en hoeveel nog vrij?
zo ja dan kan ik wel een stappenplan maken.Kun je dat wanneer je tijd hebt ff doorlezen

Laatst bewerkt:
ja bij mijn zus wel (1 schijf in 2 gedeeld) de c is 20 GB (nog 1.78 GB vrij en de D 130 GB (denk nog een 100GB vrij) die 20 is een beetje klein voor windows home premium dus ik dacht mss om ze 50/50 te maken
dus 75GB en 75GB
mvg

Laatst bewerkt:
Ik zal een stappenplan maken.Je krijgt vanzelf een mail als die klaar is:p

Open mijn progje.
Klik de D aan in het middenscherm.In het linkerdeelscherm komt een regel:move/resize.Klik die aan.Er komt een pop up met een balk van je D.
Ga met je muis op de linker vertikale lijn staan van de balk...muisklik inhouden en maak schuifbeweging naar rechts.D wordt kleiner.(voor C is 20gb erbij meer als genoeg maar dat moet je zelf weten)
Klik op OK.
Klik nu de C aan en in linker venster move/resize.
Pop up van je C balk met als goed is aan de rechterkant een grijs gebied.
Met je muis op de rechter vertikale lijn en maak schuifbeweging naar rechts.C wordt groter.(opvullen)
Klik op OK
Klik dan linksonder voor apply en progje gaat zijn werk doen.(en laat hem dat ook doen ..dus pc met rust laten.zal hoogstwaarschijnlijk herstarten))

hoi oke ik heb het juist eens doorlezen en ik begrijpt en ga het straks proberen
ik hou je op de hoogte
(ps de grote van de schijven maakt niet uit ze gebruikt de pc maar voor school dus als ze
haar school files in de originele mappen kan zetten is het oke)
mvg

Ik zou als in jou situatie dan een C van 30 maken en die dan alleen voor windows gebruiken en dan D nog een keer opsplitsen.

nou voor mij maakt het niet hoor hoe groot als ze maar terug wat ademruimte heeft :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan