Nou, er zijn harddisk editors die "gewoon" onder windows draaien. Die start je als elk ander programma, en zo kun je de partitie grootte aanpassen en meer. Zelfs W7 heeft wat mogelijkheden hiertoe. Maar een partitie die in gebruik is kun je niet (eenvoudig) bewerken.
Daarom heeft een
beetje partitie editor ook (of alleen maar) de mogelijkheid om het programma vanaf cd te starten en te draaien.
Van GpartEd weet ik dit zeker, dat draait onder een mini-linux versie vanaf een startbare cd.
Alleen GPartEd start dan ook op, en van de onderliggende linux versie merk je eigenlijk niets.
Deze werkwijze werd tot voor een paar jaar alleen maar toegepast. En eigenlijk is dat wel zo veilig.
Ik lees hier dat Easus een doorontwikkeling is van
Partition Magic, een programma dat ik onder W98 nog wel gebruikte, dit startte toen ook van een eigen bootbare cd... kan het niet helemaal vinden maar het lijkt er op dat de nieuwe freeware versie niet meer van cd naar van de harddisk start.
Volgens de
vergelijkingstabel van de mogelijkheden kun je dan weer niet (en uiteraard!) de SYSTEEM partitie (system volume) vergroten. De systeem partitie is de C zelf en daar draait Windows van.
Even Easus geïnstalleerd en inderdaad, geen cd meer nodig. Je zult het moeten proberen of wat jij wil ook met EasUs kan.
Dus nee, EasUs hoef je niet op cd te branden, GPartEd wel.
ps en wat bedoel je met niet meer herkennen van je externe usb drive?
Is het een usb drive?
Heb je dan de laatste updates van W7 geinstalleerd?
Heb je de drivers van de pc (het moederbord) bij de hand?
Zo ja (je kunt ze ook downloaden van de fabrikant en op je harddisk zetten) dan kun je in apparaatbeheer
eens kijken of je het usb apparaat kunt verwijderen (de-installeren).
Usb schijf loskoppelen, pc opnieuw starten, usb schijf er weer aan hangen en dan zou je "nieuw apparaat gevonden" moeten zien, waarna de juiste driver wordt geinstalleerd en je je harddisk weer zou moeten kunnen gebruiken.
maar ik raad er nu maar naar.
Meestal werkt het als een onwillig apparaat verwijderd wordt en dan de drivers opnieuw installeren.
Hoop dat je hier ook wat aan hebt...